کد خبر: ۱۳۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
گزارش فدراسیون جهانی از بسکتبال ایران

بازگشت بلند قامتان ایران پس از ۱۱ سال

فیبا:بسکتبال ایران بعد از یک دهه به این رقابت‌ها بازگشته است.
سایت فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) در گزارشی به بازگشت دوباره تیم ملی ایران به المپیک بعد از ۱۱ سال پرداخته است و نوشت: ۱۱ سال از آخرین باری گذشته است که رویای المپیک ایران محقق شد و ایرانی‌ها با گذشت بیش از یک دهه به این رقابت‌ها بازگشته اند.

ایران بعد از پیروزی ۹۵ بر ۷۵ مقابل فیلیپین و باخت چین مقابل نیجریه به المپیک راه یافت.
حامد حدادی ستاره با سابقه این تیم می‌گوید: "بسیار خوشحال و شکرگزاریم که خدا به ما شانس دوباره‌ای داد. چین شانس داشت که چند تیم را شکست دهد و این کار را نکرد، ولی ما از شانس خود استفاده کردیم. "

در المپیک ۲۰۰۸ پکن، حدادی جوان و ناشناخته وارد صحنه بین المللی شد و شانس بازی در NBA برای او به وجود آمد.

حدادی بعد از میانگین ۱۶.۶ امتیاز و عنوان بهترین ریباندر جام با ۱۱.۲ ریباند و همچنین ۲.۶ بلاک شات در هر بازی موفق شد بعد از المپیک با تیم ممفیس گریزلیز قرارداد ببندد.

بازیکن ۳۴ ساله ایران گفت: "فکر می‌کردم هیچوقت نمی‌توانم دوباره به المپیک برگردم، چون تیم چین خیلی قوی است. به هیچ وجه فکر نمی‌کردم که این اتفاق بیافتد و حالا خیلی برای کشورم خوشحالم. "

وی افزود: "در دو ماه گذشته خیلی سخت برای آماده سازی تیم قبل از جام جهانی کار کردیم و فراز و نشیبی داشتیم که از آن عبور کردیم و کنار هم ماندیم. "

رکورد ۲ برد و ۳ باخت ایران به خوبی سطح بازی تیم ملی ایران را در جام جهانی ۲۰۱۹ نشان نمی‌دهد. ایران در پایان نیمه اول بازی مقابل پورتوریکو ۴۹-۳۱ پیش بود، اما دیوید هوئرتاس بازیکن پورتوریکو عملکرد خوبی نشان داد و ایران موفق به حفظ نتیجه برای پیروزی نشد.

تیم ایران همچنین رقابت خوبی با تونس داشت و در کمال تعجب با اختلاف تک رقمی ۷۳-۶۵ مقابل اسپانیا قدرتمند شکست خورد.

مهران شاهین طبع سرمربی ایران می‌گوید: " این شانس را داشتیم که بعضی از حریفان خود را شکست دهیم؛ اما در دقایق آخر بازی مقابل پورتوریکو و اسپانیا اشتباهاتی داشتیم. صعود به المپیک در نهایت ارزش همه آن مسابقات را داشت. "

حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی تنها بازمانده‌های المپیک ۲۰۰۸ هستند و ورژن ۲۰۱۹ ایران با ستون‌های فعلی و آینده این تیم ترکیب شده است. مایک رستم پور ۲۱۰ سانتیمتری اولین حضورش را در جام جهانی تجربه کرد. بازیکن ۲۷ ساله ایران بعد از صعود به المپیک می‌گوید: "در المپیک ۲۰۰۸ دبیرستانی بودم و بازیکنانی مثل صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی را از تلویزیون به همراه پدرم تماشا می‌کردم. "

وی افزود:"جام جهانی و المپیک برای من مثل رویایی بود که به واقعیت تبدیل شد. درس‌های با ارزش زیادی داخل و بیرون از زمین یاد گرفتم و به نظرم همه بازیکنان تیم همین شرایط را دارند. "
حدادی و صمد ۲۶ ساله به احتمال زیاد آخرین حضورشان را در المپیک تجربه می‌کنند؛ اما حدادی امیدوار است بسکتبال به رشدش در ایران ادامه دهد و صعود به المپیک باعث مطرح شدن بیشتر این رشته در ایران شود.

حدادی می‌گوید: "سال ۲۰۰۸ هیچ حامی خاصی نداشتیم و امیدوار بودم که پول و حمایت زیادی وارد بسکتبال شود. بسکتبال ورزش بزرگی در دنیاست، امیدوارم دولت از این رشته حمایت کند و ما هم ۱۰۰ درصد توان خود را در هر بازی می‌گذاریم. "


نظرات بینندگان