کد خبر: ۵۱۴۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
تناقضات دیروز و امروز هاشمی تمامی ندارد؟

هر انسانی حق دارد آزاداندیش باشد به شرط این که رویش زیاد نشود!

هاشمی که زمانی از شعار «مخالف هاشمی دشمن پیغمبر» است٬ لبخند رضایت روی لبانش می‌نشست٬ حالا از آزاداندیشی می‌گوید.

به گزارش سرویس سیاسی شیــرازه؛ «هر انسانی حق دارد آزاداندیش باشد»؛ این را روزنامه آرمان که مشهور به نزدیک‌ترین رسانه به خانواده هاشمی است، از سخنان دیروز او در مراسم پایانی سی‌ویکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی تیتر کرده است. هاشمی در این مراسم گفته است: «برخلاف نظام اسلامی است که دست و پای آزاداندیشان را در جامعه ببندیم و قلم آنها را بشکنیم و کتاب‌ها را سانسور کنیم، درست نیست که ما چنانچه کسی را به چیزی متهم کردیم و او را به زندان بردیم به خانه و محل کار او برویم که ببینیم در آنجا چه چیزی نوشته تا با استفاده از این نوشته و تفکرات وی را محاکمه کنیم». رسانه‌های اصلاح‌طلب، امروز این جملات را به صورت برجسته در صفحه اول خود کار کرده‌‌اند تا جایی که حتی برخی از آن‌ها آن‌قدر که از این جملات ذوق‌زده شده‌‌اند، بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را کم‌تر ضریب داده‌اند.

اما آیا این جملات زیبا می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد هاشمی باشد؟ آیا او در دورانی که رئیس جمهور بود، به این حرف‌ها عمل می‌کرد؟ تاریخ هشت ساله ریاست جمهوری او نشان می‌دهد همان‌گونه که او در حوزه اقتصاد، بالاترین رقم تورم در تاریخ جمهوری اسلامی را رقم زد و در دولت احمدی‌نژاد مدام از زشتی تورم می‌گفت، در حوزه فرهنگ و آزاداندیشی هم سابقه به شدت بدی از خود به‌جای گذاشته است. به نظر می‌آید «انتقاد» برای آیت‌الله، یک ابزار سیاسی است؛ روزی باید سرکوبش کند و روز دیگر باید مانورش را بدهد! هاشمی که زمانی از شعار «مخالف هاشمی دشمن پیغمبر» است٬ لبخند رضایت روی لبانش می‌نشست٬ حالا از آزاداندیشی می‌گوید. در ادامه صرفا چند مثال از شیوه برخورد او و دولتش با منتقدین می‌آید؛

وقتی هادی خامنه‌ای هم معترض هاشمی بود

پس از مصاحبه هاشمی رفسنجانی با ایسنا در سال 83 که سراسر تمجید او از نحوه تعامل دولتش با رسانه‌ها بود، شورای سردبیری روزنامه «جهان اسلام» در نامه‌ای به ادعاهای هاشمی پاسخ داد. این روزنامه که با مدیرمسئولی هادی خامنه‌ای از سال 69 فعالیت خود را آغاز کرده بود، یکی از دو روزنامه منتقد به دولت هاشمی بود. در نامه شورای سردبیری خطاب به هاشمی آمده بود: «متاسفانه به نظر می‌رسد ایشان دچار فراموشی شده‌اند زیرا حقایق و واقعیت آنچه که در دو دولت ایشان بر رسانه‌ها و مطبوعات گذشته غیر از آن چیزی است که در این مصاحبه شرح گردیده است». این روزنامه در سال 73 توسط دولت هاشمی توقیف شد.

قطع کمک مالی به روزنامه‌های منتقد

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو شورای سردبیری کیهان هم در آن روزها، با یادآوری انتقاد هاشمی نسبت به رویه روزنامه کیهان در زمان دولت پنجم و ششم، گفته بود: «هاشمی نسبت به انتقادات روزنامه کیهان علیه دولتش آزرده خاطر بود و از این رو کمک‌های دولت به روزنامه‌هایی که علیه آنها انتقاداتی را مطرح می‌کردند قطع و نشریه‌های دانشجویی منتقد هاشمی نیز تحت فشار قرار گرفتند».

رویش زیاد شده بود،‌ می خواستیم رویش را کم کنیم!

اما علاوه بر کیهان و نیروهای انقلابی منتقد دولت سازندگی، تیغ سانسور و حتی بازداشت بر تن نیروهای موسوم به ملی مذهبی هم خورد. برخی از عناصر گروهک موسوم به ملی مذهبی در سال 69 نامه‌ای به رئیس دولت پنجم نوشتند و به اکبر هاشمی‌رفسنجانی اعتراض کردند. بعد از این نامه بود که برخی از نویسندگان این گروه از جمله عزت‌الله سحابی بازداشت و روانه زندان شد. سحابی درباره علت بازداشت خود توسط هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «‌بعد از دستگیری‌ها، در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی که مرا می‌شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزت‌الله سحابی را گرفتید؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: رویش زیاد شده بود،‌ می خواستیم رویش را کم کنیم.» همچنین در برخی رسانه‌ها عنوان شده است، عباس عبدی از اعضای مرکزیت حزب منحله مشارکت در سال 1373 زمانی که سردبیر روزنامه سلام بوده، در پی انتقاد از اکبر هاشمی‌رفسنجانی ‌۱۱ ماه را در زندان سپری کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مرداني
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
1
بابا دست از سر اين مرد برداريد. چه خصومتي باهاش داريد؟ ديگه شده كينه شتري !
ناشناس
قلب بعضی از انسانها را با کینه توزی و نفرت عجین شده دلی که زنگار گرفت به این راحتی پاک نمی شود.
هادی الکتریکی
United States of America
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
2
شیرازه اگه میگی هاشمی تناقض گو است بگو حق با شماست ولی خدا وکیلی هاشمی متوجه اشتباه گذشته اش شد ولی شماها هنوز نشدید. این گونه تیتر زدن ها هم برای شما که جیره و مواجب بگیر این و آن هستید خوب لازمه دیگه