کد خبر: ۷۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 3 شهریور 94

پنجه قانون برگلوی زمین خواران صدرا/ هزینه یک مسافرت تابستانی به شیراز چقدر است؟/ یکی از نوادگان «رستم» به استانداری فارس می آید

اولین نشست خبری دومین استاندار فارس در دولت تدبیر و امید محور مشترک تمام روزنامه های شیراز است.
پنجه قانون بر گوی زمین خواران صدرا/ هزینه یک مسافرت تابستانی به شیراز چقدر است؟/ یکی از نوادگان رستم به استانداری فارس می آیدبه گزارش شیرازه:

سالاد امروز در حالی روی گیشه های مطبوعات رفته که مثل همه روزنامه های شیراز تیتر نخست خود را به سخنان روز گذشته استاندار فارس اختصاص داده است. این روزنامه از صحبت های محمدعلی افشانی تیتر زده، «هفته پرامید برای فارس با 1456 پروژه ریز و درشت». فارغ از هر گونه قضاوت سیاسی، در نگاه خوشبینانه می توان گفت، خبرجنوب خواسته در هفته دولت خبری خوش و امید بخش به مردم بدهد. اما نیمه پایین صفحه نخست 180 درجه متفاوت از نیمه بالاست!

این تیتر را بخوانید؛ « 6 خط متروی شیراز تا صد سال دیگر هم به بهره برداری نمی رسد». این تیتر از میان سخنان روز گذشته اعضای شورای شهر شیراز انتخاب شده است. تیتری ناامید کننده اما حقیقتی دردناک. در حالی که هنوز فاز یک خط یک متروی شیراز تکمیل نشده، برخی از اعضای شورای شهر صحبت از تکمیل خطوط 6 گانه می کنند. حتی روز گذشته این شورا تصویب کرد که یک خط ریلی به مقصد حرم مطهر شاهچراغ(ع) احداث شود. اقدامی که باید در روزهای اول احداث قطار شهری در شیراز انجام می شد نه حالا که هیچ راهی برای ایجاد معبر جدید در این منطقه از شهر وجود ندارد. البته همان طور که رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گفته شاید این طرح 100 سال دیگر نتیجه بدهد.

»مافیای زمین خواری فارس در چند قدمی فروپاشی» عنوان گزارش دیگری است که این روزنامه از پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر کرده است. پرداختن رسانه ها به زمین خواری در فارس در سالیان اخیر حالت سینوسی داشته است. سال های 89، 90 و 91 رسانه ها با شوق و ذوق و برخی از سر دلسوزی اخبار زمین خواری را هر کدام از دیدگاه خود منتشر کردند اما در سه سال گذشته مانور خاصی از سوی رسانه ها در این موضوع ندیدیم تا این که از هفته گذشته مجددا موضوع زمین خواری به صدر اخبار و گزارش های رسانه ها بازگشت. دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از سفر هیئتی برای بررسی زمین خواری در شهر صدرا خبر داده است. ماجرا از این قرار است که11 هزار هکتار از زمین های این شهرک محل اختلاف فردی به نام «ز» با دولت است. پالیزدار می گوید: این فرد ادعای موقوفه بودن زمین ها را دارد اما دستگاه های اجرایی شاکی بوده و موضوع را به مرجع قضایی ارجاع داده اند.

موضوع دیگری که این روزنامه به آن پرداخته هزینه های مسافرت به شهر شیراز است. خبرجنوب در این رابطه می نویسد: اگر یک خانواده 4 نفره بخواهند تنها سه روز را در شیراز بگذرانند چیزی حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان خرجشان می شود. آن هم در حالتی متوسط، بدون احتساب گشت شهری دیدن آثار تاریخی و جاذبه های گردشگردی. این که شیراز در زمره شهرهای گران کشور است جای بحثی نیست اما اگر بخواهیم هزینه های تمام شده این مسافرت را حساب کنیم باید هزینه های خرید سوغات را هم به آن اضاف کنیم. البته باید در نظر داشت این هزینه ها را مسافرانی می پردازند که در قالب تورهای مسافرتی به شیراز مسافرت می کنند نه کسانی که با خودرو خود به این شهر سفر می کنند و شب ها را در چادرهای مسافرتی و بعضا در خانه اقوامشان می خوابند.

سالاد«استاندار فارس خبر داد: گشایش 1456 پروژه فارس در هفته دولت»، تیتر صفحه ی نخست این روزنامه است. عصر مردم برای سخنان استاندار فارس میان تیترهایی نیز انتخاب کرده است که عبارتند از:« یکی از نوادگان رستم به استانداری فارس می آید، قرار نیست استان ایزوله باشد، نباید به دنبال انتقام جویی بود، فرماندار شیراز به زودی معرفی می شود». گفتنی است روز گذشته استاندار فارس در پاسخ به سئوال یک خبرنگار که نام معاون جدید زیارتی و گردشگری استانداری فارس را جویا شد گفت: «از نوادگان رستم است!»

« سرپرست فرمانداری شیراز: مدیرانی که به دولت اعتقاد ندارند خودشان کنار بروند»، سخنان عالیشوندی در حالی است که استاندار فارس در نشست خبری اعلام کرد که «فرماندار مرکز استان فارس را به تهران معرفی کرده‌ایم که در آینده نزدیک رسما اعلام و معرفی می‌شود». این اظهارات افشانی حاکی از آن است که احتمالا با توجه به رویکرد فعلی استاندار عالیشوندی چه به دولت اعتقاد داشته باشد چه نداشته باشد باید زود تر از سایر مدیران سکان فرمانداری شیراز را تحویل دهد.

سالاد روزنامه 1000 تومانی افسانه با تیتر «آخرین هشدار برای نجات مجموعه زندیه» روی دکه های مطبوعات رفته است. ماجرا از این قرار است که برای ثبت جهانی ارگ کریمخان باید هتل آسمان باید ارتفاع خود را کاهش دهد اما با این که 24 روز از ضرب الاجل شورای عالی معماری و شهرسازی به مدیریت هتل آسمان می گذرد اما اتفاق خاصی نیافتاده است. مدتی پیش، حمید سجادیان رئیس اتحادیه هتلداران استان فارس در نشست فصلی تشکل‌های گردشگری گفته بود: از من می خواهند 4 طبقه از هتل را کاهش دهم ولی هتل «آسمان» تنها 20 سانتی متر خلافی دارد!

یادداشت امروز این روزنامه اصلاح طلب به موضوع روابط عمومی ها اختصاص دارد. نویسنده در بخشی این مطلب نوشته؛ «در این سال ها کمتر کارشناس و معاونی در ادارات و سازمان ها اجازه انجام مصاحبه های مستقل داشته است». جانا سخن از زبان ما می گویی؛ مدتی پیش به دیدار یکی از مدیران استان رفته بودیم، وقتی نوبت به پرسیدن سوال رسید، آقای رئیس گفت: روابط عمومی اجازه نداده مصاحبه کنم!

سالاد در شماره ی امروز گزارش های متفاوتی کار شده است. از حکایت این روزهای بازار مسکن تا جشنواره مرگ موتور سواران بی کلاه. پوشش نشست خبری روز گذشته استاندار فارس نیز یکی از مطالب برجسته ی این روزنامه است که با تیتر« استاندار فارس: برای تغییر مدیران عجله ای ندارم» به چاپ رسیده است.

«سبزی با چاشنی فاضلاب سر سفره شیرازی ها»، در این گزارش به آبیاری با فاضلاب زمین های کشاورزی شیراز اشاره و نوشته شده:« کشاورزان علاوه بر اینکه زمین های گندم و ذرت را با آب فاضلاب آبیاری می کنند، سبزی را نیز با این آب کشت می کنند محصولی را که در هر سه وعده روز در سفره شیرازی ها می توان دید» نویسنده گزارش به سراغ مدیر کل منابع طبیعی رفته و به نقل از وی آورده است:« سر باز بودن بعضی از فاضلاب ها در جنوب شهر باعث شده که کشاورزان به صورت غیر قانونی سر چاه ها پمپ بگذارند و از آب فاضلاب ها و پسامند ها برای آبیاری مزارع خود استفاده کنند. در بخش جنوبی شیراز در مناطق دشت چنار و سلطان آباد از آب های فاضلاب در آبیاری زمین های گندم استفاده می شود و در قسمت جاده کفترک از این آب های کثیف در آبیاری مزارع سبزی استفاده می شود»

« پرس و جو به جای معامله»، عنوان گزارشی است از حکایت این روز های بازار مسکن شیراز. در این گزارش به رکود در ساخت، خرید و فروش بازار مسکن اشار کرده و به نقل از رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز آورده است:« تمایل خریداران و فروشندگان مسکن، برای حضور در این بازار بعد از توافق هسته ای افزایش یافته است، اما این حضور با رونق خرید و فروش مسکن همراه نبوده است» تابنده در مصاحبه با خبرنگار نیم نگاه گفته:« بیشتر مراجعه خریداران و فروشندگان مسکن به بنگاه های املاک در روز های اخیر به پرس و جو درباره وضعیت قیمت ها و افزایش و کاهش آن ها محدود شده است.» گزارش نویس« پرس و جو به جای معامله»، مصاحبه ای داشته با چند نفر از مشاوران املاک در شیراز. فعالین بازارمسکن گفته اند که در این روز ها هم خریدار و هم فروشنده مسکن دست به عصا در حاشیه بازار ایستاده اند. مشاورین املاک معتقدند که هم اکنون بهترین زمان برای خرید خانه است.

سالاد «خودرو سازان وارد فروش اقساطی شدند»،عنوان گزارشی است که سبحان در شمار امروز و به نقل از فارس کار کرده است. در این گزارش آمده است:« کاهش تقاضا برای خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز داخلی باعث شده تا قیمت خودرو در بازار به زیر قیمت کارخانه برسد و همین مسئله مدیران خودروساز را به فکر انداخته تا روش‌هایی برای فروش محصولات خود در پیش گیرند.در این راستا مدتی است که مدیران شرکت‌های خودروساز با طرح موضوع ارائه درخواست افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت در صدد تحریک بازار و ایجاد تقاضای خرید برای محصولاتشان بر آمده‌اند، هرچند این سیاست چندان جواب نداده و مردم همچنان تمایلی برای خرید خودرو نشان نمی‌دهند. این بی رغبتی به خرید، عاملی برای تشکیل کمپین‌ «خودرو صفر نخرید» در شبکه‌های اجتماعی شده و اعضای این کمپین عنوان می‌کنند که تا زمانی که قیمت خودرو کاهش نیابد، خودرو نخواهند خرید. تشدید رکود در بازار خودرو باعث شده تا خودروسازان این بار سراغ فروش اقساطی خودرو بروند و در جدیدترین روش فروش ایران خودرو، امروز فروش اقساطی خودرو توسط این شرکت آغاز شده به طوری که خریداران می‌توانند با پرداخت نیمی از مبلغ خودرو، خودروی مورد نظر خود را پس از 20 روز تحویل بگیرند و بقیه مبلغ خودرو را در قالب 5 یا 6 فقره چک در فواصل سه ماهه و تا پایان سال 95 پرداخت کنند».

انتهای پیام/

نظرات بینندگان