کد خبر: ۱۵۹۵۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
گزارش شیرازه از«طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه نان»؛

آشفته بازار آرد و دلالانی که نان به نرخ روز می‌خوردند

اجرای«طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه نان» و هوشمندسازی ناونایی‌ها که راهکاری است در راستای مقابله با قاچاق آرد توسط عده‌ای منفعت‌طلب و دلال اگر در بازه زمانی مناسب و با تمرکز و تعمل بیشتر صورت گیرد قطعا راه حل مناسبی است برای افراد متخلفی که نان از سر سفره مردم برمی‌دارند تا سفره خود را رنگین‌تر کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، از قدیم‌الایام تا کنون «نان» سهم بسزایی در سبد غذایی خانوار ایرانی داشته و همین امر موجب شده تا این کالا در جامعه ما از اهمیت فراوانی برخوردار باشد.

از همین رو است که «تولید، کیفیت و قیمت» نان از دغدغه‌های همیشگی مردم به شمار می‌رود و ایجاد اختلال در هر یک از سه موضوع مربوط به این کالا، آن را در صدر اخبار و پیگیری‌های رسانه‌ها قرار می‌دهد.

روند پر فراز و نشیب و گاهی نه چندان مطلوب رسیدن نان تا سفره مردم از یکسو و شکل‌گیری بازار سیاه قاچاق آرد از سوی دیگر کار را به جایی رساند که دولت سیزدهم از آغازین روزهای فعالیت خود، ساماندهی بازار بی‌نظم آرد و نان را در دستور کار خود قرار دهد.

دولت بعد از بررسی شرایط و اخذ نظر مجلس و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز، از  سال گذشته اجرای طرح هوشمندسازی و اصلاح نظام پرداخت یارانه آرد و نان را آغاز کرد.

طرحی که قرار بود بازار نابسامان آرد و قاچاق آن، عادلانه شدن توزیع یارانه نان، ارتقاء کیفیت، پایین آمدن میزان اسراف و همچنین بی‌نظمی در کار برخی نانوایی‌ها را سر و سامان دهد و دست عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب را از سر صنف نانواها کم کند، اما در این روزها کار را به جایی کشانده که شاهد صف‌های طولانی نانوایی‌ها، تعطیلی گاه و بی‌گاه برخی از آنها و اعتراض هم مردم و هم اعضای این صنف هستیم، چرا که یکسال بعد از اجرای این طرح، شرایط مطابق پیش‌بینی طراحان پروژه اصلاح نظام پرداخت یارانه نان پیش نرفت.

در روزهای اخیر مشکلات ایجاد شده در راستای اجرای این طرح از یک‌سو و عدم مدیریت صحیح متولیان امر از سوی دیگر نارضایتی بسیاری را بین اهالی استان فارس و به ویژه شهر شیراز به وجود آورده است.

یکی از شهروندان شیرازی روز گذشته در گفتگو با خبرنگار شیرازه از کاهش ساعات پخت نانوایی‌ها و ایجاد صف‌های طولانی گلایه کرد و گفت: مدتی است ساعت کاری نانوایی‌ها کم شده و همین موضوع باعث شده شاهد شکل‌گیری صف‌های طولانی در نانوایی‌ها باشیم، در حالی که قبلا هر ساعتی از روز به راحتی می‌توانستیم انواع نان را از نانوایی‌ها تهیه کنیم.

علاوه بر گلایه‌های شهروندان شیرازی که به صورت میدانی توسط خبرنگار این رسانه رصد شده، اهالی برخی از شهرستان‌های فارس نیز با ارسال پیام به سامانه مردمی شیرازه خواستار پیگیری مشکلات نانوایی‌ها در شهر خود شده‌اند.

در این راستا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، به بررسی شرایط فعالیت نانوایی‌ها و عرضه نان در سطح استان پرداخته است.

یکی از اهالی بلوار اتحاد شیراز می‌گوید: قیمت آرد تحویل نانوایی‌های شیراز کیسه‌ای ۴۰ هزار تومان است و این در حالی است که برخی از نانوایی‌های بلوار اتحاد و سطح شهر، آرد را کیسه‌ای ۶۰۰ هزارتومان و بعضا بیشتر هم بفروش می‌رسانند.

این شهروند می‌گوید: طبیعی است که وقتی یک کیسه آرد بیش از ۵۶۰ هزارتومان برای نانوا سود خالص دارد، آن را آزاد بفروشد. از طرفی نیز در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان قرار است نانوا بر اساس میزان تراکنش دستگاه هوشمندی که در اختیارش گذاشته‌اند سهمیه آرد بگیرد که افراد متخلف و سودجو راهی برای دور زدن این قانون هم پیدا کردند و از کارت‌های متعدد استفاده می‌کردند که همین امر مچ‌شان را گرفت و موجب شد کارتهای تکراری در یک روز نیز زیر دره‌بین بازرسان طرح مذکور قرار گیرد.

یکی از خبازان سطح شهر شیراز با بیان اینکه متاسفانه اداره غله برای حل مشکلات خبازان برنامه مدونی ندارد، گفت: البته در این میان ذکر چند نکته در خصوص سوءمدیریت مجموعه اداره غله فارس نیز  ضروری است، چرا که اداره غله تیم نظارت ندارد و کار را به اتحادیه واگذار کرده، از سویی کارخانه‌های آرد حرف شنوی لازم را از مدیرکل اداره غله ندارند و بعضا نامه‌ها و دستورالعمل‌های این اداره را پشت گوش می‌اندازند.

از چند و چون اتفاقات شیراز و ناونوایی‌های ان که بگذریم سری به اقدامات نمایندگان مردم در مجلس می‌زنیم.

جعفر قادری نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اوایل هفته جاری از پیگیری مجددش در خصوص  حل مشکلات صف‌های طولانی و تعطیلی بعضی از نانوایی‌ها در فارس خبر داد و گفت: طی تماسی با جلال، مدیر طرح هوشمندسازی نانوایی‌ها مشکلات این صنف و مردم را به اطلاع وی رساندم

وی افزود: مدیر طرح هوشمندسازی نانوایی‌ها توضیح داد که من مشکلات نانوایی‌ها را قبول دارم و با توجه به این‌که از سال ۱۴۰۰ به بعد دریافتی نانوایی‌ها اضافه نشده است، در تلاش هستیم که دریافتی نانوایی‌ها را از محل کمک‌های دولتی و یا از محل اصلاح قیمت نان جبران کنیم. نکته دیگر اینکه بنا را براین گذاشته‌ایم که به شورای آرد و نان شهرستان‌ها و استان‌ها اختیار بدهیم در مواردی که چند نانوایی کنار هم با کاهش سهمیه مواجه شده باشند بتوانند سهمیه نانوایی‌ها را افزایش دهند.

حال این سوال مزطرح است که افزایش سهمیه آرد آیا مشکل را ریشه‌ای حل خواهد کرد یا مجدد راه را بر منفعت‌طلبان و افراد متخلف بازخواهد کرد؟

مهدی جمالی مدیر کل اداره غله استان فارس در گفتگو با شیرازه به تشریح طرح ساماندهی بازار آرد و نان پرداخت و گفت:  در سال 1401 بعد از طرح مردمی ‌سازی یارانه‌های کالاهای اساسی، سیاستی جهت پرداخت یارانه آرد نانوایی‌ها در پیش گرفته و اصلاح و تشدید کنترل بر نانوایی‌ها اجرا شد.

وی افزود: این سیاسیت با نصب دستگاه هوشمند پوز صورت می‌گیرد و وزارت اقتصاد و دارایی متولی اجرای طرح شد تا بر مبنای تراکنش نانواها در طول روز به آنها سهمیه آرد تحویل داده شود.

جمالی با بیان اینکه اسفند 1401 گام بعدی این طرح آغاز شد و رسما از 23 اسفند سال گذشته شناورسازی سهمیه‌ها اجرایی گردید و سهمیه آرد بر اساس فروش به نانواها تحویل داده شد که این امر نیز مشکلاتی را به وجود آورد: اظهار کرد: چون قبلا اگر کمبود آرد پیش می‌امد بازرسین ما به صورت میدانی تحقیق کرده و سهمیه مضاعفی به نانوا داده می‌شد اما اکنون این اتفاق از ید اختیار ما خارج است.

مدیر کل غله استان ادامه داد: تقارن گام سوم این طرح با تعطیلات نوروزی و ایام ماه مبارک رمضان و کاهش تولید نان مشکلاتی را در تراکنش ناونوایی‌ها ایجاد کرد و موجب کاهش سهمیه آرد شد چون اجرای طرح و انفاقات حاصل از ان در خرداد ماه بروز و ظهور می‌کند و اکنون از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد تا کنون با اعتراض نانوایی‌ها و مردم روبرو هستیم که پس از یک بازه زمانی مجدد اصلاح خواهد شد.

وی در پایان اجرای دقیق و صحیح این طرح و رفع نواقص آن را بهترین راهکار رفع مشکل دانست و گفت: خرید چندین بار نان از یک کارت در طول روز تراکنش نامتعارف محسوب شده و همین امر هم موجب کاهش سهمیه آرد شد .

 کلام آخر اینکه :

اجرای«طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه نان» و هوشمندسازی ناونایی‌ها  که راهکاری است در راستای مقابله با قاچاق آرد توسط عده‌ای منفعت‌طلب و دلال اگر در بازه زمانی مناسب و با تمرکز و تعمل بیشتر صورت گیرد قطعا راه حل مناسبی است برای افراد متخلفی که نان از سر سفره مردم برمی‌دارند تا سفره خود را رنگین‌تر کنند.

انتهای پیام/224224



نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
0
اصل برنامه خوب است اما در اجرای آن باید دقت شود و اشکالات حین اجراء بر برطرف شود
رانت آرد فروشی سالهاست وجود دارد نانوایی هایی که وجود خارجی نداشتند و سهمیه آرد می گرفتند کم نبوده