کد خبر: ۱۳۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

افزایش چهار برابری جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فارس

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فارس در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال از افزایش چهار برابری برخوردار بوده است.
یدالله رحمانی،گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۶ طرح سرمایه‌گذاری خارجی شامل ۲ نیروگاه خورشیدی ۳۰ مگاواتی و ۱۰ مگاواتی، مجموعه تجاری ۱۷ واحدی و مجتمع تجاری - مسکونی، واحد تولید کمپرسور یخچال و واحد تولیدی گازهای صنعتی جمعا به میزان ۱۰۷ و هفت دهم میلیون دلار در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران به ثبت رسیده و مجوز آن توسط وزیر اقتصاد و امور دارایی به استان فارس ابلاغ شده است.

او ادامه داد: این میزان سرمایه‌گذاری جذب شده در استان فارس در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ افزون بر چهار برابر فزونی داشته و نسبت به مجموع سال ۹۷ که میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ۹۵ میلیون دلار بوده هم از ۱۳ درصدی فزونی برخوردار است.
وی، ضمن انتقاد از انتشار یک گزارش خلاف واقع در شبکه‌های مجازی در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در استان فارس افزود: در این گزارش بدون هیچگونه توضیحی، شرایط استان فارس در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نامناسب ارزیابی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ادامه داد:‌قطعا انتشار چنین گزارش‌های بدون تحلیل و بررسی به ویژه در شرایط کنونی که جامعه نیازمند امید، نشاط و آرامش است می‌تواند آثار منفی در جامعه به جای بگذارد.

رحمانی اظهار داشت: پس از بررسی گزارش مذکورمشخص شد که در این گزارش به مطلبی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آمار پروانه‌های بهره‌برداری صادره در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ منتشر کرده استناد شده که به هیچ وجه نشان دهنده اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری در استان فارس نیست.

وی افزود: به واقع در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت به مقایسه تعداد واحدهایی که در این ۲ مقطع زمانی برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر شده پرداخته شده که نشان می‌دهد در چهار ماه نخست پارسال ۹۰ واحد صنعتی در فارس پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که این تعداد در مدت مشابه امسال ۸۸ واحد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد که از لحاظ تعداد پروانه‌های صادره در این ۲ مقطع زمانی شاهد تغییر محسوسی نبوده‌ایم اما از نظر میزان سرمایه‌گذاری واحدهایی که موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده‌اند کاهش وجود داشته که علت آن نیز این است که چون امسال در استان فارس میزبان دکتر روحانی رئیس جمهوری خواهیم بود، برنامه‌ریزی شده که بهره‌برداری از واحدهای عمده صنعتی که بیشترین سرمایه‌گذاری را خواهند داشت در این سفر انجام شود.

او اضافه کرد: طرح‌هایی که در چهارماه امسال موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده‌اند از طرح‌های کوچک مقیاس بوده‌اند.

رحمانی ادامه داد: از سوی دیگر در چهارماه نخست سال ۹۷ پروانه بهره‌برداری طرح توسعه پتروشیمی شیراز نیز اصلاح شد و عدد واقعی سرمایه‌گذاری که ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود اما به اشتباه ۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شده بود اصلاح شد.

وی افزود: قطعا بهره‌برداری از ۱۰ پروژه مهم در دست اجرا با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان امسال کمک خواهد کرد که در گزارش مقایسه‌ای پایان سال ۹۸ نسبت به پارسال شاهد رشد چندین برابری میزان سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی که موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده‌اند باشیم./ ایرنا


نظرات بینندگان