کد خبر: ۱۰۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶

دریافت سبد کالا به شرط قبولی در «آزمون وُسع»! +سند

با تصویب دستور العملی عجیب در دولت، وزارت رفاه مجاز به توزیع بسته های حمایت غذایی به محرومان پس از قبولی آنها در «آزمون وسع» شده است.

به گزارش شیرازه، ماجرای حذف یارانه ثروتمندان از جمله عجیب ترین اتفاقات ممکن طی سالهای اخیر است و البته چند ماهی هم می شود که دولت و مجلس عملا دست از پیگیری جدی و ملموس این کار کشیده اند و دیگر خبری خاص از حذف دهک های ثروتمند اما یارانه بگیر نیست و فقط تعداد محدودی از این جامعه وسیع، از دریافت رقم 45 هزار و 500 تومان حذف شده اند، در حالی که قطعا تعداد واقعی افرادی که می توانند از این لیست خط بخورند، چندین برابر رقم فعلی است. نیم نگاهی به اخبار گذشته حکایت از مصوبه ای در مجلس دارد که بر اساس قانون بودجه سال 93 دولت را ملزم به حذف یارانه ثروتمندان می کرد؛ قانونی که در عمل محقق نشد و پس از اصرار مجدد مجلس به حذف یارانه ثروتمندان در قانون بودجه 94، سرانجام علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد خبر رسمی آغاز حذف یارانه برخی افراد پردرآمد را اعلام کرد. این در حالی است که معاون اول رئیس جمهور در همان زمان اعلام کرد که برای پرداخت یارانه به همه، 15 تا 16هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد، پس از آن بود که دولت در ابتدای سال 94 در بخشنامه‌ای مسئولیت حذف یارانه بگیران را به وزارت کار سپرد.

طبق بودجه سال 94 وزارت کار موظف به حذف 6 میلیون نفر از ثروتمندان شد که در نهایت این رقم نیز محقق نشد اما با تمام این اظهارنظرهای قبلی مسئولان دولت یازدهم در دفاع از حذف یارانه‌ها، در سال 95 یک‌باره نسبت به حذف یارانه‌ها تغییر موضع دادند، تا جایی که هم وزارت کار و هم سخنگوی دولت نسبت به طرح حذف 24 میلیون نفری ثروتمندان از دریافت یارانه واکنش نشان دادند.

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور نیز در جلسه علنی مجلس، عملا در مخالفت با پیشنهاد حذف 3 دهک پردرآمد جامعه در طرح هدفمندی یارانه‌ها سخن گفته بود و اعلام داشت: بنده تشکر می‌کنم که نمایندگان مجلس معتقدند که دولت در برداشت یارانه‌ها به‌ویژه یارانه‌های غیرنقدی برای تولید و اشتغال دچار مشکل است و این حرف درستی است، اما اگر تصور می‌شود  می‌توان یارانه 24 میلیون را حذف کرد، این‌طور نیست.

از سوی دیگر، چهار سال پیش و در ماههای ابتدایی شروع به کار دولت یازدهم بود که خبر توزیع سبد کالا سر و صدای زیادی به پا کرد؛ سبدی مشتمل بر اقلام  مهم غذایی که البه بخش عمده ای از افراد جامعه مشمول دریافت آن شدند.این طرح اگرچه دوام چندانی نداشت و سرانجام تنها شامل افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی شد، اما حالا و در واپسین ماههای فعالیت دولت به یکباره شرط جدیدی برای نیازمندان گذاشته شده است تا تنها در صورت قبول شدن در آزمون وسع، مشمول دریافت این سبد غذایی شوند.

 

حال اما در شرایطی که دولت قانون حذف یارانه ثروتمندان را مسکوت نگه داشته و ماهیانه میلیارد ها تومان به حساب بانکی این افراد واریز می کند، چنین تصمیمی برای برگزاری آزمون وسع در بین نیازمندان و شناسایی آنان از طریق برگزاری آزمون کمی عجیب به نظر می رسد.

بر اساس این سند که به دست مشرق رسیده، هیئت دولت در حالی در  آخرین روزهای اسفند ماه، دستور العمل اجرایی طرح حمایت غذایی را با در نظر گرفتن شرایطی سخت برای نیازمندان به تصویب رساند که در طول دوره چهارساله فعالیت خود و به اذعان وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تنها چهار بسته حمایت غذایی در بین محرومان جامعه توزیع کرده است. طبق دستورالعمل مذکور که ذیل تبصره ماده 2 دستورالعمل اجرایی طرح حمایت غذایی سال 95 به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده، وزارت مذکور مجاز است با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و آزمون وسع، نسبت به بررسی استحقاق خانوارهای جامعه هدف (دریافت بسته حمایت غذایی)، اقدام و نتیجه آنرا اعمال کند.

ربیعی پیش از این ودر حاشیه چهاردهمین اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد به خبرنگاران گفته بود: اعتبار کل آخرین بسته اعطایی به نیازمندان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و برای هر خانواده تا سقف ۱۲۰ هزار تومان امکان خرید به وجود می آورد  و ۱۱ میلیون نفر می‌توانند از این بسته حمایتی استفاده کنند. حال باید منتظر ماند و دید که جمعیت یازده میلیون نفری نیازمندان مشمول دریافت سبد حمایت غذایی، پس از برگزاری آزمون وسع توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به چه تعداد تقلیل خواهد یافت.

این سوال مهم نیز پس از ابلاغیه جدید دولت مطرح خواهد شد که چگونه برای حذف میلیون ها نفر افراد بی نیاز از دریافت یارانه، اقدامات جدی و فراگیر صورت نمی گیرد، اما برای دادن یک سبد غذایی کوچک و به مراتب کم هزینه تر از یارانه به افراد مستمند و نیازمند جامعه، نیاز به برگزاری «آزمون وسع» احساس شده است؟!

 منبع: مشرق

نظرات بینندگان