کد خبر: ۴۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۲ تير ۱۳۹۲

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس: معادن فارس، بی بدیل ترین معادن کشور هستند

فارس قابلیت تامین مواد معدنی مورد نیاز صنایع معدنی شامل کربنات سدیم، آهک هیدراته، نمک، سیمان و آجر را دارد و همچنین رتبه پنجم استخراج، رتبه چهارم تعداد معادن، رتبه ششم تعداد پرسنل و رتبه هفتم ذخیره قطعی را در کشور دارد.
به گزارش شیرازه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در یازدهمین اجلاس سالانه هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن در شیراز گفت: استان فارس با تولید انواع خاک های نسوز و صنعتی با حجم90 درصد و میزان ذخائر سنگ گچ به میزان 80 میلیون تن رتبه اول کشور را دارد.
غفار صفری روز سه شنبه در این نشست سالانه که به مناسبت روز صنعت و معدن برگزار شده بود ضمن تاکید بر بیان نقاط قوت معدنی استان فارس گفت: استان فارس با تولید 18درصد از سنگ های تزئینی مرمریت و سنگ چینی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. وی در ادامه به پتانسیل های بالای دولومیت در استان فارس اشاره کرد و افزود: می توان از این ماده معدنی به عنوان پیش نیاز احداث واحدهای فرآوری دولومیت نظیر تولید شمش منیزیم استفاده کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: فارس قابلیت تامین مواد معدنی مورد نیاز صنایع معدنی شامل کربنات سدیم، آهک هیدراته، نمک، سیمان و آجر را دارد و همچنین رتبه پنجم استخراج، رتبه چهارم تعداد معادن، رتبه ششم تعداد پرسنل و رتبه هفتم ذخیره قطعی را در کشور دارد.
صفری با بیان اینکه معدن شن و ماسه شمال استان فارس باید ساماندهی و پتانسیل های فلزی واقع در منطقه نی ریز تعیین تکلیف شود، ادامه داد: باید فعالیت معادن ده بید اجرایی شده و حقوق دولتی دریافت شود و همچنین اطلس مواد معدنی استان تهیه و وضعیت محدوده های اکتشاف و بهره برداری واقع در پهنه های آهن، نیکل، مس، کروم، منگنز و شن و ماسه های منطقه دو کوهک مشخص شود.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر تلاش جهت تامین اعتبار زیربنای معادن و عملیات اکتشافی و اجرایی شدن 50میلیارد ریال هزینه مطالعات اکتشافی استان تصریح کرد: رسمیت یافتن تولید بدون کارخانه با راه اندازی میزهای گوهرتراشی در سطوح خانواده ها، الکترونیکی شدن فرآیندهای معدن داری، رتبه بندی برای معادن و امکان واگذاری برخی از مراحل اجرای فرآیند سرمایه گذاری به تشکل ها و انجمن های تخصصی می تواند کمک کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس بیان کرد: باید بر معادن استان به منظور بالا بردن سطح کمی و کیفی معادن و رعایت اصول ایمنی و فنی در امر استخراج نظارت شده و معادن را نسبت به دریافت شناسه کسب و کار جهت ارائه خدمات ملزم کرد. صفری گفت: برای مشخص کردن  حجم مواد معدنی استخراج شده از معادن به صورت دوره ای نقشه برداری کرده و معادن را به داشتن باسکول های قابل اعتماد و کنترل پذیر قبوض فروش معادن و هولوگرام نمودن فاکتورها با همکاری نیروی انتظامی ملزم کرد.
شایان ذکر است: يازدهمين اجلاس هيات عمومي سازمان نظام مهندسي معدن ايران طي روزهای 11 و 12 تيرماه در شيراز برگزار می شود.
انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان