کد خبر: ۱۶۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
پایان چشم‌انتظاری کشاورزان فارس؛

بهای دانه‌های روغنی کامل پرداخت شد

با پایان‌یافتن عملیات برداشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا و گلرنگ در فارس، مسئولان از پرداخت کامل بهای این محصولات به کشاورزان خبر داده و اعلام کردند که تمام مطالبات کشاورزانی که دانه‌های روغنی تحویل دولت داده بودند پرداخت و تسویه‌حساب شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، تولید دانه‌های روغنی در کشور مبتنی بر کلزا، سویا، آفتاب‌گردان، کنجد و گلرنگ است؛ از این گیاهان کلزا، سویا و آفتاب‌گردان گیاهانی هستند که خاستگاه اصلی آنها خارج از کشور است؛ اما خاستگاه کنجد و گلرنگ در ایران است.

خریداری ۱۰۹ هزار تن کلزا توسط بخش دولتی

این در حالی است که کاشت کلزا نیز در سال‌های اخیر در ایران رواج یافته است و کشاورزان بسیاری از راه کشت این دانه روغنی درآمدزایی می‌کنند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی مهرماه سال جاری با بیان اینکه تاکنون ۱۰۹ هزار تن کلزا توسط بخش دولتی خریداری شده است، از پرداخت مطالبات کلزا کاران در مناطق مختلف کشور تا پایان آبان‌ماه خبر داد و گفت: بر اساس قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان، ۳.۴ همت بهای دانه‌های تولید شده است که از این میزان ۲.۳ همت یعنی ۷۳ درصد مطالبات کلزا کاران پرداخت شده است و حدوداً یک‌همت مابقی مطالبات باقی‌مانده است که به‌زودی پرداخت می‌شود.

به گفته وی کل تولیدات کلزا ۱۴۰ هزار تن بوده که مابقی توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

انعقاد قرارداد کشت چهارهزار و ۶۰۰ هکتار کلزا در فارس

کاشت کلزا در استان فارس نیز از اواسط شهریورماه آغاز شد و تا اواخر آبان‌ماه در شهرستان‌های جنوبی ادامه دارد.

به گفته مسئولان مربوطه امسال قرارداد کشت چهارهزار و ۶۰۰ هکتار کلزا با کشاورزان فارس منعقد شد؛ این در حالی بود که در سال گذشته حدود چهارهزار و ۵۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا در استان فارس کشت شد و کشاورزان بسیاری به کاشت این محصول روی‌آوردند.

آن طور که مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در مهرماه سال جاری اعلام کرد در استان فارس ۳۰ تن بذور ارقام هیبرید کلزا شامل ارقام ماراتون، نپتون، هیدرومل، تراپر و هایولا ۵۰ بین کشاورزان توزیع شده و کودهای شیمیایی لازم اعم از کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به میزان کافی تأمین و اختصاص‌یافته و بیشترین سطوح زیر کشت کلزا در شهرستان‌های مرودشت، فیروزآباد، لامرد، لارستان، مُهر و فسا بوده است.

بهای دانه‌های روغنی کامل پرداخت شد

افزایش ۱۵ درصدی تولید کلزا در فارس

مهدی صادقی همچنین از افزایش ۱۵ درصدی تولید کلزا در این استان خبر داد و گفت: با پایان عملیات برداشت این دانه روغنی، میزان خرید این محصول نسبت به سال قبل هزار تن افزایش داشت و بیش از هشت هزار و ۳۶ تُن دانه روغنی کلزا تحویل مراکز خرید دولتی و خصوصی شد.

بدین ترتیب در سال زراعی جاری چهارهزار و ۵۳۱ هکتار از مزارع کلزا در ۲۲ شهرستان استان به مرحله برداشت رسیدند و عملیات برداشت با استفاده از ۵۶ دستگاه کمباین مجهز انجام شد؛ در سال جاری همچنین هر کیلوگرم دانه کلزا به قیمت ۳۰۰ هزار ریال خرید تضمینی شد و حدود ۲۰ مرکز خرید توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی فارس با تجهیزات کافی در سطح استان دایر بودند و کار خرید را انجام دادند.

امروز هم معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی فارس از پرداخت کامل بهای دانه‌های روغنی به کشاورزان فارس خبر داد و گفت: تمام مطالبات کشاورزانی که دانه‌های روغنی از جمله گلرنگ و کلزا تحویل دولت داده بودند پرداخت و تسویه‌حساب صورت گرفت

شهرام زارع افزود: در حال حاضر ۱۰۰درصد بهای دانه‌های روغنی به کشاورزان فارس پرداخت شده است.

میزان مبلغ مطالبات؛ ۵۲ میلیارد تومان گلرنگ و ۱۲۸ میلیارد تومان کلزا

معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی ادامه داد: مطالبات کشاورزانی که از آنها گلرنگ خریداری شده بود ۵۲ میلیارد تومان و میزان مبلغ مطالبات کلزا کاران هم بالغ بر ۱۲۸ میلیارد تومان بود که این مطالبات به طور کامل تسویه شد.

 کلزا یکی از گیاهان نان‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است و کلزاهایی که از آنها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

در حال حاضر دانه‌های روغنی در کشور ۱۰ درصد نیاز مردم را تأمین می‌کنند و مابقی نیاز از محل واردات تأمین می‌شود؛ لذا افزایش و توسعه کشت و تولید کلزا در کاهش وابستگی به تأمین روغن خوراکی به خارج از کشور اهمیت دارد و نیاز است تمهیدات بیشتری برای توسعه کشت این محصول در استان فارس فراهم شود.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان