کد خبر: ۴۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز) شیراز:

احداث کارخانه کربنات سدیم، فارس را تبدیل به قطب صادرات می کند

احداث کارخانه در بخش های رسوبی و تحقق اعتبارات اکتشافی در این بخش، استان فارس را تبدیل به قطب صادر کننده این مواد معدنی می کند.
به گزارش خبرنگار شیرازه، مواد معدنی، زیربنای اقتصادی و صنعت هر کشور است و بشر از آغاز زندگی و در طول تاریخ با بهره گیری و شناخت این مواد نیازهای خود را تأمین کرده و به پیشرفت جامعه خود کمک کرده است. کشور ما در شرایطی به سرمی برد که از هر جهت مورد فشارهای اقتصادی قرار دارد و در واقع با وجود تحریم های اخیر بخصوص در شرایط فروش نفت و کاهش درآمد ارزی نباید به اقتصاد تک محصولی تکیه کرد. استان فارس به لحاظ موقعیت استراتژیک خود و وجود منابع طبیعی و زمین شناسی وضعیت مناسبی برای توسعه صنعتی و اقتصادی دارد به همین دلیل نیاز است با آشنایی با منابع معدنی فارس به توسعه صادرات و سرمایه گذاری کمک کرد.

رئیس سازمان زمین شناسی مرکز شیراز در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اکتشافات زمین شناسی و تأثیرات آن در پیشرفت اقتصادی استان فارس، گفت: شاخص ترین محور فعالیت سازمان، تأمین اطلاعات پایه زمین شناختی است که براساس آن طرح های عمرانی، صنعتی، انرژی، اکتشافات منابع زیرزمینی و کاهش خسارات بلایای طبیعی، اجرا می شود.

طهمورث یوسفی، ادامه داد: زمین جز دارایی های هر کشور است و با شناخت آن به کمک سازمان زمین شناسی می توان نیازهای بشر را تأمین و به توسعه اقتصادی کشور و استان کمک کرد.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت تولید اطلاعات پایه را به مدیران باید نشان داد، ابراز داشت: مطالعات زمین شناسی در سالهای گذشته مورد توجه قرار نمی گرفت که خوشبختانه تحریم ها دید افراد را باز کرد تا کشور به سمتی برود که نگاه به اقتصاد تک محصولی نداشته باشند و به تمام منابع اطراف مانند کوهها به عنوان سرمایه نگاه شود.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب مرکز شیراز، افزود: در حال حاضر با توجه به فعالیت کارگروه توسعه معدن در فارس، دیدها به اکتشاف باز شده و با تحقق اعتبارات در بخشهای فلزی و غیر فلزی می توان در زمینه اکتشافات گام های بلندی برداشت.

یوسفی انجام پروژه های اکتشافی و احداث کارخانه در زمینه کربنات سدیم و دولومیت را نیاز استان داشت و گفت: احداث کارخانه در بخش های رسوبی و تحقق اعتبارات اکتشافی در این بخش، استان فارس را تبدیل به قطب صادر کننده این مواد معدنی می کند.

وی استفاده از اکتشافات ژئوفیزیک هوایی را لازم بیان کرد و افزود: این فناوری کمک به سرعت برداشت اکتشافی می کند که در مدت زمان کوتاه و صرف هزینه کم، منطقه وسیعی مورد اکتشاف قرار می گیرد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی مرکز شیراز، تصریح کرد: در منطقه بهرام گور که محدوده حفاظت شده است؛ اکتشافات به سختی انجام می شود،در این منطقه از ژئوفیزیک هوایی استفاده می شود تا آسیبی به منطقه وارد نشود.

 بیش از نصف استان فارس، پوشش سنگ رسوبی دارد
یوسفی، تأکید کرد: اگرچه ارزش بهای سنگهای رسوبی به پایه کانسارهای فلزی نمی رسد اما با وجود گسترش، کیفیت بالا و کاربرد متفاوت آن می تواند ارزش افزوده بیشتری برای فارس داشته باشد و استان را به عنوان قطب در کشور معرفی کند.

وی اضافه کرد: همجواری سنگهای آهکی با گنبدهای نمکی جهت تولید کربنات سدیم و استفاده آن در صنایع پتروشیمی، کاربرد داردکه این همجواری در فارس وجود دارد.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان