کد خبر: ۱۶۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
«شیرازه» از صحن علنی شورا گزارش می‌دهد؛

رنج شیراز از عدم توازن تقسیم امکانات شهری

در یکصدو بیست و نهمین صحن علنی شورای شهر با حضور مسئولان ارشد استانی مباحث مربوط به محرومیت‌زدایی از جمله توزیع نامتوازن امکانات شهری مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، از سالیان گذشته و حتی دور، تا کنون مسئله محرومیت‌زدایی همواره با فراز و نشیب‌های مختلف و برنامه‌های متنوعی روبه‌رو شده که هر چند در مقطعی ممکن است اثر موقت داشته؛ اما هیچ‌کدام اثر ماندگار بر رفع محرومیت نگذاشته‌اند. 

اکنون باید دید در اصل محرومیت چیست؟ و یا به‌عبارت‌دیگر، تعریف ما از محرومیت و محرومیت‌زدایی آیا توانسته سبب رفع تنگناهای موجود در این حوزه شود؟ و آنچه امروز مهم است این که بدانیم در آینده چطور باید چاله‌های محرومیت را پر کنیم تا فاصله طبقاتی ایجاد شده در جامعه که اکنون تبدیل به شکاف طبقاتی شده را از بین ببریم یا به حداقل برسانیم. 

رفع فقر، تبعیض در دریافت خدمات، توجه به مستضعفان و محرومیت‌زدایی را می‌توان از مسائل اساسی در دکترین انقلاب اسلامی دانست. اهدافی که تا امروز گرچه همواره پیگیری شده، اما هنوز به زدودن کامل غبار محرومیت از چهره شمار قابل‌توجهی از مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار کشورمان منتهی نشده است. 

اگر چه رفع فقر و محرومیت، مهم‌ترین هدف نظام جمهوری اسلامی از ابتدای شکل‌گیری آن تاکنون بوده به‌گونه‌ای که امام خمینی رهبر کبیر انقلاب کوخ نشان را بر کاخ‌نشینان ارجحیت دادند؛ اما هنوز مسیری طولانی تا رسیدن به این هدف غایی وجود دارد و باید روزها طی شود تا آرمان امام راحلمان به طور کامل در این بخش به منصه ظهور برسد. 

باید دید در واقع تا امروز تا چه میزان در مجموعه مدیران مسئول در حوزه محرومیت‌زدایی، شناسایی اصل مسئله و تبیین شاخصه‌ها و شاخه‌های آن موردتوجه قرار گرفته است؟ اقدامی که به نظر چند صباحی است تا حدی موردتوجه شورا، شهرداری و مدیران شهری شیراز و مسئولان ارشد استان فارس قرار گرفته است، تا جایی که یک‌صد و بیست و نهمین صحن علنی شورا با حضور نماینده ولی‌فقیه در فارس، فرماندار شیراز، جانشین فرمانده سپاه فجر فارس برگزار شد و آنان را بر آن داشت تا دور هم جمع شوند تا چاره‌ای در رفع محرومیت این کلان‌شهر و استان بیندیشند.


از توزیع نامتوازن امکانات شهری تا کلاس‌های درس ۴۵ نفره در شیراز

پس از شناخت ابعاد محرومیت باید برای رفع آن عملکرد کرد

اما قطعاً همان گونه که کارشناسان و متخصصان امر معتقد هستند باید ابتدا محرومیت و نیازهای هر منطقه را شناسایی و بررسی کرد و سپس به سراغ رفع آنان رفت؛ در همین راستا آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در فارس در صحن علنی شورا با اشاره به اینکه پس از شناخت ابعاد محرومیت باید برای رفع آن عملکرد، اظهار کرد: حل مسئله، مدل‌ها و الگوهای مختلف می‌تواند داشته باشد؛ ازاین‌رو راهکار حل مسائل بسیار مهم است؛ چراکه باید به سراغ چگونگی حل مسائل برویم.

 وی با تأکید بر اینکه کار عمرانی باید زمینه‌سازی فرهنگی داشته باشد، گفت: باید در ادامه، عملکردها بررسی و تصحیح شود. امام‌جمعه شیراز، در ادامه تدوین سند محرومیت‌زدایی شهر شیراز را یک اقدام ارزشمند برشمرد و گفت: برای رفع محرومیت از گوشه‌گوشه حرم سوم اهل‌بیت (ع) هزینه‌هایی شده که این امر جای قدردانی دارد. 

آیت‌الله دژکام افزود: شاهد حضور سپاه و بسیج در ساماندهی و انجام کارهای بر زمین‌مانده هستیم؛ ازاین‌رو امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه بین این نهادها شاهد هماهنگی بین ۴ دستگاه برای تحقق نتایج مثمرثمر در محرومیت‌زدایی شهر شیراز باشیم. 

نماینده ولی‌فقیه در فارس با تأکید بر تناسب رشد همه‌جانبه خدمت گیرندگان با خدمات، اظهار کرد: در اوایل راه تمدن نوین اسلامی هستیم، ازاین‌رو باید رشد همه‌جانبه در ارائه خدمات مدنظر قرار گیرد تا به چند عرصه محدود شود. 

سند محرومیت‌زدایی برای ۴۰ محله شهر شیراز تدوین شده است

در این جلسه سیده مریم حسینی رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز، با تأکید بر اینکه هدف محرومیت‌زدایی برقراری عدالت اجتماعی و عدالت در ارائه خدمات به مردم است، اظهار کرد: برقراری عدالت در ارائه خدمات از خواسته‌های مدیران انقلاب اسلامی است.  

وی با اشاره به اینکه اگر سنگ بنای جامعه عدالت و اخلاق باشد هم‌تراز با رویکردها و شعار انقلاب اسلامی حرکت کرده‌ایم، گفت: رکن اصلی انقلاب اسلامی دفع دغدغه از مردم به‌عنوان ولی‌نعمت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

 حسینی در ادامه به تشریح برخی اقدامات انجام شده در حوزه محرومیت‌زدایی در شهر شیراز پرداخت و گفت: شهردار و مجموعه شهرداری و شورای شهر شیراز عملکرد خود را با تفکر محرومیت‌زدایی آغاز کرده که با رسیدن به فهم مشترک، سند محرومیت‌زدایی برای ۴۰ محله شهر شیراز تدوین شده است.

 رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز با تأکید بر اینکه امکانات شهری به‌صورت متوازن نیست، اضافه کرد: شورای شهر به دنبال عدالت‌محوری و توسعه متوازن شهر است که به دنبال شناخت الگوی محرومیت‌زدایی هستیم و در این مسیر با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی احمد بن موسی سپاه فجر استان پیگیری و دنبال می‌شود.

 البته این موضوع یکی از دغدغه‌های رسانه‌ها به‌ویژه پایگاه مطالبه‌گر «شیرازه» نیز بوده تاحدی‌که در زمان شهرداری اسبق شیراز، جناب اسکندر پور، اجرای سنگ‌فرش‌های گران‌قیمت در منطقه اعیان‌نشین شیراز و بی‌توجهی به مشکلات جنوب شهر حاشیه‌هایی را به همراه داشت که این تنها یک نمونه از عدم توازن در تقسیم امکانات شهری بود. 

مشکل تأمین فضا برای دانش‌آموزان شهر شیراز وجود دارد

لطف‌الله شیبانی فرماندار شیراز هم در این مراسم گفت: شورای اسلامی و شهرداری شیراز در خصوص محرومیت‌زدایی قدم‌های مؤثر و بدیعی برداشته است و خوشبختانه در دو سال آینده و بر اساس افق‌های پیشرو امیدواریم چهره محرومیت از تمامی محلات برطرف شود. 

رئیس شورای تأمین شهرستان شیراز با اشاره به اینکه مشکل تأمین فضا برای دانش‌آموزان شهر شیراز وجود دارد، افزود: متأسفانه ظرفیت کلاس‌های درس در برخی مدارس به 45 نفر هم می‌رسد که در این راستا امید است، از ظرفیت قرارگاه محرومیت‌زدایی و همکاری دستگاه‌های مرتبط برای این موضوع نیز راهکار مناسب تأمین شود. 

رونمایی از سند جامع محرومیت‌زدایی

محمدحسن اسدی شهردار شیراز هم با اشاره به افزوده‌شدن فرمانداری به تفاهم‌نامه سه‌جانبه سال قبل شورا، شهرداری و سپاه در خصوص محرومیت‌زدایی و رونمایی از سند جامع محرومیت‌زدایی به‌منظور تسریع در اجرای این نوع پروژه‌ها گفت: در همین راستا سال قبل تعدادی پروژه محرومیت‌زدایی تعریف و آغاز شد که در گام نخست همین چند هفته قبل ۲۵۰ میلیارد تومان از پروژه‌های محرومیت‌زدایی افتتاح شد و امسال هم ۷۰ پروژه محرومیت‌زدایی با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعریف شده است، علاوه بر این ساماندهی، بازسازی و نوسازی ۵۰۰ واحد مسکونی محرومین نیز با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه به شهرداری واگذار شده که در دست اجرا است. 

کلام آخر اینکه: 

محرومیت‌زدایی و توزیع متوازن امکانات در جامعه یکی از مباحث مهم در زمینه عدالت اجتماعی است به‌گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب بارهاوبارها و در سخنرانی‌های متعدد خود، همگان را به حرکت اساسی برای رفع محرومیت‌ها و گرفتاری‌های مشهود در برخی مناطق کمتر توسعه‌یافته و غیربرخوردار فرامی‌خوانند و به‌نوعی، تلاش برای بهبود زندگی محرومان را زمینه‌ساز جلب رضایت الهی و سرمایه اجتماعی برای نظام اسلامی می‌دانند.

 اما اکنون این سؤالات مطرح است که آیا امروز این حرکت اساسی در بدنه دولت برنامه‌ریزی شده است؟ 
برای جلب هر چه بیشتر مشارکت‌های مردمی طرحی وجود دارد؟
 مسئله بنیادی چیست و اقدامات انجام‌شده تا چه میزان کافی بوده و راهکارها و روندهای آتی باید به چه شکلی طرح‌ریزی شود؟ 

این سؤالات از جمله مبحث مهمی است که دولتمردان در رفع محرومیت و اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب باید به آن توجه داشته باشند. 

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان