کد خبر: ۷۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 18 شهریور 94

کوچه هایی با اسامی عجیب و غریب در شیراز/ حراج سلامتی با پوشیدن «تاناکورا»/ سایه فراموشی بر طرح ساماندهی رودخانه خشک

از جمله مواردی که این روزها در روزنامه‌ها به چشم می‌خورد تبلیغات خودرو سازان است که فروش‌های ویژه خود را تبلیغ می‌کنند.
سالاد

به گزارش شیرازه؛

سالاد تیتر یک خود را از میان صحبت های رهبر انقلاب در دیدار رییس جمهور اتریش انتخاب کرده است: «دنباله روی برخی کشورهای اروپایی از سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران غیرمنطقی است».

عکس امروز هم مربوط به استقبال روحانی از فیشر است که با «فرش قرمز برای "فیشر"» تیتر شده است.

«شما هم دعوت هستید؛ جشن عاطفه ها» عنوانی است که برای گفتگوی ویژه این روزنامه با مدیر کمیته امداد شیراز، انتخاب شده است. رسولی ضمن ارایه آمار و ارقامی از فعالیت های این سازمان از دستگیری 83 سارق صندوق صدقات در شیراز خبر داده و از مردم برای شرکت در جشن عاطفه ها دعوت کرده است.

و وضعیت آماری بیکاری در فارس؛

سالاد

سالاد «کوچه هایی با اسامی عجیب و غریب در شیراز!»، خبرجنوب در شماره امروز گزارش جالبی در مورد نام برخی از کوچه های شیراز به چاپ رسانده است. در این گزارش آمده است:« نام های زغال، هفت پیچ، اسکرو، صابونی ها، دوشنبه، قشو رشو، قهر و آشتی نام هایی است که مردم شیراز بر روی برخی از کوچه ها و گذرهای این شهر تاریخی گذاشته اند!نام هایی که برگرفته از فرهنگ عامه مردم است و هنوز هم برخی از این اسامی بر روی تابلوهای معرفی سطح شهر دیده می شود. از این دست کوچه ها و گذرهای تاریخی که اسامی عجیب و غریبی هم دارند در شیراز کم نیست. به طور مثال می توان به کوچه زغالی ها و یا کوچه صابونی ها و گذر و یا طاق هایی چون اسکرو و قشو رشو در بافت تاریخی شیراز و محلاتی چون اسحاق و کود عربان اشاره کرد» کارشناس میراث فرهنگی به خبرنگار ما می گوید:« برخی از اسامی به دلیل بی حوصلگی مردم و محاوره های روزمره تغییر نام یافته، به طور مثال کوچه ای که شیرازی ها به آن «قشو رشو» می گویند در واقع کوچه خشایارشاه بوده که با گذشت زمان و یا حذف شدن برخی از حروف آن، به این نام خوانده می شود این کوچه در محله اسحاق بیگ و نزدیکی مسجد و خانه نصیرالملک واقع شده است. یا کوچه «صابونی ها» این کوچه در خیابان آستانه واقع شده به دلیل آنکه در این منطقه، کارگاه صابون سازی وجود داشته، این کوچه به این نام نامیده شده است. یا در ضلع شرقی بازار وکیل، کوچه یا طاقی به نام «اسکرو» وجود دارد که نامش برگرفته از کفاش نابینا و یا کم بینایی بوده که به وی استاد کفاش کور می گفتند و در محاوره های عامه و گذشت زمان به استاد کور و بعد ها به اُس کور و اسکرو معروف می شود»

«تخریب باغشهر های غیر مجاز شیراز نیمه کاره رها ماند»، دیروز خبری مبنی بر تخریب 30 باغشهر به نقل از مدیر امور اراضی استان فارس منتشر شد. خبرجنوب در همین رابطه نوشت:« صبح دیروز چند ساعتی پس از طلوع خورشید مدیر امور اراضی فارس به همراه 60 پرسنل نیروی انتظامی و نماینده دادستان در راستای مبارزه با آن چه که زمین خواری نامیده می شد به همراه خبرنگاران راهی منطقه دریمه و خالد آباد در 20 کیلومتری شیراز شد تا با یک دستگاه لودر اجاره ای، با تخریب باغشهر های غیر مجاز هم جلوی ادامه ساخت و ساز را بگیرد و هم اراضی و تصرف شده را به حالت اولیه برگرداند» در این گزارش آمده است که «راننده لودر وسط راه جا زد و از ترس تهدید عده ای، بر ترک موتور یکی از صاحبان باغشهر پرید و فرار را بر قرار ترجیح داد»در این گزارش به سخنان چند نفر از صاحبان باغشهر ها اشاره کرده و آورده است:« این افراد که دلهره از دست رفتن اموالشان به خوبی در چهره شان هویدا بود حرف های زیادی برای گفتن داشتند و شاید تامل برانگیزترین قسمت سوالشان آن بود که چرا تخریب را از منطقه محروم «دریمه» ذ شروع کرده اند و کسی سراغ ویلاسازی های آ چنانی در صدرا، گویم، سیاخ دارنگون نمی رود، مکان هایی که به زعم اهالی دریمه، باغشهر مسئولان و مدیران استان در آن محدوده ها قرار دارد. یکی دیگر از صاحبان باغشهر که مرد میانسالی بود با فریاد خطاب به مسئولان گفت: چرا در این 30 سال نگفتید آقای فلانی نساز، آقای فلانی پول و پس اندازت را در این بیابان خرج نکن؟ چرا گذاشتید یک شرکت عظیم به اسم یک فرد شکل بگیرد؟ زمین ها را تکه تکه کند و به ما بفروشد؟ حالا که تمام سرمایه دوران کاری ام را خرج این باغشهر کرده و با 100 میلیون تومان خرج زمین و مصالح، آن را به سرانجامی رسانده ام می خواهند خرابش کنند؟» مدیر امور اراضی فارس در این باره گفته:« تمامی تخریب های صورت گرفته با اخطار و تذکرهای قبلی و به علت عدم اعتنای صاحبان باغشهر ها به این اخطارها انجام شده است و هیچ کدام به صورت ناگهانی نبوده است»

سالاد تیتر یک خود را ورزشی زده است: «نبود زیرساخت، سدی فراروی میزبانی شیراز از کشتی دنیا». این موضوع مربوط به صحبت های رییس هیئت کشتی استان است که در این رابطه ما تمام اقدامات مربوط به خودمان را انجام داده ایم و منتظر جلسه با استاندار و برنامه ریزی لازم در این خصوص هستیم. صرف نظر از صحت و سقم صحبت های عرب و زمان کوتاهی که تا برگزاری این رویداد مهم در استان مانده، اصلی ترین مشکلی که بر راه این موضوع قرار دارد عدم همدلی و همزبانی در مسئولان است که امیدواریم هرچه زودتر شاهد برطرف شدن این مشکل بزرگ باشیم.

تیتر دیگری که در صفحه نخست به چشم می خورد مربوط به گزارش این روزنامه از گردشگری سلامت در شیراز است: «نبود سامانه جامع، گردشگران سلامت شیراز را دست به دامن دلالان کرده است!». بیماران زیادی از سراسر کشور و حتی کشورهای منطقه برای درمان به شیراز مراجعه می کنند. در این میان سر و کله دلالانی پیدا شده که نهایت استفاده را از این موقعیت می برند. نویسنده به سراغ معاون گردشگری شهرداری رفته و با وی به گفتگو نشسته است. غریب زاده هم از مشکلات و معضلات گفته و به موضوع شهرک سلامت شیراز و فراموشی این پروژه هم اشاره کرده است.

سالاد اگر پیگیر اخبار شیراز از رسانه ها نباشید عملا هیچ خبر و اطلاعاتی از شورای شهر به گوش شما نخواهد رسید. این موضوع مضمون گزارش میدانی این روزنامه است که به سراغ مردم رفته و از آنها در مورد اعضای شورای شهر و وظایف این نهاد سوال کرده است. تنها افرادی که جواب خبرنگار این روزنامه را داده اند کسانی هستند که یا روزنامه می خوانند یا اخبار را از طریق سایت های خبری پیگیری می کنند. این مسئله به این معناست که تنها راه ارتباط شورا با مردم، رسانه ها هستند و بسیاری از مردم وظایف شورای شهر را هم نمی دانند. این گزارش تیتر یک امروز افسانه شده است: «شورای ناشناخته».

عکس امروز به رودخانه خشک مربوط است و با «سایه فراموشی بر طرح ساماندهی رودخانه خشک» تیتر شده و مربوط به گزارش این روزنامه در مورد رودخانه خشک است. نویسنده با اشاره به سبقه تاریخی و وضعیت کنونی رودخانه خشک شیراز از معضلات این رودخانه گفته که این روزها تبدیل به محلی برای پسآب ها و زباله ها شده است. پسآب هایی که اسیدی هستند و نهایتا در کشاورزی استفاده می شوند.

سالاد گزارشی با عنوان «حراج سلامتی با پوشیدن تاناکوراها» تیتر یک امروز شده است. نویسنده نگاهی به بازار فروش لباس های تاناکورا(دسته دوم) انداخته است که این روزها به راحتی آگهی های این فروشگاه ها بر در دیوار شهر دیده می شود و به شدت در حال رشد هستند. این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته است.

اکثر اخبار داخلی این روزنامه از خبر آنلاین انتخاب شده که از پرداختن به آنها می گذریم.

نظرات بینندگان