کد خبر: ۱۵۹۷۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۳ تير ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

ردپای زخم سالک بر چهره کودکان بی‌گناه

این روزها ردپای زخم بدترکیب سالک هر روز بر چهره عده‌ای کودک بی‌گناه بیشتر می‌شود، زخمی که قطعا همکاری و همدلی مردم و مسئولین کنار هم می‌تواند این معضل را ریشه‌کن کند.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، این روزها ردپای زخم بدترکیب سالک هر روز بر چهره عده‌ای کودک بی‌گناه که تنها جرمشان بازی در کوچه و محیط باز است بیشتر می‌شود، زخمی که اگر چه عامل اصلی آن گزش پشه‌ای است که زیستگاهش محیط‌های آلوده است، اما قطعا همکاری و همدلی مردم و مسئولین کنار هم می‌تواند این معضل را ریشه‌کن کرده یا به حداقل، کاهش دهد.

اما این در حالی است که در راستای پیگیری و مطالبه عمومی مردم، جهت از بین بردن کانون و ریشه اصلی این بیماری، باز هم توپ بلاتکلیف مشکلات در زمینی افتاد که این بار مردم هم بخشی از مقصران اصلی قلمداد شدند.

در روزهای گذشته از طریق تماس و ارسال پیامک به سامانه مردمی این پایگاه خبری، یکی از مطالبات مردم از مسئولان، رسیدگی به وضعیت نگران‌کننده سالک در سطح برخی روستاها و شهرهای استان و حتی محلات تاریخی شیراز بود.

اهالی یکی از روستاهای توابع شهرستان مرودشت و چند تن از شهروندان مرودشتی در تماس با خبرنگار ما با ابراز گلایه از عملکرد ضعیف خانه‌های بهداشت در بعضی مناطق، خواستار پیگیری موضوع شدند و گفتند که با مراجعه به خانه بهداشت این امر را وظیفه شورا و دهیار می‌دانند و آنان بهورز محل را مکلف به انجام کار، به همین خاطر به مرکز بهداشت شهرستان مراجعه کرده‌اند که در آنجا نیز پاسخ قانع‌کننده‌ای نشنیده‌اند و گفته شده خود مردم باید معضل را برطرف کنند.

با نگاهی گذرا به قانون اساس کشور جهت یافتن ماده قانونی برای رفع این مشکل و پیدا کردن متولی اصلی، مشاهده کردیم که قانون در این خصوص به صراحت صحبت کرده و در قانون مجازات اسلامی، ماده ۶۸۸موضوع را به روشنی بیان کرده و حتی دستگاه‌های متولی را مشخص نموده است.

در متن این ماده قانونی(۶۸۸) آمده است: «هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر‌بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابانها و کشتار غیر مجاز دام، استفاده غیرمجاز‌ فاضلاب خام یا پس آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می‌باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز‌شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.»

 البته ذیل این ماده قانونی و در تبصره یک پیگیری و رسیدگی به این موضوعات را بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ‌دامپزشکی گذاشته است؛ حال اینکه در گفتگوهای غیر رسمی با برخی کارشناسان حوزه سلامت استان و حتی مسئولان این نکته به کرات تاکید می‌شود که کسی مقصر این ماجرا نیست و مردم خودشان باید شرایط محیطی پیرامون‌شان را عاری از آلودگی کنند.

همت همگانی مسئولان، تنها مرحم کهنه زخم سالک 

هر چند اصل این گفته صحیح است و شهروندان و اهالی روستاها خودشان هم باید در جهت رفع آلودگی و از بین بردن کانون بیماری کمک کنند، اما در اصل برای اینکه مردم روبروی دهیار و وشورا و یکدیگر قرار نگیرند، این وظیفه مراکز جامع سلامت، خانه‌های بهداشت و شبکه بهداشت در هر منطقه است تا با همت جمعی و استفاده از همان ماده قانونی ذکر شده مردم را واردار به رعایت اصول بهداشتی کرده و با مجرمان برخورد نمایند.

در چند روز اخیر با شیوع و گسترش بیماری سالک در محله سنگ سیاه و دیگر نقاط شهر شیراز و استان فارس، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سیده مریم حسینی عضو شورای شهر و چند تن از اهالی منطقه در حرکتی نمادین به بازدید محله سنگ سیاه پرداخته و وجود نخاله‌های ساختمانی، خانه‌های مخروبه و بلاتکلیف و آلودگی محیط را از دلایل اصلی افزایش رو به رشد بیماری در محله دانستند.

عباس رضائیان‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص عنوان کرد: با فراهم بودن تمام شرایط تکمیل چرخه انتقال بیماری سالک در بافت قدیم، بهسازی، تنها راه کنترل این بیماری است.

وی با اشاره به غالب بودن گونه بیماری سالک نوع شهری، در بررسی‌های منطقه‌ای انجام شده، انسان و سگ را مخازن اصلی این گونه سالک برشمرد و گفت: با توجه به فعالیت پشه خاکی از نزدیکی‌های غروب تا پیش از طلوع آفتاب، استفاده از پشه بند در کنترل این بیماری نقش بسزایی دارد.

رضائیان‌زاده همچنین در گفتگو با خبرنگاران، این بیماری را از بیماری‌های بومی استان فارس دانست که متاسفانه هر سال چند هزار نفر از هم استانی‌ها را مبتلا و پس از بهبودی، فرد آثار آن را تا پایان عمر به همراه دارد.

این مسئول حوزه سلامت، با اشاره به اینکه این بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده و از طریق پشه خاکی آلوده منتقل می شود، گفت: فصل‌های بهار و تابستان، زمان فعالیت پشه خاکی و در نتیجه ایجاد گزش پشه خاکی است.

به گفته وی با توجه به اینکه از زمان گزش پشه خاکی تا زمان بروز زخم سالک به
طور معمول چند ماه زمان لازم است، این زخم‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان خود را نشان می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه، کنترل بیماری سالک را نیازمند همکاری دیگر سازمان‌های مرتبط دانست و گفت: مراکز تشخیص و درمان بیماری سالک در تمام شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده و از هم استانی‌ها تقاضا داریم، در صورت مشاهده هر گونه جوش یا زخم که بیش از دو هفته طول کشیده باشد، برای بررسی به مرکز تشخیص و درمان بیماری سالک در شهرستان خود مراجعه کنند.

رضائیان‌زاده به هزینه‌های سنگین درمان بیماری سالک هم اشاره کرد و گفت: برای هر فرد مبتلا در صورت عدم نیاز به بستری، حدود 21 میلیون تومان توسط دانشگاه هزینه می‌شود که برای جلوگیری از رها کردن دوره درمان، تمام خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمان سالک رایگان است.

وی ضمن بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش موارد گزارش شده نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ بوده‌ایم، گفت: شهرستان‌های بختگان، ارسنجان، استهبان، سروستان، کازرون، بیضا، شیراز، مرودشت، زرین دشت، زرقان، فراشبند و خرامه شیوع بیشتری نسبت به دیگر شهرستان‌های استان داشته اند.

لطف‌اله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز هم  در جلسه هماهنگی پیشگیری و مبارزه با بیماری سالک، از اجرای ضربتی مبارزه با بیماری سالک خبر داد؛ البته امید است این ضرب‌الاجل به خوبی اجرا شود تا شاید شاهد کاهش بیماری در بین شهروندان باشیم.

وی با تاکید بر اجرای هرچه سریع‌تر پاکسازی و نظافت کامل و دقیق محلات، از سم پاشی و ضد عفونی عمومی در محلاتی که بیماری سالک در آن دیده شده خبر داد و مدیریت پسماند شهری شهرداری شیراز مامور  اجرای طرح ضربتی جمع آوری زباله و نخاله و ضایعات ساختمانی در سطح این محلات شد.

اما اکنون این سوال مطرح است که با توجه به اینکه حوزه بهداشت و درمان سم‌پاشی را کار غیر اصولی و مخرب محیط زیست می‌داند، از طرفی مردم خواستار این اقدام هستند، آیا علوم پزشکی و کارشناسان حوزه سلامت راهکار، سریع، موثر و مثمر ثمری‌تری دارد که هم مشکل در کوتاه‌ترین زمان مرتفع گردد و هم  اقدامات اصولی و ریشه‌ای پیش برود؟

کلام آخر:

در حالی که قانون اساسی به صراحت تعیین تکلیف کرده که هرگونه تهدید علیه بهداشت عمومی جرم محسوب می‌شود، به نظر هم مردم و هم متولیان امر به ویژه دستگاه‌های ذکر شده در قانون، می‌بایست با جدیت و همت بیشتری به فکر راه چاره‌ای برای درمان بیماری باشند که رد زخم‌هایش تا ابد بر پیکر فرد آسیب‌دیده می‌ماند.

 انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲
0
جناب استاندار که خود پزشک متخصص است و یالها رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده اولا باید پاسخگو باشد ثانیا باید فکری بکند