کد خبر: ۱۶۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
در نقد هزینه‌های زیاد تبلیغات انتخاباتی: 

از کجا آورده‌ای؟

این روزها که در خیابان‌ها قدم می‌گذاریم، شاهد انواع تبلیغات گوناگون و متنوعی هستیم که نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی، با آن در پی معرفی خود به مردم برای کسب رأی آنان هستند، اما سؤال مهمی که به ذهن متبادر می‌شود این است که این حجم تبلیغات چقدر هزینه برای هر کاندیدا دارد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،این روزها که در خیابان‌ها قدم می‌گذاری، شاهد انواع تبلیغات گوناگون و متنوعی هستیم که نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی، با آن در پی معرفی خود به مردم برای کسب رأی آنان هستند. اما سؤال مهمی که به ذهن متبادر می‌شود، این است که این حجم تبلیغات چقدر هزینه برای هر کاندیدا دارد. گوشه‌ای از این هزینه‌ها بر اساس مشاهده وضعیت تبلیغات نامزدان و تحقیق میدانی به شرح ذیل است: 
۱۵۰ میلیون تومان حداقل هزینه ۳ فرد برای مشاوره رسانه‌ای و تهیه محتوا
۸۰ میلیون تومان هزینه اجاره ستاد انتخاباتی برای دو دفتر است.
۶۶ میلیون تومان هزینه چاپ ۲۰۰ بنر، ۶ مترمربعی در سطح شهر
۸۰ میلیون تومان جهت هزینه نصب داربست و خسارت احتمالی
۱۷ میلیون تومان جهت چاپ ۲۰ هزار پوستر و تبلیغات کاغذی در سه اندازه مختلف
۳۵ میلیون تومان جهت دستمزد ۵ نفر در مدت یک هفته به‌منظور انجام تبلیغات میدانی 
۱۰۰ میلیون تومان جهت برگزاری دو تجمع ۲۰۰ نفره با پذیرایی و شام
۱۰۰ میلیون تومان جهت هزینه‌های جانبی مانند وسایل دفتر، سوخت، شارژ، پیامک، کرایه خودرو و...
آنچه مرقوم شد، گوشه‌ای از هزینه‌های تبلیغات جاری یک نامزد انتخاباتی است که مطمئناً باید، هزینه‌های گزاف دیگری چون حق ورود به ائتلاف‌ها و شاید خرید رأی و دادن هدیه‌های مختلف به آن اضافه شود که اگر این موارد پنهان و غیرقانونی را لحاظ نکنیم، به مبلغی بیش از ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسیم که مساوی با حقوق سه‌ساله یک نماینده مجلس است.


اما سؤالاتی که مطرح می‌شود، این است که این هزینه‌های گزاف از کجا تأمین شده است؟ و چطور می‌خواهد جبران آنها صورت گیرد؟ و چه کسانی و با چه نیتی در تأمین این هزینه‌ها به نامزدان کمک کرده‌اند؟ و مهم‌تر از همه برنامه حاکمیت برای کاهش این هزینه‌ها و ساماندهی به آنها، به‌منظور کاهش جرائم انتخاباتی و رانت‌خواری‌ها چیست؟


و اینکه آیا قوه قضائیه و مدعی‌العموم به این موضوع وارد می‌شود، تا از جبران این هزینه‌کردهای نجومی از کیسه بیت‌المال و استفاده از رانت‌ها جلوگیری نماید؟

 

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان