کد خبر: ۱۶۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲
با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد؛

بررسی معضلات و مشکلات خرید محصولات باغی در قیروکارزین

جلسه بررسی معضلات و مشکلات خرید محصولات کشاورزی و باغی در شهرستان قیروکارزین با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در قیروکارزین برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه شهرستان‌ها پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، جلسه بررسی معضلات و مشکلات خرید محصولات باغی در شهرستان قیروکارزین با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در قیروکارزین برگزار شد.

این نشست تخصصی با حضور حسن شاهی مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی استان فارس، احمدی رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی، صوفی هیئت اندیشه‌ورز استان فارس، کشاورز تعاون روستایی استان، فرمانده سپاه قیروکارزین، معاونت فرمانداری، رئیس جهاد کشاورزی، جمعی از باغداران و کشاورزان قیروکارزین در سالن فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

مسئولان کشاورزی استان فارس در راستای رونق بخشیدن بازار خرید و کم‌رنگ کردن دلالان خرید محصولات کشاورزی و باغی از جمله لیمو و خرمای زاهدی در قیروکارزین به ارائه راه کارهای مناسب، پیشنهادهای معضل خرید و راکد بودن بازار پرداختند.

 محمد رسول رضایی فرمانده سپاه قیروکارزین با بیان اینکه طی نشست‌های مختلف مشکلات کشاورزی شهرستان با حضور مسئولان کشوری و استانی پیگیری شده است اظهار داشت: اولین مسئله که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند کمبود آب است که دشت‌های سایر نقاط شهرستان به‌ویژه منطقه افزر، منطقه قیر و منطقه کارزین چشم‌انتظار آب سد سلمان فارسی هستند.

 رضایی خواسته دوم مردم عنوان کرد: عدم وجود بازار خرید محصولات کشاورزی است. خیلی از کشاورزان برای فروش محصولات خود اعم از مرکبات و خرما مشکل اساسی دارند انتظار است تدابیر لازم اتخاذ شود تا واسطه‌ها تا حدودی محدودتر شوند و سود بیشتری عاید تولیدکننده گردد.

وی ادامه داد: خواسته سوم که مردم را دچار نگرانی کرده است سوسک سر خرطومی است که در نقاط مختلف شهرستان شیوع پیدا کرده است و اکثر کسانی که معیشت آنها از طریق نخیلات است، نگران آینده معیشت فرزندان خود هستند. انتظار است در حوزه علمی و کشاورزی به فناوری‌هایی دست پیدا کنیم که این مشکل به‌طورکلی برطرف گردد.

مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی استان فارس در این نشست با تقدیر از حضور سفیران امنیت غذایی شهرستان، کشاورزان و مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان در این جلسه اظهار داشت: یکی از چالش‌های جدی آفت و سوسک سر خرطومی است که تهدید جدی برای نخلستان‌های این شهرستان است. چاره‌اندیشی این است که با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی تخصصی کشاورزی این ظرفیت را از استان و شهرستان به کمک مجموعه باغداران بیاوریم.

حسن شاهی با بیان اینکه برای مبارزه با این آفت باید توسط جهاد کشاورزی شهرستان با نگرشی جهادی یک نهضتی شکل بگیرد اظهار داشت: سپاه و بسیج با استفاده از کارشناسان فنی این ظرفیت را به‌صورت عملیاتی پای‌کار می‌آوریم تا کمک دهد به کشاورزی شهرستان برای اینکه موفق در کنترل آفت سوسک سر خرطومی شود.

وی در ادامه عنوان کرد: موضوعی که هر ساله گریبان‌گیر کشاورزان می‌شود نداشتن یک انجمن قوی برای قیمت‌گذاری محصولات در این شهرستان است. چرا یک شخص باید قیمت‌گذار محصولات کشاورزی این شهرستان باشد. چرا یک انجمنی بین باغداران و کشاورزان تشکیل نشود و یک مرجع تصمیم‌گیر برای قیمت‌گذاری شوند.

بررسی معضلات و مشکلات خرید محصولات باغی در قیروکارزین

حسن شاهی گفت: گاهی اوقات یک پاکستانی در این شهرستان حضور پیدا می‌کند. برای آن خانه اجاره می‌کنند و اظهار می‌کنند هر وقت قیمت پایین آمد ما برای خرید حضور پیدا می‌کنیم.

مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی استان فارس گفت: طبق هماهنگی‌هایی که در استان شکل‌گرفته است اتاق بازرگانی استان، تجار و صادرکنندگان فقط با مرجع اتحادیه شهرستانی باید لینک شوند که این اتفاق در شهرستان قیروکارزین رخ نداده است. مشکلات قیمت‌گذاری کنونی اگر الان هم اتحادیه روستایی، مجموعه جهاد کشاورزی و اتحادیه باغداران استان هم وارد شوند مسَکِن و زودگذر است.

وی خاطرنشان کرد: تدبیر این است که کشاورزان و باغداران شهرستان قیروکارزین انجمن کشاورزی را راه‌اندازی کنند و منتظر مسئولان استانی نباشید. اگر شما انجمن خودتان را تشکیل دادید قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بر اساس این صورت خواهد گرفت.

 حسن شاهی ابراز امیدواری کرد: مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد را به گوش مسئولین استانی و کشوری خواهیم رساند و جهت رفع مشکلات تلاش و پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان