کد خبر: ۳۸۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۲

خروج هزاران میلیارد تومان سرمایه از فارس/ضرراصلی را زمانی کردیم که از دریا جدا شدیم

متاسفانه سالیانه بین 2 تا 3 هزارمیلیارد تومان سرمایه از استان خارج می شود که معادل 10کارخانه فولاد است.

شیرازه، محمدحسن دوگانی آغچغلو نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شیرازه، درباره وضعیت سرمایه گذاری در استان فارس گفت: متاسفانه ما در فارس تولید کننده هستیم ولی سرمایه گذار نیستیم، به عنوان مثال، چند سال است تولید کننده اول گندم هستیم، با اینکه در 18 قلم کالا مقام اول یا دوم کشور را داریم، اما متاسفانه سرمایه گذاری ها در فارس هم از گذشته و هم اخیر بسیار اندک است، و به همین دلیل بالاترین نرخ بیکاری نصیب ما شده که این خود یک نقص است.

وی افزود: به دلیل نزدیکی فارس به دریا و آب های آزاد با سرمایه گذاری مخصوصا در حوزه نفت و گاز می توان این نقیصه را جبران کرد. می توان با سرمایه گذاری و ایجاد منطقه آزاد تجاری، مناطق ویژه و مناطق تجاری با ایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادی به رفع معضل بیکاری کمک شایانی کرد.

سالانه 2 تا 3 هزار میلیارد تومان سرمایه از فارس خارج می شود

رئیس مجمع نمایندگان فارس تصریح کرد: متاسفانه سالیانه بین  2 تا 3 هزارمیلیارد تومان سرمایه از استان خارج می شود که معادل 10کارخانه فولاد است. برای این وضعیت می توان دلایلی از قبیل فراهم نبودن شرایط و زیر ساخت ها و برخی سوء مدیریت ها را ذکر کرد که باید مدیریت استان چاره ای بیاندیشد تا این سرمایه ها از استان خارج نشود.

بانکهای استان به استانهای دیگر وام می دهند

دوگانی اذعان کرد: استان فارس در سپرده های بانکی جز رده های اول تا پنجم است، اما در پرداخت تسهیلات و سرمایه گذاری از رتبه 15 به بالا هستیم، از تسهیلات اعطایی هیئت دولت در سفر به استان کمتر از 50 درصد از آن جذب شده، حتی شاهدیم بعضا بانکهای استان به استانهای دیگر وام می دهند و به طور کلی در حالی که  نمی توانیم سرمایه جذب کنیم،  سرمایه خود را هم از  دست می دهیم.

نرخ سرمایه گذاری در استان پایین است

این نماینده مجلس در واکنش به ادعای بعضی مسئولین استانی مبنی بر افزایش سرمایه گذاریها در فارس اظهار داشت: اگر سرمایه گذاری در استان زیاد شده باشد می بایست شاخص بیکاری پایین بیاید که این طور نیست این نشان می دهد که نرخ سرمایه گذاری در استان پایین است.

وی ادامه داد: همه معتقدیم که باید ازفاینانس و سرمایه خارجی استفاده شود، اما سرمایه گذاری زمانی می تواند مفید باشد که باعث ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، و رونق اقتصادی شود، اما اگر خود سرمایه گذاری باعث سرمایه بری شود، یا به خاطر منافع شخصی، کسی سرمایه گذاری کند بعد آن را از استان خارج کند، این سرمایه گذاری نیست.

بعید است فرد جدیدی بیاید در استان سرمایه گذاری کند

نماینده مردم فسا در مجلس در واکنش به ادعای جذب سرمایه گذار خارجی جدید تاکید کرد: با توجه به نزدیکی به زمان انتخابات و پایان یافتن عمر دولت دهم بعید است فرد جدیدی بیاید در استان سرمایه گذاری کند.

از نظر بودجه استان دوم کشوریم

عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره میزان بودجه استان فارس در بودجه سال 92 کل کشور نیز گفت: آنچه در لایحه بودجه ارسالی دولت به مجلس آمده بعد از خوزستان که 1100میلیارد تومان بودجه دارد، فارس با880 میلیارد تومان بودجه در رتبه دوم قرار دارد که بعد از ما هم تهران با 750 میلیارد تومان بودجه در ردیف سوم است.

وی ادامه داد: البته بخش زیادی از این بودجه پروژه های ملی است که به استانی تبدیل شده، به عنوان نمونه، نوسازی مدارس که بودجه آن کشوری تامین می شد اکنون به استانی تبدیل شده است. نوسازی مدارس 1400تا 1500 میلیارد تومان در کشور بودجه دارد که اگر 10درصد آن هم به فارس داده شود، سهم عمده بودجه را دربرمی گیرد.

طرح های ملی فارس به استانی تبدیل نشوند

محمدحسن دوگانی خاطر نشان کرد: زمانی افزایش بودجه می تواند مفید باشد که رقم مطلق استان زیاد شده باشد، با توجه به اینکه بودجه عمرانی کشور 2000 میلیارد تومان کم شده، اما چون ما در سال جدید به غیر از آب رسانی از دریای خزر به کویر و خلیج فارس به فلات مرکزی طرح های ملی و مهمی دیگری در دستور کار نداریم، می بایست طرح های عمرانی فارس آنهایی که ملی هستند به استانی تبدیل نشوند.

ما ضرر اصلی را زمانی کردیم که از دریا جدا شدیم

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در واکنش به جدایی چند روستا از بخش قطرویه نی ریز از فارس و پیوستن به استان کرمان یادآور شد: مرز ها مشخص هستند، این یک اختلاف مرزی بین کرمان و فارس است که در حال پیگری هستیم تا این طور نشود که این قسمت از فارس هم جدا شود.البته ما ضرر اصلی را زمانی کردیم که از دریا جدا شدیم.

تشریح آخرین وضعیت پتروشیمی های استان

وی درباره آخرین وضعیت پتروشیمی های استان نیز اظهار داشت: ما باید این صنعت را رونق دهیم چون اشتغال زایی و ارزش افزوده بسیار بالایی دارد، پترو شیمی فسا، داراب، جهرم و فیروزآباد تنها قسمت کوچکی از کارشان باقی مانده که به زودی مشکلات مرتفع می شود. همین اواخر از صندوق توسعه ملی اعتبار خوبی برای این کار حدود 1400میلیارد دلار تسهیلات اضافه گرفتیم. مجری این طرحها قرارگاه خاتم الانبیا است و شرکت سپهر بانک صادرات کار خط انتقال گاز از عسلویه را انجام خواهد داد.

پتروشیمی کازرون و ممسنی چون از خط اتیلن غرب تغذیه می شود روند سرمایه گذاری آنها مشخص شده است. پتروشیمی های لار و فراشبند سرمایه گذار آنها مشخص نشده، اما پتروشیمی های استهبان و سروستان در مرحله سرمایه گذاری است.

عدم پرداخت تسهیلات ازدواج به سیاست بانک ها برمی گردد

دوگانی درباره عدم پرداخت وام ازدواج در استان گفت: درباره پرداخت وام ازدواج هیچ منع قانونی وجود ندارد، عدم پرداخت تسهیلات ازدواج به سیاست بانک ها برمی گردد، بعضی بانک ها با تاخیرو برخی از بانک ها همکاری خوبی دارند، اما بانکهایی هم وجود دارند که اصلا وام نمی دهند، شاید به خاطر وصول نشدن معوقات و تسهیلات گذشته است که بانکها با ترس و واهمه زیاد تسیلات می دهند.

یک متر مربع هم آزاد راه نداریم

وی درباره ضرورت صنعتی شدن فارس یادآور شد: برای صنعتی شدن باید زیر ساخت ها را فراهم کرد، مثلا راه آهن فارس و اتصال آن به شبکه های ریلی جنوب و شمال کشور انجام نشده است. یک متر مربع ازاد راه نداریم، بزرگ راه ها ناتمام یا تازه شروع شده اند، سد ها نا تمام هستند، آب استان دچار چالش جدی است و طرح های صنعتی هم با این مشکل  روبرو هستند.

اشتباه بزرگی بود که سال ها به کشاورزی خود نازیدیم

دوگانی اضافه کرد: این اشتباه بزرگی بود که سال ها به کشاورزی خود نازیدیم الان بیشتر دشت های ما به کویر تبدیل می شود.چاره این است که باید همت کنیم از یک نقطه شروع وسرعت را زیاد کنیم، باید فارس را صنعتی شود تا تجارت هم راه بیفتد.

چالش بعدی ما آب خواهد بود

نماینده مردم فسا خاطر نشان کرد: در حوزه کشاورزی نیز باید کشاورزی را از حالت سنتی خارج، کشت های دارای پرمصرف از لحاظ آب را جایگزین و صنایع تبدیلی را راه انداری کنیم. این یک واقعیت است که اگر دیر بجنبیم استان ما به معضلات جدی تری گرفتار خواهد شد و قطعا با توجه به تداوم خشک سالیها چالش بعدی ما آب خواهد بود.


نظرات بینندگان