کد خبر: ۱۶۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
نماینده شیراز و زرقان درمجلس شورای اسلامی در گفتگو با شیرازه:

استعمارگران خواب‌های وحشتناکی برای مردم دیده‌اند

نماینده مردم شیراز و زرقان درمجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی«ره» نشان دادند استعمار در کنار استبداد خواب‌های وحشتناکی برای مردم دیده‌اند و مردم را به قیام و انسجام علیه نیروهای استبدادی و عناصر خارجی دعوت کردند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس در سال ۱۳۴۳ ذلت دیگری برای رژیم پهلوی محسوب می‌شد. مصونیت قضائی مستشاران امریکایی علاوه بر رژیم پهلوی، عزت مردم مسلمان ایران را نیز خدشه‌دار کرده بود.

 به همین جهت امام خمینی در چهارم آبان ماه ۱۳۴۳، سخنرانی شدیداللحنی علیه طرح خفت‌بار کاپیتولاسیون ایراد کردند، سخنانی که منجر به تبعید ایشان شد.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز اعتراض تاریخی امام خمینی«ره» به تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون گفت: عدم محاکمه نیروهای آمریکایی در ایران در سال ۱۳۴۳، تحمیل اراده آمریکا بر ایران بود که آمریکایی‌ها برای نیل به هدف خود که مصونیت نیروهایش از هر گونه محاکمه بود لایحه را به تصویب مجلس رساندند.

وی گفت: آنها به‌خاطر حضور نیروهایشان در ایران حق توحش از ایرانیان مطالبه می‌کردند و از این طریق این حق را برای خود قائل شدند که نیروهایشان مورد محاکمه قرار نگیرند و این استیلا و برتری را در مناسبات با دولت ایران به این شکل حفظ کنند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: لایحه کاپیتولاسیون شدیداً مورد اعتراض حضرت امام راحل قرار گرفت و ایشان تعبیر جالبی در این باره داشتند که اگر یک افسر دون‌پایه آمریکایی یک مرجع شما را زیر بگیرد کسی حق اعتراض به او را ندارد.

قادری افزود: این زمینه بیداری مردم را فراهم کرد و امام خمینی«ره» نشان دادند استعمار در کنار استبداد خواب‌های وحشتناکی برای مردم دیده‌اند و مردم را به قیام و انسجام علیه نیروهای استبدادی و عناصر خارجی دعوت کردند و این حرکت‌ها زمینه‌ساز انقلاب بعد از ۱۵سال شد و این آتش سر از خاکستر برآورد و انسجام ملت علیه نظام استبدادی و استعماری را فراهم کرد.


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان