کد خبر: ۶۱۵۷۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۳
نماینده مردم نی‌ریز و استهبان:

مشکل صنعت فارس حل نشود، وزیر را استیضاح می‌کنیم

سقایی گفت: بسیاری از پروژه‌های ایجاد واحدهای صنعتی استان، تعطیل شده است.

به گزارش شیرازه محمد سقایی در گفتگو با نسیم؛ با بیان اینکه مشکل اصلی در صنعت استان فارس رها‌شدن پروژه‌های صنعتی نیمه‌تمام است، افزود: دولت یازدهم تاکنون در جهت رفع مشکل صنعت در فارس اقدام جدی نداشته است و بسیاری از پروژه‌های صنعتی که حتی کار آنها به اتمام رسیده است، پشتوانه کافی و لازم را جهت تولید ندارند و با مشکلات زیادی رو‌برو هستند و این ناشی از ضعف مدیریت در وزارت صنعت، معدن و تجارت است. به عنوان مثال مجتمع فولاد نی‌ریز از چندین سال پیش عملیات اجرایی ساخت آن شروع شده و در سفری که رئیس مجلس به چین داشته است توافقنامه‌ای در خصوص فاینانس برای این مجتمع لحاظ شده است. در آن زمان مقرر شده است که فاز احیاء این کارخانه در سال 92 به بهره‌برداری برسد که در این زمینه وزارت صنعت و ایمیدرو کم‌کاری کرده است و هم‌اکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز مسئولین باید در جهت خود‌کفایی و جلوگیری از واردات تلاش کنند، اضافه کرد: سالیانه حجم بسیار زیادی فولاد به کشور ما وارد می‌شود که بهتر است وزارت صنعت و ایمیدرو پاسخ دهد در طی مدت اخیر در جهت افزایش تولیدات داخلی و عدم نیاز به واردات چه اقداماتی انجام داده‌اند. رفتار مسئولین در وزارت صنعت نشان می‌دهد که آنها تمایل به واردات دارند.

درآمدهای حاصل از ایمیدرو تبدیل به رانت، برای یک سری از افراد شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با تأکید بر اینکه متاسفانه درآمدهای حاصل از ایمیدرو به جای اینکه در جهت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فولاد هفت‌گانه هزینه شود، تبدیل به رانت برای یک سری از افراد شده است، ادامه داد: ما مخالف این نیستیم که فعالیت‌های عمرانی دیگری انجام نشود، اما اولویت اولیه این اعتبار باید در جهت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فولاد و معادن مربوطه باشد در ادامه اگر اعتباراتی اضافه آمد در دیگر مسایل عمرانی هزینه شود. مسئولینی که در پاسخ به افزایش تولیدات داخلی و توسعه زیرساخت‌های فولاد هفت‌گانه، اعتبارات را بهانه می‌کنند؛ چگونه است که اعتبارات در جاهایی که قانون مشخص کرده، هرینه نمی‌کنند و در پروژه‌های دیگر و غیر ضروری هزینه می‌کنند.

استیضاح وزیر صنعت را دنبال می‌کنیم

سقایی افزود: انتظار داشتیم وزیر جدید صنعت در دولت یازدهم در جهت خروج از این وضعیت رکود با ابتکارات خاص این وضعیت را بهبود بخشد، اما هم‌اکنون این وضعیت بدتر شده است. وزیر صنعت وزارت‌خانه را بر روی حالت اتوماتیک گذاشته است و این می‌طلبد که اگر توانایی ندارد وزارت‌خانه را رها کند تا افراد دیگری بیایند مشکلات صنعت را حل کنند. باید تغییرات اساسی در وزارت صنعت بوجود آید تا مشکلات صنعت در کشور و فارس حل شود. در حال تهیه مشکلات بسیار زیادی که در صنعت وجود دارد، هستیم. اگر ظرف مدت آینده این مشکلات حل نشود استیضاح وزیر صنعت را دنبال می‌کنیم. من اعتقادم براین است که ضعیف‌ترین وزیر دولت یازدهم وزیر صنعت است.

وی بیان کرد: فارس به لحاظ اینکه در سال‌های گذشته مقام اول تولید گندم را در کشور داشته است و قطب کشاورزی بوده است، از توسعه و ایجاد صنعت غافل شده و اقدام این وزارت‌خانه در طی این مدت جفا و بی‌مهری در حق این استان بوده است. هم‌اکنون نیازمند ایجاد صنایعی هستیم که به آب کمتری نیاز دارند. امیدواریم در سفری که معاون اول رئیس جمهور به استان فارس؛ دارد، راهکارهایی در جهت مشکلات صنعت و اشتغال ارائه شود و به وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف شود تا اقدام موثری در این زمینه انجام شود.

وزارت صنعت پیدا‌کردن سرمایه‌گذار را وظیفه نمایندگان مجلس می‌داند

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس  با بیان اینکه وزارت صنعت پیدا‌کردن سرمایه‌گذار را وظیفه نمایندگان مجلس می‌داند، افزود: این امر در حیطه وظایف نمایندگان مجلس نیست و اگر قرار باشد نمایندگان به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشند، به انجام وظایف خود در قانون‌گذاری نمی‌رسند. ما در زمینه جذب سرمایه‌گذار هم کمک می کنیم، اما قرار نیست که نمایندگان کار اجرایی انجام دهند. استاندار فارس باید مسئله سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار را حل کند و امیدواریم که وزارت صنعت به جذب سرمایه‌گذار کمک کند.

فارس ظرفیت بسیار زیادی در ایجاد صنایع تبدیلی دارد

وی گفت: فارس به لحاظ اینکه محصولات کشاورزی زیادی را سالانه تولید می‌کند، یکی از سرمایه‌گذاری‌های پاسخگو، در زمینه صنایع تبدیلی است که وظیفه وزارت صنعت است که در جذب سرمایه‌گذار و ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی، اقدام کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده به طوری‌که در حوزه انتخابیه هیچ حرکتی در این باره دیده نشده است و تا به امروز در این خصوص شعار داده است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳
1
درود بر خبرگزاری وزین نسیم که رسالت اصلیش رو در استان به اثبات رسانده
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳
1
اخوي اغر بخير ؛تشكر ولي دير به صرافت افتاده اي...
شيرازي
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳
1
درود بر مهندس سقايي
از بقيه نماينده هاي فارس هم انتظار چنين حركتي داريم
اگر به شهرستان هاي استهبان و نيريز سر بزنيد فعاليت مهندس سقايي كاملا مشهود است
بابا علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳
1
جناب سقایی از کی تا حالا زبونتون باز شده شما که اهل دعوا نبودید. چی شده می خوای دعوا کنی؟ بهتر نیست تو استهبان کاری کنی اینقدر باعث حرف وحدیث نشوید. وزیر را بیخیالش اینه ..... استهبان ونیریز را چه بر سرش آوردی حالا می خوای ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳
0
احسنت به مهندس سقايي