کد خبر: ۱۶۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
ماجرای صحت‌سنجی ۲۲۰ بنگاه اقتصادی احیا شده در فارس؛

از اصرار مسئولان، تا انکار صنعت‌گران

در آستانه یک‌سالگی مطالبه شیرازه در خصوص صحت آمار ۲۲۰کارخانه احیا شده در فارس تا حصول نتیجه مجدد پیگیر ماجرا هستیم.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان از ابتدای ورود خود، به عنوان ریاست دولت سیزدهم  تاکید بسیاری بر رفع موانع تولید  راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی راکد و نیمه تعطیل و همچنین حمایت از بخش اقتصادی داشت که ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارد.

از همین رو چه در سطح کلان ملی چه در سطح استان‌ها و در پی سفرهای استانی که انجام داد، بر این موضوع تاکید کرد که می‌بایست مشکلات سرمایه‌گذاران، صنعتگران و بخش تولید در اسرع وقت مرتفع گردد تا چرخ‌های اقتصاد مملکت لنگ نزند.

در همین راستا در سفر به استان فارس نیز بر راه‌اندازی کارخانه‌هایی همچون کارخانه آزمایش مرودشت، کارخانه قند ممسنی، کاغذ سازی زاگرس و... تاکید کرده و بازگرداندن این واحدهای راکد به چرخه اقتصاد کشور را جز مصوبات سفر خود قرار داد.

از اصرار مسئولان تا انکار صنعت‌گران

به همین دلیل خبرنگار شیرازه نیز پیش از این سفر و در نشست خبری با استاندار فارس از وی درخواست کرد تا آماری از کارخانه‌های راکد و نیمه تعطیل استان که راه‌اندازی و یا تکمیل ظرفیت شده را به رسانه‌ها اعلام کند.

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در نشست خبری که در سال گذشته با اصحاب رسانه برگزار کرد‌ از راه‌اندازی و تکمیل ظرفیت ۲۲۰ بنگاه اقتصادی و تولیدی راکد و نیمه تعطیل در این استان خبر داد، آماری که هرچند خوشحال کننده به نظر می‌رسید اما قطعاً به منظور شفاف‌سازی و ایجاد اعتماد بین مردم می‌بایست به عموم هم‌استانی‌ها اطلاع رسانی می‌شد.

از همین رو خبرنگار شیرازه در گام بعد از وی درخواست کرد تا لیست و اسامی واحدهای رفع مشکل شده را اعلام نماید که این کار به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس محول شد.

از اصرار مسئولان تا انکار صنعت‌گران

گرچه حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، پیش از این و در تیرماه سال۱۴۰۱ این رقم را ۸۴ مورد عنوان کرده بود، اما رشد چند برابری این عدد در کمتر از ۳ ماه و شنیدن آن از زبان عالی‌ترین نماینده دولت در استان، جای بسی تامل داشت.

ناگفته پیداست که در این مرحله اصلی‌ترین رسالت یک رسانه انقلابی و مردمی، صحت‌سنجی و شفاف‌سازی و ایجاد اعتماد بین مردم است؛ کاری که پایگاه تحلیلی خبری شیرازه اقدام به انجام آن داد و تصمیم گرفت در مصاحبه‌ای اختصاصی از رئیس سازمان صمت فارس اسامی واحدهای احیاشده را به تفکیک عملکرد بگیرد.

در گام بعد و در تماس تلفنی گروه اقتصادی «شیرازه» با برخی از این واحدها مشخص شد، آمار ارائه شده با گفته‌های مالکان صنایع یا صاحبان شماره‌های ذکر شده یکی نیست و همین امر ما را ترغیب کرد تا موضوع را به صورت گسترده و شفاف پیگیری و از استاندار فارس مطالبه‌گری کنیم.

در پی اقدامات این رسانه موضوع هم به استاندار فارس و هم سازمان صمت اعلام شد و درخواست صحت‌سنجی دادیم که پس از آن با برگزاری دو سه نشست خبری همچنان سوالات ما بی‌پاسخ ماند. اما در تور رسانه‌ای که این سازمان با رسانه‌ها برگزار کرد به چندین واحد صنعتی احیا شده(به قول آمار) سر زدیم که در این مرحله نیز لیست ارائه شده از سوی سازمان صنعت،معدن و تجارت نیز نمره قبولی نگرفت و هیچ‌یک پاسخ‌های در خور ارائه‌ای ندادند و حتی برخی به شدت انکار کردند که به آنها کمکی شده است(مستندات مصاحبه موجود است).

علی‌رغم تصمیمی که از مجموعه استانداری جهت صحت‌سنجی آمار گرفته شد و مقرر گردید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه به مردم اعلام گردد، لکن هنوز این آمار و ارقام در هاله‌ای از ابهام است و این در حالی است که سازمان مذکور به عنوان متولی حوزه اقتصادی در تازه‌ترین آمار ارائه شده خود که به دست خبرنگار شیرازه رسیده، دم از رفع مشکل بیش از ۷۲۰ کارخانه و بنگاه اقتصادی در سال گذشته می‌زند.(از ۱۶ فروردین ۱۴۰۱تا ۲۳ اسفند ۱۴۰۱)

البته ذکر این نکته ضروری است که بیشتر آمار ارائه شده در لیست مذکور اغلب کسانی هستند که جهت دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند و اعلام شده حمایت شدند در حالی که گرفتن وام و رفع مشکل خود پروسه‌ای طولانی است که گاه حتی به نتیجه هم نمی‌رسد.

روز گذشته و در آستانه یک‌سالگی این مطابه به‌حق مردم و رسانه‌ها، یکی از خبرنگاران شیرازه مجدد در نشست خبری استاندار فارس با اصحاب رسانه از وی خواست تا نتیجه را اعلام کنند که در این خصوص ایمانیه گفت: عدد ۲۲۰ که عنوان شد، آماری است که از سوی سازمان صمت مطرح شده و ما هم در حال بررسی هستیم؛ لکن از شما تقاضا داریم تا در کنار ما قرار بگیرید تا این راستی‌آزمایی سریع‌تر صورت گیرد.

 کلام آخر خطاب به رئیس سازمان صمت:

جناب آقای ایزدی اگر آمار ارائه شده از سوی شما کاملا درست است چرا قریب به یک سال است که در سکوت معناداری به سر می‌برید و به جای شفاف‌سازی هر روز بر آمار ارائه شده می‌افزایید؟ آیا به عنوان یک مدیر دولت انقلابی قبول دارید که مردم ولی نعمتان شما هستند که باید با صداقت و جلب اعتماد با آنان رفتار کنید؟

آیا میدانید ابهام در گفتار و کردار مسئولان، مردم را دلسرد کرده و اشتباهات دولت را به پای نظام می‌نویسند؟ بهتر نیست شفاف و واضح در مقابل رسانه‌ها اعلام کنید که این سکوت از چه روست؟

در پایان؛ پایگاه تحلیلی خبری شیرازه تا حصول نتیجه و پاسخ منطقی مسئولان به امید پاسخ‌گویی همچنان مطالبه‌گر این موضوع خواهد بود.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان