کد خبر: ۶۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۳
یک ماه از گرانی نان و وعده های دولت گذشت؛

فکر نان کن که «کیفیت» آب است!

پخت و مصرف نان در سال‌های اخیر همواره یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان بوده و هست. توجه به کیفیت نان، حذف روش‌های عمل‌آوری سریع مانند استفاده از جوش‌شیرین، بهای متغییر و آزاد شدن آرد و به تبع آن نانوایی‌های خصوصی همواره مورد بحث و مدنظر عموم مردم بوده است.
به گزارش شیـــــرازه؛ انگار قصه «یاد قدیم به خیر» اتفاق تازه‌ای نیست، قیمت نان کمتر بوده، اندازه‌اش بزرگ‌تر، طعمش بهتر و ماندگاری‌اش بیشتر بود و امروز اینها را فقط می‌توان در فیلم‌های قدیمی دید یا از بزرگ‌ترها شنید.

بیش از یک ماه از زمانی می‌گذرد که خبر تغییر قیمت نان، ناگهان موج جدی گلایه ها را در کشور ایجاد کرد. مدت‌ها همه جا حرف تغییر قیمت نان بود و نقل خاطراتی از شاطر محل که مثلا نان را ارزان‌تر از جاهای دیگر می‌داد یا نانش بهتر برشته می‌شد یا …

امروز اما با فروکش کردن تب و تاب اولیه، باز هم بحث کیفیت نان و توجه به کاهش دورریز مورد توجه قرار گرفته است.

داستان نان در خانه‌های ما داستانی به عظمت و قدمت تاریخ است؛ و این داستان در نشیب و فراز گذر زمان با تفکرات و باورها و اعتقادات ما آمیخته شده و نتیجه آن، احترامی است که امروز به این خوردنی خوشمزه می‌گذاریم.

اخبار و گزارش ها نشان می داد که در روزهای اعلام ناگهانی تغییر قیمت نان علیرغم تاکید سخنگوی دولت مبنی بر افزایش تا سقف حداکثر 30 درصد، در مورادی حتی افزایش  دو برابری نان را نیز شاهد بودیم.

با همه این احوال ورود استاندار فارس به ماجـــرا کمی از تلاطم به وجود آمده را کاهش داد؛ اما سوالی که همچنان مطرح است عدم تحقق وعده اصلاح کیفیت نان است!

مردم اما به عنوان جامعه هدف، همیشه حرف‌های فراوانی دارند و البته به بیانی دیگر درد دل‌های زیادی…

نان

نان همچنان بی کیفیت و با دورریـــزهای فراوان به دست مشتری می رسد

سایت محلی پرگون در شهرستان قیر و کارزین به سراغ مردم رفته و حرف دل آنان را در قالب کلمات به تصویر کشیده است. علی اکبر بنا است و 30 سال سن دارد، نیم ساعتی در صف بود تا نوبت به او رسید؛ 30 عدد نان لواش خریده بود و به گفته خودش چون هر روز نمی تواند برای خرید نان به نانوایی بیاید این تعداد نان را خریده است.

حرف به دورریز نان که می رسد فورا بی کیفیتی نان ها را تایید می‌کند، اما بلافاصله می‌گوید که چاره‌ای ندارد و مجبور است بیاید و نان چند روز را یک جا بخرد و در آخر این چند روز، حتما حجم نه چندان کمی نان خشک و بیات را دم در خانه بگذارد.

از کیفیت و قیمت نان گله می‌کند و رابطه آنها را عکس همدیگر می‌داند! می‌گوید رفته رفته اندازه نان و البته کیفیت آن کمتر شده و به همین نسبت قیمت آن بالا رفته است، وگرنه مگر قدیم‌ترها نان نمی‌پختند؟!

چاره ای نیست، مگر می شود نان نخریـــد؟!

اکثر مردمی که در صف ایستاده اند، به کیفیت پایین نان اشاره دارند و دور ریختن نعمت خدا را کار شایسته‌ای نمی‌دانند؛ اما می‌گویند که چاره‌ای ندارند و نمی‌شود نان سفت یا خمیری را خورد!

علی کارمند دولت است و علاقه زیادی به نان سنگک دارد. از وی در خصوص کیفیت نان سنگک می پرسیم. کوچک بودن اندازه نان ها نکته جدیدی است که او به آن اشاره می کند. تابلوی نانوایی توجه ما را جلب می کند: نان با چانه 500 گرمی قیمتی 650 تومان! ولی اندازه سنگکک دست "علی" چیز دیگری می گوید!

همه چیز در یک حدی گران شده بود جز نان

محمد شاطر نانوا است و در خصوص کیفیت نان می گوید: پختن سنگک خوب سخت است و باید خیلی نکات را رعایت کرد تا یک سنگک خوب و نرم و خوش طعم از تنور بیرون بیاید.

خودش به این هنر می گوید: «فوت سنگک پزی»! و اضافه می‌کند که تمام تلاشش را می‌کند تا نان خوبی را به دست مردم بدهد؛ اما گاهی نمی‌شود دیگر!

گاهی نمی‌شود چون سرعت کار آنقدر بالا می‌رود که فرصتی برای آماده شدن خمیر تا حد مطلوب نیست، یا آرد خیلی تازه است و همراهی نمی‌کند، یا خیلی کش می‌آید یا برعکس، هنگام کش آمدن خوب عمل نمی‌کند و اتفاقاتی از این دست.

تقصیـــر من چیست که نان گران شده است؟

او می‌گوید از روزی که نان گران شده، تغییر محسوسی در سطح فروش و تعداد مشتری‌ها ندیده است؛ و اضافه می‌کند که خب قضیه نان فرق دارد، نان را که نمی‌شود حذف کرد! اما از حرف و حدیث‌های مشتری‌ها دل آزرده شده؛ وقتی که همه چیز را از چشم او می بینند گرانی نان را به شاطر نسبت می‌دهند. می‌گوید در این مدت همه چیز در یک حدی گران شده بود جز نان؛ تقصیر نانوا چیست؟!

نظرات بینندگان