کد خبر: ۱۶۰۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
شیرازه از «مجوز‌های شُبهه‌دار معدنی گزارش می‌دهد؛

مجوز معدن چاه‌گز؛ به نام مردم به کام دلالان و مدیران استانی

مدیرکل وقت اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس در دهه ۷۰ سنگی را در چاه انداخت که هنوز کسی نتوانسته آن را بیرون بیاورد؛ او مجوز اکتشاف یک معدن مرمریت را در پناهگاه حیات‌وحش بختگان صادر کرد که اکنون پس از قریب به ۳۰ سال هنوز هم مشکلات آن گریبان مردم منطقه را گرفته است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، فرهاد طهماسبی نماینده مردم شهرستانهای نی‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر شیرازه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و روز خبرنگار و قدردانی از تلاش‌های موثر اصحاب رسانه در اطلاع‌رسانی‌های دقیق و به موقع، شیرازه را یک رسانه مردمی، انقلابی و مطالبه‌گر خواند و گفت: زحمات شما قابل تقدیر است از این جهت که در راستای شفاف‌سازی فضای جامعه و ایجاد اعتماد بین مردم گام‌های موثری برمی‌دارید.

وی که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون صنایع و معادن است به برخی سوالات خبرنگاران شیرازه در خصوص مشکلات و چالش‌های موجود در استان فارس در حوزه صنعت، معدن و تجارت پاسخ داد.

طهماسبی در این نشست، به بررسی معضلات معادن فارس، عمده‌ترین چالش‌های حوزه انتخابیه خود، آب‌رسانی از خلیج فارس به استان و اما و اگرهای آن و همچنین روند پیگیری مشکلان صنعت در این استان پرداخت.

مسیر خدمت به خلق، از کوره‌راه دلالان معدنی

چالش معدن‌داران و اهالی شهرستان بختگان و  ردپای برخی مدیران استانی در صدور مجوزهای معدنی از جمله مباحث مهم این نشست بود که طهماسبی به آنها اشاره کرد.

این نماینده مجلس ابتدا سر درد دل را در خصوص مشکلات زیر و درشت ملی و استانی و شهرستانی باز کرد و به یکی از تنش‌های موجود در منطقه بختگان اشاره کرد و گفت: معدن «چاه‌گز» که در پارک ملی محیط زیست بختگان قرار دارد، مجوزش قریب به ۳۰ سال پیش صادر شده و مدتی هم به خاطر مشکلات موجود و عدم بازدهی مناسب بلوکه شد؛ اهالی روستا تعاونی تشکیل دادند و درخواست واگذاری معدن را داشتند، که انجام نشد، اما معدن به مزایده گذاشته شد و فردی به نام حامدی که پزشک است، برنده مزایده شده و بنا به نقل قول اهالی و دهیاری «چاه‌گز»، قول داد اگر برنده شد، درصدی از سود معدن را به دهیاری و تعاونی روستا خواهد داد که در این خصوص تفاهمنامه مقدماتی هم نوشته شد.

طهماسبی ادامه داد: در نهایت فردی که از اهالی سابق روستاست و سالها این محل را ترک کرده طبق گفتگو با حامدی  صاحب معدن، وی را از پرداخت ۳۰ درصد به اهالی منصرف کرده و خواستار این شده که خودش به کمک فرزندانش و برخی افراد ذی‌نفوذ معدن را سروسامان خواهد داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با ابراز تاسف از روند پیش‌آمده، عنوان کرد: مدت‌هاست که افراد ذکر شده وقتی برای فعالیت معدن مراجعه می‌کنند با جمعیت دو سه هزار نفری روستا مواجه می‌شوند که اجازه فعالیت در معدن را به آنها نمی‌دهند و همین امر موجب شده تا کار به مراجع قضایی، دادستان و مسئولان استانی و کشوری برسد.

وی با اشاره به نام برخی از مدیران استانی و رد پای عده‌ای، در دفاع از معدن‌داران و واسطه‌های این کار، گفت: هم‌اکنون این افراد مقابل مردم قرار گرفته و با اطمینان از این موضوع که خود سود کلانی از این ماجرا می‌برند‌، اجازه نمی‌دهند مردم به حق و حقوق خود برسند.

مسیر خدمت به خلق، از کوره‌راه دلالان معدنی

مسیر خدمت به خلق، از کوره‌ِراه دلالان معدنی

این نماینده مجلس با پرده برداشتن از برخی اقدامات انجام شده توسط چند تن از مسئولان استان، این پرسش را مطرح کرد که چرا یک مسئول، روز جمعه برای بررسی اقدامات انجام شده در حیطه منافع مردم این شهرستان سفر نمی‌کند؟ اما در روز تعطیل به معدن و کورهِ‌راهی سر می‌زند که محل عبور و مرور هیچ یک از اهالی نیست ؟

به گفته وی فشار از سمت مدیران بالادستی بر این موضوع زیاد است، به‌گونه‌ای که هر چند وقت یک بار نامه می‌زنند که موضوع امنیتی است و مردم اجازه نمی‌دهند یک معدن‌دار کار کند در حالی که ماجرا به‌گونه دیگری است و در این میان وظیفه خود می‌دانم که از حق مردم دفاع کنم.

هرچند به گفته طهماسبی قرار بوده روزی بخشی از سود این معدن به مردم و اهالی روستا برسد؛ اما ظاهراً انگار مجوز و سود این معدن، به نام مردم و به کام مسئولان و دلالانی تمام شده که خود را در پشت نقاب انقلابی‌گری پنهان نموده‌اند و به بهانه‌های مختلف می‌خواهند جیب‌های خود را از سودی پر کنند که حق طبیعی و قانونی مردم این منطقه است.

نماینده مردم نیریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آب منطقه آب غیرقابل شرب، تلخ و شوری‌ست که هر روز به خورد مردم می‌رود و مشکلات فراوانی سد راه اشتغال و معیشت جوانان این منطقه است، تصریح کرد: مسئولی که باید در کنار مردم و به نفع مردم کار کند اکنون مقابل آنها قرار گرفته و با ایجاد مشکل برای اهالی روستا از معدن‌داری دفاع می‌کند که به بهانه اشتغال پشت مسئولان، ایستاده است.

مناقشه بر سر بهره‌برداری از معدن چاه‌گز همچنان ادامه دارد

به گفته طهماسبی، متولیان حوزه صنعت، معدن و تجارت فارس، چند تن از مسئولان استانی و یکی از نمایندگان شیراز افرادی هستند که در این زمینه دخیل بوده و با ایجاد مشکل برای اهالی منطقه، هیچ گامی در رفع این معضل بر نمی‌دارند و همواره موجب نارضایتی مردم این روستا و منطقه شده‌اند. این در حالی است که انتظار می‌رود، مسئولان به جای صدور مجوزهای شُبهه‌ِدار و دفاع از دلالان و واسطه‌گران، به فکر اشتغال و معیشتی جوانان و مردمی باشند که گروه، گروه برای کار به استان یزد سفر کرده و کارگر کارخانجات این استان می‌شوند.

به گزارش شیرازه، باج‌گیری، دلالی و اختلال در امور معدن «چاه‌گز»، از جمله اقداماتی است که با نام و عنوان اشتغال‌زایی توسط عده‌ای سودجو در حال اجراست و این امر بر میگردد به سال‌ها قبل و مدیرکلی که نسنجیده مجوز صادر کرد؛مدیرکل وقت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در دهه ۷۰سنگی را در چاه انداخت که هنوز کسی نتوانسته آن را بیرون بیاورد. در آن سال او مجوز اکتشاف یک معدن مرمریت به‌نام چاه‌گز را در پناهگاه حیات‌وحش بختگان صادر کرد که اکنون پس از قریب به ۳۰ سال هنوز هم مشکلات آن گریبان مردم منطقه را گرفته و همچنان مناقشه بر سر بهره‌برداری از این معدن ادامه دارد.

در این نشست و بازدید مطالب دیگری پیرامون مشکلات و چالش‌های استان و شهرستان‌های انتخابیه طهماسبی مطرح شد که در روزهای آتی منتشر خواهد.


انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان