کد خبر: ۱۶۵۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

واکسن آنفلوانزا برای همه افراد توصیه نمی‌شود

 معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به همین دلیل واکسن را به افرادی توصیه می‌کنیم که بیماری‌های پر خطر داشته باشند و در صورت گرفتن بیماری آنفلوانزا ممکن است که به نوع شدیدش مبتلا شوند و یا دچار عوارض بعدی شوند.

 محمدرضا کریمی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که از راه تنفس منتقل می‌شود و این ذرات از راه عطسه، تنفس و صحبت کردن وارد فضا می‌شود و روی اشیا مانند میز، موبایل، کامپیوتر، دستگیره درب، دستگیره‌های اتوبوس و ماشین قرار می‌گیرد و منتقل می‌شود و افراد زیادی را ممکن است مبتلا کند.

 وی در ادامه گفت: بعد از آلوده شدن محیط و اشیا، دست‌ها آلوده می‌شود و وقتی دست آلوده با چشم، بینی و دهان تماس پیدا می‌کند می‌تواند ویروس را منتقل کند.

 معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: سرعت انتقال ویروس آنفلوانزا بیشتر از دیگر بیماری‌هاست و هر ساله ویروس‌های جدیدی با تغییراتی که در خودشان ایجاد می‌کنند می‌توانند آنفلوانزای جدیدی را ایجاد کنند.

 کریمی افزود: به همین دلیل واکسن‌هایی که برای آنفلوانزا ساخته می‌شود عملکرد یک‌ساله دارند و مانند دیگر واکسن‌ها نیست که یک یا دو بار در عمر زده شود، بعضی از بیماری‌ها بعد از یکبار ابتلا، بدنمان ایمن می‌شود؛ اما آنفلوانزا این حالت را ندارد.

 وی در خصوص روش‌های پیشگیری از آنفلوانزا، بیان کرد: رعایت اصول بهداشتی از زدن واکسن نیز مهم‌تر است، عمده‌ترین علت انتقال ویروس آنفلوانزا به انسان دست‌های آلوده است، بنابراین شستشوی مکرر دست در طول روز با آب و صابون و در صورت نبود صابون، استفاده از محلول‌های الکلی برای ضدعفونی کردن دست توصیه می‌شود.

 معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص آداب سرفه و عطسه‌کردن در انتقال بیماری آنفلوانزا، بیان کرد: اگر مبتلا به آنفلوانزا هستیم روزهای اول بیماری را در منزل استراحت کنیم که خودمان نیز دچار عوارض ناشی از آنفلوانزا نشویم و هم به دیگران منتقل نکنیم، بعد از بهبود بیماری نیز باید حتماً از ماسک استفاده کنیم.

کریمی با توصیه به افرادی که از گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، مادران باردار، کودکان و کسانی که بیماری‌های مزمن مثل دیابت فشارخون بیماری قلبی بیماری تنفسی ضعف سیستم ایمنی دارند، گفت: در فصل شیوع آنفلوانزا که معمولاً از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا نزدیک عید ادامه دارد در مکان‌هایی که شلوغ است حتماً از ماسک استفاده کنند.

وی در خصوص استفاده از واکسن آنفلوانزا، تأکید کرد: همان‌طور که می‌دانید واکسن آنفلوانزا جزو واکسن‌های روتین یا روزمره برنامه واکسیناسیون کشور ما نیست و در محدود کشورهایی ممکن است به صورت روتین وجود داشته باشد.

 معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: به همین دلیل واکسن را به افرادی توصیه می‌کنیم که بیماری‌های پر خطر داشته باشند و در صورت گرفتن بیماری آنفلوانزا ممکن است که به نوع شدیدش مبتلا شوند و یا دچار عوارض بعدی شوند.

کریمی در ادامه گفت: به سالمندان، کودکان زیر پنج سال، کسانی که بیماری مزمن، خونی، کبدی و کلیوی دارند به اضافه مادران باردار، توصیه می‌کنیم که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

وی در پایان یادآور شد: برای تهیه واکسن باید به داروخانه‌ها مراجعه کرد و توصیه می‌شود که دو بار به فاصله یک ماه و در یکی از مراکز درمانی معتبر تزریق کنند.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان