کد خبر: ۱۵۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰

رئیس کل دادگستری استان فارس: باغ‌ شهر‌هایی که در آن‌ فساد و تخلف صورت گیرد مصادره خواهد شد

رئیس کل دادگستری استان فارس هشدار داد: باغ‌ شهر‌هایی که در آن‌ها فساد و تخلفاتی انجام می‌شود، به جای پلمپ مصادره خواهند شد و این از برنامه‌های اصلی و قطعی دادگستری خواهد بود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، باغ شهرها یا باغ ویلا، سکونتگاه‌های لوکسی هستند که در فضای دور از شهر و به طور عمده در مناطق خوش آب و هوا که بستر مناسب برای کشاورزی و رشد و پرورش گیاه فراهم است، قرار دارد و طبقات مرفه جامعه برای تفریحات خود اقدام به احداث یا خرید آن کرده اند.

بسیاری از باغ شهرها با خرید زمینهای کشاورزی، دیوارکشی و تبدیل آن به باغ ویلای مجلل در مجاورت سکونتگاه‌های ساده روستایی احداث شده اند و نه تنها با خرید زمین روستاییان و تغییر کاربری آن، اقتصاد روستا را از بین برده اند بلکه حضور طبقه متمول شهری با فرهنگ تجمل، مصرف گرایی در بافت سنتی و فرهنگ غنی و اصیل روستایی، سبب گسست اجتماعی و تغییرات منفی فرهنگ روستایی شده اند.

باغ‌شهرها؛ وصله‌ای نامتجانس در کنار روستاها

باغ شهرها، وصله نامتجانسی هستند که به روستاها زده شده اند، چرا که خانه های مجلل هزار متری در جوار سکونتگاه های ساده و کوچک روستایی ساخته شدند.

افرادی که به لحاظ سبک زندگی، پوشش، قید و بندهای رفتاری و اجتماعی هرگز با بافت روستا همخوانی نداشته و ندارند و برای تفریح لاکچری خود به باغ ویلاها می آیند، در جوار مردم ساده و سختکوش روستا قرار گرفتند. سرخوردگی، تغییر مداوم و نادرست فرهنگ، تغییر شیوه زندگی نسل جوان، نتیجه چنین حضوری است.

در حقیقت باغ شهرها، علاوه بر مسائل اقتصادی و اجتماعی به فرهنگ اصیل روستایی نیز شبیخون زدند و خود را به بافت سنتی روستا تحمیل کردند. زندگی ساده و آرام مردم نجیب و سختکوش روستا با هجوم شهرنشینان از هر سو به خطر افتاد.

 اقتصاد مردم روستا از بین رفت، کشاورزی که تا دیروز مالک زمین خود بود، اکنون کارگر طبقات متمول شهری است و هر روز و هر ساعت با فرهنگ عموما تحت تاثیر غرب و مرفه شهری مواجه می‌گیرد.



از سوی دیگر، دور بودن باغات از فضای شهر، سبب شده برخی از این سکونتگاه ها به محل امنی برای رفتارهای مفسدانه تبدیل شده است.

 در  آبان 95، علی القاصی ‌مهر، رئیس کل وقت دادگستری استان فارس پس از بیان این نکته که با حساسیت مردم و مسئولان در استان فارس، شاهد برخورد با برخی از مصادیق منکر برای نخستین بار در سطح کشور هستیم، به صراحت اعلام کرد: وجود باغ شهرها علاوه بر آسیب به اراضی ملی، ترویج تصرفات غیر قانونی و تشدید بحران آب، امنیت اخلاقی و اجتماعی را تهدید کرده و این مناطق را به مراکزی برای بی ‌بند و باری و فساد تبدیل کرده است.

القاصی مهر، ورود و به دست گرفتن مدیریت مبارزه با مفاسد در این باغ شهر ها و مناطق اقماری شیراز توسط مجموعه قضایی را زمینه‌ ساز بهبود نسبی شرایط در این مناطق دانست.

نگرانی عمومی از نا امنی باغ‌شهرها

اما تداوم این شرایط و ایجاد کلونی‌های فساد در برخی از باغ ویلاها که به محلی به انجام منکرات دینی و اخلاقی تبدیل شده اند و نگرانی شدید جامعه به ویژه مناطق مجاور این سکونتگاه ها که به طور عمده روستاییان هستند، سبب شد سه سال بعد، سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس با هشدار جدی در خصوص اشاعه فساد توسط باغ شهرها  در سطح شهر شیراز و اطراف این کلانشهر اعلام کند: با مذاکرات انجام شده با محاکم کیفری ۲ و محاکم تجدیدنظر، این موضوع را به صورت ویژه در شعب اختصاصی در دستور کار قرار دادیم.

رئیس کل دادگستری استان فارس هشدار داد: باغ‌ شهر‌هایی که در آن‌ها فساد و تخلفاتی انجام می‌شود، به جای پلمپ مصادره خواهند شد و این از برنامه‌های اصلی و قطعی دادگستری خواهد بود.

این معضل سبب شده حتی عبور از مقابل این سکونتگاه‌های هزار متری هم سخت و سهمگین شود.

هر چند دستگاه‌های مسئول، آمار دقیقی از فساد و منکرات اخلاقی این سکونتگاه ها ارائه نمی دهند اما به استناد گفته های این افراد و همچنین شواهد اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه که برای هر فردی قابل رو‌یت است، باغ شهرها به رشد بی بند و باری و فساد دامن زدند و علاوه بر اقتصاد به فرهنگ جامعه را نیز حمله نمودند.

اکنون مسائل باغ شهرها به مصائب جامعه تبدیل شده است. با مجوزهای کاملا قانونی ویلا باغ هایی ساخته شده که به گفته مسئولان عامل فساد در فرهنگ و اقتصاد شده اند و حتی موازین دینی را هم در می نوردند.

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس
نظرات بینندگان