کد خبر: ۴۲۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۲
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

افتتاح 35 پروژه جهاد کشاورزی فارس در هفته دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در جلسه مدیریت منابع آب کشاورزی از افتتاح 35 پروژه با اعتباری بالغ بر 203 میلیارد ریال طی هفته دولت خبر داد.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، مهرزاد خرد افزود: به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت (8-2 شهریورماه) بیش از 25 طرح آماده در بخش های مختلف کشاورزی استان به بهره برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: این طرح‌ها شامل 8 پروژه در بخش آب و خاک و امور فنی و مهندسی، 21 پروژه در بخش بهبود تولیدات دامی، 3 طرح در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، 1 طرح در بخش شیلات و 2 طرح در بخش باغبانی می باشند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با به بهره برداری رسیدن این طرح ها جهت 183 نفر به صورت مستقیم و برای 317 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی صورت خواهد گرفت.

خرد یادآور شد: با افتتاح این 35 پروژه در بخش کشاورزی استان فارس 146 خانوار نیز منتفع می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بر لزوم مدیریت صحیح منابع آبی استان تأکید کرد و بیان داشت: مدیریت منابع آب و حوزه های آبخیزداری نیاز اصلی بخش کشاورزی است. خرد ادامه داد: مدیریت منابع آب نیاز به برنامه ریزی بلند مدت در این بخش دارد و چنانچه تمام معیارها و فاکتورهای اقتصادی انجام گیرند، رونق بخش کشاورزی حتمی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: حرکت به سمت بهره وری آب یک ضرورت است چراکه از مشکلاتی که موجب شده تولید، آب و کشاورزی اقتصادی نداشته باشیم همین بهره وری آب است که نیازمند نگاه عمیق و اصولی است.

خرد یادآور شد: با نگاهی به گذشته متوجه می شویم که مشکل کم آبی همواره وجود داشته و این مسئله مربوط به نسل یا دوره ای خاص نمی باشد. بنابراین توجه به مصرف بهینه از منابع و حرکت در راستای بهره برداری پایدار از منابع موجود ضروری است.

وی اظهار داشت: آب به عنوان یکی از عوامل محدودکننده تولید، نقش مهم و اساسی در تعیین نوع فعالیت های کشاورزی (زراعی و باغی) ایفا می کند و ضرورت تغییر الگوی کشف را دو صد چندان می نماید که با توجه به گستردگی پهنه مرزی کشور و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون، رسیدن به الگوی کشت مناسب که بتوان از آن حداکثر بهره برداری از عوامل و نهاده های تولید به ویژه عامل محدودکننده آب به دست آورد، ضرورتی انکارناپذیر است.

خرد ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی فارس در راستای مدیریت منابع آبی استان در بخش کشاورزی تاکنون اقدامات مفید و تأثیرگذاری انجام داده است که این طرح ها توانسته اند ضمن حفظ میزان تولید، مصرف آب را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهند.

خرد، استفاده از ارقام مقاوم به خشکی، طرح ملی افزایش ماده آلی خاک، رعایت اصول صحیح تناوب زراعی، تسطیح لیزری و ماهواره ای اراضی را موارد اجرا شده برشمرد و بیان داشت: انجام طرح ها و پروژه هایی همچون اصلاح تاریخ مناسب کاشت، جایگزین نمودن ارقام زودرس و متوسط رس با ارقام دیررس در کلیه محصولات زراعی به همراه به کارگیری شیوه های نوین آبیاری از جمله آبیاری نواری، قطره ای و آبیاری تناوبی از روش های مهم در استان در جهت مدیریت منابع با ارزش آب در بخش کشاورزی و همچنین اجرای طرح الگوی خود اجرای طرح کاداستر اراضی، ایجاد و راه اندازی سامانه تولید و صادرات محصولات کشاورزی و اجرای مدیریت هوشمند کشاورزی استان را از دیگر فعالیت های شاخص این سازمان در جهت اجرای الگوی کشت عنوان کرد.

نظرات بینندگان