کد خبر: ۵۱۹۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
یک سوال مهم از آستان احمدی و محمدی(ع)

چرا باید مباحث مالی حرم شاهچراغ(ع) شفاف باشد؟

مباحث مالی آستان شاهچراغ با توجه به حجم قابل توجه مبالغی که زائران (به خصوص در ایام نوروز) و البته دولت در اختیار این آستان قرار می‌دهند، باید تحت نظارت و بازرسی نهادهای نظارتی قرار گیرد.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه؛ «همه ارگان‌هایی که زیر نظر رهبری هستند باید نظارت شده و عملکردشان رصد شود»؛ این را چند روز قبل سخنگوی کمیسیون اصل 90 از قول مقام معظم رهبری بیان کرد. افضلی‌فرد ادامه داد که ارگان‌های زیر نظر مقام معظم رهبری به بهانه این‌که زیرنظر ایشان هستند، نمی‌توانند خودشان را از رصد نهادهای نظارتی مصون ببینند. البته این بار اولی نبود که نظر رهبری در این خصوص بیان می‌شد. در 6 مرداد 92 وقتی یکی از دانشجویان از امتناع برخی نهادهای زیرنظر رهبری از ایشان سوال پرسیدند، رهبر معظم انقلاب اسلامی صریحا گفتند که «لازم است دستگاه‌های نظارتی بتوانند بر این‌ها هم نظارت کنند».

شیرازه چندی قبل در مطلبی با عنوان «چرا هیچ خبری از هیئت امنای حرم شاهچراغ نیست؟» نسبت به هیئت‌امنای این آستان که مورد تائید رهبری نیز قرار گرفته بود، نوشت: «به نظر می‌رسد استقبال رهبر انقلاب از تشکیل این هیئت امنا و تاکید بر «مفید و کارساز» بودن آن، نشان از اهمیت بالای این هیئت امنا با حضور افراد نامبرده دارد. حال باید پرسید که چرا تا کنون هیچ خبری از این هیئت امنا منتشر نشده است؟ اگر تشکیل این هیئت امنا برای بالابردن بهره‌برداری از خرد جمعی و پیشبرد بهتر امور بوده٬ خروجی آن تا کنون چه بوده است؟»

حالا اما این سوال مطرح است که شفافیت مالی آستان مقدس احمدی و محمدی آیا مطابق با موازین صورت می‌گیرد یا نه؟ این مساله زمانی حساس‌تر می‌شود که حالا این آستان قصد ورود به حوزه‌هایی با سوددهی مالی را هم آغاز کرده است. اواخر دی‌ماه سید محمدحسن دستغیب مدیر آستان احمدی و محمدی از کسب مجوز و ثبت شرکت نان گندم زرین احمدی در اداره ثبت شرکت‌های استان فارس خبر داده بود. او ضرورت این اقدام را در راستای فعالیت‌های سرمایه‌ای و تامین منابع مالی برای آستان مقدس احمدی و محمدی در اجرای توسعه و تکمیل پروژه‌ها و هم‌چنین ایجاد امکانات رفاهی برای زائران و خدمات بیشتر به دوست‌داران اهل بیت(ع) عنوان کرده بود. مدیر این آستان چند روز قبل هم توجه بیشتر دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تامین بودجه برای آستان مقدس را خواستار شد و گفت: «انتظار می‌رفت کلیه مسئولین در این راستا تلاش کافی به عمل آورند ولی در تنظیم بودجه سال 93 موضوع تأمین اعتبار لازم برای فعالیت‌های جاری آستان مقدس مورد بی مهری قرار گرفت و کد خاصی مبذول نگردید».

قطعا محوریت یافتن «حرم» در سومین حرم اهل بیت یعنی شیراز و استان فارس علاوه بر اراده مدیریتی و اراده فرهنگی، نیازمند منابع مالی قابل توجه است که قسمتی از آن باید در اختیار آستان مقدس احمدی و محمدی قرار بگیرد و البته به همان اندازه این آستان هم باید پاسخگوی انتظارات به‌حق در خصوص محوریت یافتن «حرم» باشد و نتایج عینی و ملموس عملکرد خود را به همگان ارائه دهد. اما با همه این‌ها مباحث مالی این آستان با توجه به حجم قابل توجه مبالغی که زائران (به خصوص در ایام نوروز) و البته دولت در اختیار این آستان قرار می‌دهند، باید تحت نظارت و بازرسی نهادهای نظارتی قرار گیرد. این مطالبه البته نباید با نگاه‌های منفی روبرو شود چرا که ضرورت شفاف‌سازی مالی بیشتر از همه نقش بازدارنده در مقابل حرف و حدیث‌هایی دارد که ممکن است بعضا بیان شود. توسعه فعالیت‌های اقتصادی آستان هم مزید بر علت است تا این شفاف‌سازی سریع‌تر صورت گیرد.

اما به نظر می‌رسد قبل از این‌ها، شیوه مدیریت حرم شاهچراغ باید به صورت صریح برای مردم تبیین شود تا مشخص باشد که دقیقا چه کسانی و با چه فرایندی در مدیریت این آستان دخیل بوده و باید نسبت به گردش مالی و هزینه‌کرد‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط پاسخگو باشند. مردم واقعا در این خصوص سوال دارند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
1
انشاءالله در خصوص همه نهادهی زیر نظر آقا خصوصا" سپاه مطلب بزنید
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
0
شیرازه واقعاً اگر در حال حاضر بحت تحقیق و تفحص از صداو سیما مطرح شود و یا شورای نگهبان باز شما همین نظر قبول دارید البته در حکومت اسلمی همه باید شفاف باشند فرق نمی کند هیات امناء شاهچراغ یا ستاد نماز جمعه