کد خبر: ۱۶۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
ازسوی استاد شیمی دانشگاه شیراز انجام شد؛

تأسیس خوشه پژوهشی

خوشه پژوهشی «آرايه‌هاي حسگري هوشمند براي پايش سلامت» به‌سرپرستی بهرام همتی‌نژاد، استاد شیمی دانشگاه شیراز باحمایت بنیاد علم ایران تأسیس شد.

به‌گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تلیلی خبری «شیرازه» به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، خوشه پژوهشی «آرايه‌هاي حسگري هوشمند براي پايش سلامت کاربرد در غربالگري بيماري‌هاي مجاري ادراري» با هدف طراحی و ساخت نسل جدیدی از حسگرها تحت عنوان آرایه‌های حسگری به‌ سرپرستی بهرام همتی‌نژاد استاد شیمی دانشگاه شیراز با همکاری هشت عضو هیأت‌علمی دیگر از دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز و هایدلبرگ آلمان در بنیاد علم ایران تصویب شد.

به‌ گفته‌ همتی‌نژاد پس از انتشار فراخوان تأسیس خوشه پژوهشی در پاییز ۱۴۰۱ ازسوی بنیاد علم ایران، پروپوزال تأسیس این خوشه پژوهشی آماده و ارسال شده که درنهایت، پس از یک‌سال ارزیابی در بهمن‌ماه سال جاری، به تصویب و حمایت بنیاد علم ایران رسیده است.

وی در توضیح اهمیت و ضرورت این خوشه پژوهشی گفت: امروزه ارائه‌ی روش‌هاي تشخيصي سريع و ارزان‌ قيمت که بتوانند به‌عنوان تست‌های درمحل مراقبت مورد استفاده قرار گيرد؛ از اهميت بسيار ويژه‌اي برخوردار است و از طرفي ديگر با توسعه‌ی علوم و تکنولوژي هرچند کيفيت زندگي درحال بهبود است اما همين تکنولوژي‌ها مخاطرات فراواني براي سلامت انسان (در سه حوزه‌ی محيط‌ زيست، غذا و پزشکی) به ارمغان آورده‌اند که به‌منظور شناسايي ساده و سريع اين مخاطرات نياز به ابزارهاي هوشمند و قابل دسترس است. 

 

 

استاد شیمی دانشگاه شیراز ادامه داد: آرايه‌هاي حسگري که با الهام از حس‌هاي بويايي و چشايي پستانداران ارائه شده‌ است به‌عنوان بيني و زبان الکتريکي شناخته مي‌شود، جفت‌شدن این آرایه‌ها با روش‌های علوم داده و هوش مصنوعی می‌تواند منجر به ساخت ابزارهای هوشمند و قابل حمل برای پایش در حوزه‌های سلامت باشد که ازجمله کاربرد مهم این ابزارها غربالگری بیماری به‌ویژه انواع سرطان است.


 همتی‌نژاد گفت: این خوشه‌ی چندتخصصی از گردهم‌آمدن تخصص‌های مختلف شامل شیمی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی، پزشکی و علوم داده و هوش مصنوعی تشکیل شده است. 

 

وی افزود: در این خوشه، با همکاری پژوهشی اعضا روی ساخت ابزارهای تشخیصی هوشمند برای غربالگری بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های مجاری ادرار با تأکید بر سرطان‌های مجاری ادراری و سرطان خون پژوهش خواهد شد. خروجی‌های موردانتظار این خوشه ثبت پتنت‌های داخلی و خارجی، چاپ مقالات در مجلات ۱۰درصد و ۲۵درصد بالا از نظر ضریب تأثیر (هرسال حداقل ۶ مقاله) و تولید دو نمونه آزمایشگاهی از ابزارهای تشخیصی است.

گفتنی است، از میان ۴۰ پروپوزال ارسال‌شده به بنیاد علم ایران، تنها سه خوشه در کشور به تصویب رسیده که خوشه پژوهشی «آرايه‌های حسگري هوشمند براي پايش سلامت» به‌ سرپرستی همتی‌نژاد، یکی از آن سه مورد و تنها خوشه‌ی تأیید شده از دانشگاه شیراز است.

روابط‌ عمومی دانشگاه شیراز ضمن تبریک این موفقیت ارزشمند به همتی‌نژاد و همکاران پژوهشی وی در این خوشه پژوهشی و همین‌طور خانواده بزرگ دانشگاه شیراز، تندرستی، سربلندی و دیرزیستی همگان را از درگاه خداوند متعال آرزومند است.

انتهای خبر/

برچسب ها: فارس ، دانشگاه ، شیراز
نظرات بینندگان