کد خبر: ۱۵۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱

عدم تأمین نیاز بازار خودرو در سایه کم‌کاری تولید و واردات

بیش از چهار ماه است که از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد؛ ولی با وجود وعده‌های فراوان هنوز خبری از عملیاتی‌شدن آن در بازار نیست و تعلل در اجرای این طرح در کنار عدم تولید کافی برای تأمین نیاز بازار، این روزها دوباره موجب افزایش قیمت خودرو شده و ادامه روند کنونی، نتیجه‌ای جز افزایش نارضایتی ندارد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه ،باتوجه‌به نزدیک‌شدن به پایان سال، این روزها تقاضا در بازار خودرو روند تصاعدی داشته از سوی دیگر، افزایش نرخ ارز طی یک ماه گذشته روند افزایش قیمت خودرو را نیز تندتر از گذشته کرده است و متأسفانه این روزها شاهد این موضوع هستیم که همچنان این روند افزایش قیمت ادامه‌دار است.

بازار خودرو در آستانه عید و روند افزایش تقاضا

تجربه نشان داده که قیمت‌های افزایش‌یافته در آستانه عید سال‌های گذشته در رقم بالا تثبیت شده و کاهش نیافته‌اند و مردم امروز این ترس را دارند که این موضوع بر نرخ ارز نیز صادق باشد و این افزایش قیمت‌ها به کالاهای دیگر نیز تسریع یابد.

بازار خودرو همچنان در نوسان/ عطش و میل کاذب فروکش می‌کند؟

همه اینها در حالی است که آخرین بهانه افزایش قیمت خودرو موضوع افزایش دستمزدها و حقوق بوده که علاوه بر افزایش قیمت کارخانه همین افزایش بر قیمت بازار هم مؤثر بود؛ ولی مشکل وقتی تشدید که افزایش قیمت ارز هم دوباره موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده و حتی عرضه این محصول در بورس هم برعکس پیش‌بینی‌های انجام شده مؤثر نبود و تأثیری بر کاهش قیمت نداشت.

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت این است که بازار خودروی ایران این روزها شدیداً تشنه است و وعده‌های دل‌خوش‌کنک واردات هم محقق نشده و کارشناسان هم امیدوارند با روند کنونی واردات تبدیل به رانتی جدید برای گروهی خاص نشود و در صورت تحقق وعده‌ها بازار آرام شود.

بازار خودرو تحت‌تأثیر افزایش قیمت ارز و کاهش عرضه تولیدکنندگان داخلی

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: بازار خودرو در یک ماه گذشته به‌شدت تحت‌تأثیر افزایش قیمت ارز و کاهش عرضه تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است به‌طوری‌که قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ دو از حدود ۴۰۰ میلیون تومان حتی به ۵۵۰ میلیون تومان نیز رسید و یا دنا اتوماتیک از ۵۰۰ میلیون تومان به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی افزود: قیمت خودرو در سال جاری باوجوداینکه یک‌بار در اردیبهشت افزایش یافت این افزایش تا شهریورماه به‌صورت کند ادامه یافت؛ اما از شهریورماه به بعد افزایش قیمت خودرو سرعت بیشتری گرفت و اخیراً نیز شاهد رشد قیمت خودرو‌ها به‌صورت روزانه در بازار هستیم.

مؤتمنی در ادامه با اشاره به عرضه خودرو در بورس گفت: خودروی ۲۰۷ زمانی که وارد بورس می‌شود و قیمت آن از ۲۱۵ به ۳۱۵ میلیون تومان می‌رسد قطعاً تأثیر روانی خود را بر بازار خودرو گذاشته است که این اثرات در کنار عرضه قطره چکانی خودرو همواره از عوامل مؤثر بر گرانی خودرو بوده که نه‌تنها اثر مثبتی در بازار نداشته که موجب افزایش التهابات در بازار خودرو نیز شده‌اند.

افزایش قیمت ۳۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته

وی توضیح داد: از آبان امسال نسبت به سال گذشته خودرو در حدود ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است، دولت مردان امروز باید به این نتیجه برسند که اگر می‌خواهند نابسامانی بازار خودرو و یا حتی صنعت خودرو را کنترل کنند در وهله اول باید عرضه و واردات را تا حدی افزایش دهند که نیاز بازار تأمین شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در پایان گفت: امروز قیمت‌های عرضه در بورس از نظر خریداران قیمت کارخانه قلمداد می‌شود با این تفاوت که قیمت عرضه در بورس بالاتر از قیمت کارخانه است و همین موضوع نیز بر افزایش قیمت در بازار تأثیرگذاشتن است.

ادامه روند کنونی بازار خودرو، نتیجه‌ای جز افزایش نارضایتی ندارد

به گزارش راه دانا؛ بر اساس واقعیت‌های موجود در بازار و بررسی‌ها نشان از این دارند که از هفته گذشته قیمت‌ها روند صعودی داشته‌اند که ادامه این روند با شرایط کنونی و با درنظرداشتن بازار شب عید خودرو به‌هیچ‌وجه منطقی و اصولی نیست و در صورت عدم اصلاح روند کنونی در تولید و عرضه و واردات این شرایط می‌تواند موجب افزایش نارضایتی مردم شود.

انتهای پیام/ف

منبع: دانا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان