کد خبر: ۱۵۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
شیرازه از گرانی و ضعف نظارت‌‌ها گزارش می‌دهد:

اجرای طرح‌های رنگارنگ نظارتی مُسَکنی موقت بر زخم‌های ملتهب بازار

هر چند مسئولین از افزایش نظارت‌ها خبر می‌دهند، اما آنچه مسلم است، قیمت‌هایی است که هفتگی و گاه روزانه رو به افزایش بوده و در این میان اجرای طرح‌های رنگارنگ نظارتی دردی از مردم دوا نمی‌کند و تنها شاید مُسَکن موقتی است که بر زخم ملتهب بازار تزریق می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، این روزها با نزدیک شدن به شب عید، مردم نیز مهیای استقبال از سال جدید می‌شوند و علاوه بر خانه‌تکانی مجبورند مایحتاج این ایام را نیز تهیه کنند. در این میان عده‌ای که از قشر مرفه هستند با این آداب و رسوم مشکلی ندارند و آن  را به بهترین شکل ممکن و بیشترین تجملات برگزار می‌کنند، اما برخی از اقشار جامعه برای ورود به سال نو و تهیه ملزومات این جشنT قطعا با مشکلاتی روبرو هستند و به ناچار باید اندک مقدمات را فراهم نمایند.

بخش عمده‌ای از این مقدمات و ملزوماتT تهیه شیرینی، میوه، پوشاک و چیدن سفره هفت‌سین است که از قدیم‌الایام بین ایرانیان مرسوم بوده است.

اصل مشکل و ماجرا از جایی شروع می‌شود که با ورود به بازار و دیدن قیمت‌های نجومی یا باید قید برگزاری آداب و رسوم عید نوروز را بزنند و دست از پا درازتر شرمنده خانواده شود و یا به هر ترتیبی شده بخشی از این مایحتاج را تهیه کنند تا فرزندان‌شان را راضی نگه دارند.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته گشتی در بازار زدیم تا نظرات مردم را در خصوص قیمت‌ها و نحوه نظارت بر بازار جویا شویم.

مهرداد محبی یکی از شهروندان شیرازی که با خانواده برای خرید به خیابان طالقانی شیراز مراجعه کرده بود، گفت: بعد از چرخ زدن در دیگر نقاط شهر اکنون به طالقانی آمدهایم که می‌گویند قیمتها مناسب‌تر است، ولی همین‌جا هم تفاوت چندانی با دیگر جاها ندارد وخرید را برایمان مشکل کرده است.

او از گرانی بی حد و حساب و قیمت‌های متفاوت در فروشگاه‌های مشابه گلایمند و معتقد است کمترین نظارت‌ها بر بازار صورت می‌گیرد.

خانم جوانی که اهل بوشهر بود و دانشجوی شهر شیراز، با دو تن از دوستانش به خرید آمده و عنوان کرد که تاکنون هنوز نتوانسته‌ایم خریدی انجام دهیم چون قیمتها بسیار بالاست.

خانم دوراهکی می‌گوید این قیمتهای سنگین فقط مختص پوشاک نیست بلکه میوه، شیرینی و دیگر ملزومات شب عید هم آنقدر زیاد است که هر کسی توان خرید کردن ندارد.

سری به بازار میوه و تره بار و شیرینی هم زدیم و آنچه مشاهده شد بهتر از وضع بازار پوشاک نبود.

مرد میانسالی که خود را معلم بازنشسته معرفی کرد، می‌گوید: ظاهرا امسال خبری از میوه‌های تنظیم بازار نیست که فروشندگان با لجاجت و اطمینان خاطر قیمت‌های سرسام‌آور بر اقلام خود گذاشته‌اند.

آقای سهراب‌پور با اشاره به چند قیمتی بودن انواع میوه در فروشگاه‌های شهر، گفت: امروز سیب و پرتقال را در چهار فروشگاه قیمت کردم و با چهار مبلغ متفاوت روبرو شدم، آیا قرار نیست مسئولان نظارتی بر بازار داشته باشند؟ ما همچنان باید شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها باشیم؟

خانم نیکنژاد هم گلایه‌ای شبیه به بقیه داشت و عنوان کرد که اگر مسئولین نحوه کنترل و نظارت بر قیمت‌ها را در دست نگیرند معلوم نیست قیمتها تا کجا افزایش خواهد داشت.

این بانوی جوان که دو سال از زندگی مشترکش می‌گذرد، می‌گوید قیمت مرغ و گوشت هم که آنچنان افزایش یافته که هر کسی ازعهده خرید آن برنمی‌آید و حتی ما شنیده‌ایم مرغ در روزهای آتی گرانن‌تر هم خواهد شد.

‎اینها تنها بخش کوچکی از گلایه‌های شهروندان بود، چون جدای از شب عید و خرید‌های این ایام وقتی به سطح بازار و به میان مردم می‌رویم مشاهده می‌کنیم که عده زیادی حتی در خرید مایحتاج اولیه و اقلام اساسی زندگی خود هم دچار مشکل هستند چه برسد به خرید‌های شب عید.

مردم از این وضعیت آشفته بازار و عدم نظارت بر کالا‌های اساسی گلایه‌مند هستند و معتقدند که در بازار نظارت کافی وجود ندارد و دست‌دلالان نیز باید قطع شود. هر چند این گلایه‌ها به نوعی به یک داستان تکراری تبدیل شده که روز به روز بر رنج و سختی مردم می‌افزاید به نظر می‌رسد با وجود اجرای طرح‌های مختلف هنوز چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده نشده است.

در همین راستا و اطلاع از نحوه نظارت‌ها گفتگویی با علیرضا شیخ مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس انجام داده‌ایم .

هر چند شیخ پیش از این در گفتگو با رسانه‌ها از اجرای طرح "فجر تا فطر" از سوی دولت در تمام کشور از جمله استان فارس خبر داده بود و هدف  از اجرای آن را تنظیم قیمت‌ها در بازار و هدایت مایحتاج ضروری مردم با قیمت مناسب به سفره خانواده‌ها دانست و گفت: بر اساس این طرح ۳۴ قلم کالای اساسی مصرفی خانوار با تخفیف ویژه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت، اما ظاهرا برخی فروشندگان هنوز این طرح را جدی نگرفته و اصلا اطلاعی از آن ندارند.

تشکیل 173 پرونده تخلف در بازار

این مقام مسئول نظارت بر بازار عنوان کرد که در همین راستا تا کنون یک هزار و 656 مورد بازرسی داشتیم  که از این تعداد 173 پرونده تخلف تشکیل شده که عمدتا در راستای گران‌فروشی، عدم صدور فاکتور و برچسب قیمت، احتکار و عرضه خارج از شبکه هستند.

شیخ به گروه‌‌های بازرسی در قالب گشت‌های مشترک با بسیج اصناف، سازمان صمت و جهاد کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: این افراد به صورت گسترده نظارت‌ها را انجام می‌دهند و با توجه به شیوه جدید نظارتی، امید است چتر امنیت را از نظر کنترل قیمت  بر بازار گسترده کنیم.

کلام آخر:

هر چند شیخ از افزایش نظارت‌ها از 15 اسفندماه خبر داد، اما آنچه مسلم و واضح است، قیمت‌هایی است که هفتگی و گاه روزانه رو به افزایش بوده و مردم  را کلافه و سردرگم کرده و در این میان اجرای طرح‌های رنگارنگ نظارتی دردی از مردم دوا نمی‌کند و تنها شاید مُسَکن موقتی است که بر زخم ملتهب بازار تزریق می‌شود.

انتهای پیام/224224



نظرات بینندگان