کد خبر: ۴۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲

طرح جدید دولت برای بیمه بیکاران

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرحی از سوی دولت در حال نهایی شدن است که تمامی بیکاران و شاغلین کشور را پوشش خواهد داد و با استفاده از منابع بیمه بیکاری رونق اشتغال را به همراه دارد.

به گزارش شیرازه، علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به طرح بیمه بیکاری توأم با کارورزی، اظهار داشت: در این راستا نظرات استان‌ها اخذ و اصلاحات این طرح نهایی شده است و برای ارسال به دولت نیاز به تایید وزیر تعاون، کار و رفاه دارد.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این طرح همه شاغلین کشور را دربرمی‌گیرد، تصریح کرد: این طرح جایگزین طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران مجلس خواهد بود که به دلیل مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است.

وی افزود: یکی از ضعف‌های طرح مجلس این است که چالش‌های بازار کار را رفع نمی‌کند و برای جایگزین شدن طرح جدید، نظرات کارشناسی زیادی مطرح شد و درنهایت، طرح جدید جایگزین طرح بیمه بیکاری مجلس شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه طرح جدید بیمه بیکاری توأم با کارورزی به زودی به دولت ارسال خواهد شد، بیان داشت: تبعات طرح قبلی و نیز مزیت‌های طرح کنونی با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در میان گذاشته شده و نمایندگان آمادگی دارند تا پس از ارسال این لایحه به مجلس در دستور کار قرار گیرد.

به گفته لبافی این طرح تمامی شاغلین دستگاه‌های دولتی و کارگران اعم از پیمانی، رسمی و قراردادی را نیز دربرمی‌گیرد و نیز کارفرمایان و خویش‌فرمایان که بیمه خود را می‌پردازند را تحت پوشش قرار خواهد داد و پیش‌بینی می‌شود این طرح حدود 14.5 میلیون نفر بیمه‌پرداز کشور را دربربگیرد.

وی یادآور شد: پرهیز از کمک‌های مالی مستقیم و بلاعوض به بیکاران به منظور ساماندهی بازار کار و جلوگیری از پراکندگی منابع مدنظر است و اکنون 3 هزار میلیارد تومان در ماه برای بیکاران پرداخت می‌شود که با تمرکز این منابع می‌توان تولید را رونق بخشید و اشتغال را توسعه داد و دیگر مقرری‌بگیر و کارجوی بیکار وجود نداشته باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به هزینه نیروی انسانی در بنگاه‌های اقتصادی، تصریح کرد: کاهش ریسک‌پذیری و نیز چگونگی جذب کارجویان در کنار شناسایی بیکاران واقعی و پرهیز از سوءاستفاده‌های احتمالی از مزایای طرح بیمه بیکاری، ایجاد بانک اطلاعاتی به روز و جامع از جمعیت فعال اقتصادی که شامل بیکار و شاغل می‌شود از مزیت‌ها و رویکردهای این طرح است.

لبافی تأکید کرد: این طرح، چالش عرضه و تقاضای نیروی کار که بیشتر آن ناشی از آموزش‌های مهارتی است را برطرف می‌کند و نیز درنهایت منابع موجود را برای حمایت از بیکاران در راستای ایجاد اشتغال و توانمندسازی نیروی کار هدایت می‌کند.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان