کد خبر: ۷۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 18 مرداد 94

«بکش و خوشکلم کن!»/ عرض ارادتی که به هر قیمت باید دیده شود!

برگزاری مراسم روز خبرنگار در شیراز، عنوانی است که همه روزنامه های فارس، هر کدام به سیاق خود به آن پرداخته اند.
سالاد

به گزارش شیرازه؛

سالاد روزنامه 700 تومانی خبرجنوب در حالی روی گیشه های مطبوعات رفته است که غیر از صفحه اول شلوغ آن، چند پیام تبریک خطاب به آقای استاندار هم به چاپ رسانده است. به نظر می رسد کسانی که علی رغم اطلاعیه استانداری فارس، پیام تبریک برای محمدعلی افشانی می فرستند، دوست دارند عرض ارادتشان به نماینده ارشد دولت در فارس به چشم بیاید!


این روزنامه تیتر اصلی صفحه استانی خود را از میان سخنان شب گذشته استاندار فارس در مراسم روز خبرنگار انتخاب کرده است. افشانی در بخشی از سخنان خود گفته است: «در سایه امید است که خبرنگاران می توانند چهره ای از فارس را نشان بدهند که در شان پایتخت ایران قدیم باشد». به احتمال قریب به یقین، منظور آقای استاندار به «شیراز پایتخت ایران قدیم»، شیرازِ زمان حکومت زندیه است که این شهر پایتخت ایران بود.

موضوع دیگری که خبرجنوب به ان پرداخته، گزارشی است از بازار داغ لوازم آرایشی قاچاق در شیراز. این موضوع با تیتر «بکش و خوشکلم کن!» تیتر شده است. در این گزارش آمده، بر اساس آمار، ایران دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. در این بازار داغ نه چندان بهداشتی، هر ثانیه، 22 رژ لب در دنیا فروخته می شود. در این رابطه، مدیر نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: سال گذشته بیش از 6 هزار و 437 قلم مواد قاچاق آرایشی، بهداشتی قاچاق کشف شده است. گرچه سخنان دکتر رزمجو نشان از برخورد قانونی علوم پزشکی شیراز با قاچاق لوازم آرایشی دارد اما به وضوح اکثر خرازی ها و مغازه های آرایشی بهداشتی در شیراز، محصولات قاچاق می فروشند و از بیان آن هم ابایی ندارند!

سالاد علی جنتی در جمع اهالی رسانه با اشاره به سالروز شهادت شهید صارمی و گرامیداشت روز خبرنگار گفته:‌ «خفقان و بسته بودن مطبوعات با استبدادی بودن حکومت ها رابطه مستقیم دارد». این گفته وی تیتر یک سبحان شده و عکس امروز صفحه نخست هم به همین دیدار اختصاص یافته است.

صدر اخبار داخلی هم به موضوع هفته خبرنگار و تجدید میثاق خبرنگاران فارس با شهدا مربوط است که از آن به عنوان آغاز برنامه های هفته خبرنگار یاد شده است. این خبر با صحبت مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس تیتر شده که گفته: «خبرنگاران سهم عمده ای در اعتلای استان دارند».

اداراه کل امور عشایر فارس هم طی مراسمی به تجلیل از خبرنگار پرداخته و در این مراسم از «آبرسانی سیار به 27 هزار خانوار عشایری استان فارس» خبر داده است. نکوئیان با اعلام اینکه بیشترین پروژه های عشایری مربوط به آبرسانی است گفته: «اعتباری که هیئت دولت اختصاص داده برای خرید 10 دستگاه تانکر آبرسانی است که بخشی از این اعتبار برای خرید پنج دستگاه کانکس برای مدارس ابتدایی صرف می شود».

سالاد تیتر های صفحه نخست عصر مردم هم مربوط به روز خبرنگار است؛ صحبت های استاندار در آیین روز خبرنگار شیراز تیتر یک امروز عصر مردم است: «نخستین وظیفه خبرنگاران حفظ حرمت قلم است». دیدار محمد عسلی مدیر مسئول این روزنامه با اعضای تشکیلات یکی از احزاب اصلاح طلب، موضوع دیگری است که به آن پرداخته شده است. ظاهرا اعضای این حزب اصلاح طلب قرار است با مسئولین دیگر روزنامه ها هم دیدار داشته باشند و در اولین قدم میهمان روزنامه اصولگرای عصر مردم شده اند.

عکس امروز هم به موضوع «تجدید میثاق خبرنگاران با شهدای رسانه» مرتبط است.

فرفره‌ی چند رنگ خبرنگار؛

سالاد

سالاد هم تیتر یک خود رابه صحبت های استاندار اختصاص داده که به مناسبت روز خبرنگار به بازدید از خبرگزاری ایرنا در استان رفته است. افشانی در این دیدار با اشاره به این نکته که هیچ ابزاری قدرت مقابله با زبان را ندارد به جز قلم گفته: «حرمت قلم باید حفظ شود».

هر بیست سال یکبار کنفرانسی در مورد شهرنشینی و به همت سازمان ملل برگزار می شود و طی آن به بحث و تبادل نظر در رابطه با شهرنشینی و موضوعات پیرامونی پرداخته می شود. این نشست فرصتی استثنایی برای جذب اعتبارات بانکی، رایزنی با شهرداران شهر های بزرگی مثل نیویورک وغیره است که سومین جلسه این نشست قرار است سال آینده در اکوادور برگزار شود. عکس امروز به همین جلسه مرتبط است و با «شیراز به دنبال اعتبار بانک جهانی» تیتر شده است.

یادداشت امروز اما به سراغ قبرستان های شیراز رفته و به بررسی مشکلات آن ها پرداخته است. این یادداشت تیتر «قبرستان قدیمی» را برای خود انتخاب کرده است.

نظرات بینندگان