کد خبر: ۴۶۰۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۲
روحانی در مناظرات انتخاباتی در خصوص مسکن مهر چه گفت؟

وقتی مسکن مهر از نظر روحانی «پسندیده» بود!

این روزها اگرچه مسکن مهر مورد هجمه دولتی‌ها واقع شده است اما روحانی قبل‌ از پیروزی در انتخابات نظر مساعدتری نسبت به این طرح داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، این روزها بحث مسکن مهر دوباره داغ شده است اما نه ایرادات اجرایی آن و یا اثر آن بر روی اقتصاد و تورم کشور، بلکه این‌بار اصل مسکن مهر مورد حمله قرار گرفته است.

دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی، زمانی که در مجلس شورای اسلامی از خود دفاع می‌کرد تا بتواند رای اعتماد نمایندگان مردم را کسب کند، این‌گونه گفته بود: «مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم و حق همه شهروندان است و بر اساس قانون اساسی مردم محروم باید مورد حمایت دولت قرار گیرند به همین خاطر ما عنوان مسکن اجتماعی را برگزیدیم. بنده هیچ وقت مخالف مسکن مهر نبودم و نیستم و اولاً کسی هستم که برای آن ردیف قرار دادم اما باید پرسید آیا مسکن مهر تمام مسکن ایران است یا نخیر ما مسکن اقشار متوسط را هم داریم. اما آیا مکان یابی مسکن مهر درست است؟ آیا تأسیسات زیربنایی و رونمایی مسکن مهر بدرستی بنا شده و آیا مسکن مهر با مشکلات اساسی روبرو نیست؟»

اما آخوندی پس از کسب رای اعتماد مجلس در اولین اظهار نظر خود در قامت یک وزیر، تز اصلی خود را برای خانه‌دار شدن مردم بیان کرد؛‌ «پس‌انداز». آخوندی انتقاداتی به طرح مسکن مهر داشت و دارد از جمله این‌که بر تورم اثر سوء گذاشته و یا مکان‌یابی آن اشتباه بوده و امکانات کمی در آن‌ها دیده شده است و ... اما آیا در شرایط کنونی که عملا سهم پس‌انداز خانواده‌ها،‌صرف اجاره خانه می‌شود، کسی توان پس انداز جهت خرید خانه را دارد؟ چگونه آخوندی از قانون اساسی می‌گوید که بر اساس آن باید مردم محروم مورد حمایت دولت قرار گیرند اما راه خانه‌دار شدن را پس‌انداز می‌داند؟

اما این تناقض گفتاری در خصوص مسکن مهر در قبل و بعد از کسب مسئولیت تنها از سوی آخوندی رخ نداد. خود دکتر روحانی رئیس جمهور محترم کشورمان نیز کمی دچار این معضل شده است.

دکتر حسن روحانی در مناظره اقتصادی در پاسخ به سخنان محسن رضایی درباره بحث اداره کشور و همچنین تامین مسکن خانواده‌ها گفته بود: «اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه و جوانان جزو برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است.» روحانی ادامه داده بود: «طرح مسکن مهر با وجود مشکلاتی که دارد از اصل کاری پسندیده است اما قرار بود که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در طول ۱۰ سال ساخته شود اما این به یک و نیم میلیون واحد مسکونی تبدیل شد و همین شتابزدگی در ساخت سبب شد تا این کار بدون اصول فنی و مهندسی و همچنین بدون مکان‌یابی صحیح ساخته شود.»

روحانی یکبار دیگر هم در گفتگو با روزنامه آرمان گفته بود: «اصل اینکه مسکن ارزان در اختیار مردم بگذاریم، اقدام درستی است. اینکه مشکل مسکن را باید با انبوه سازی و مسکن ارزان حل کنیم، حرف درستی است.»

روحانی اما پس از پیروزی و در اولین نشست خبری خود در 27 خرداد در قامت رئیس جمهور منتخب، باز هم نظر نسبتا همراهانه‌ای با مسکن مهر داشت. او در پاسخ به یک خبرنگار گفت: «مسکن مهر باید تکمیل شود؛ البته اشکالاتی دارد که لازم است مرتفع شود. مثلا از لحاظ مکان و امکانات مشکلاتی وجود دارد و برخی جاها به صورت یک خوابگاه است که باید به صورت یک شهرک شکل بگیرد.»

اما حالا و با گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت، وزیر دولت «تدبیر و امید» صریحا گفته است که مسکن مهر را ادامه نمی‌دهیم و فقط پروژه‌های نیمه‌کاره را تکمیل خواهیم کرد! اما او از یک طرح دیگر نام برده است؛ «مسکن اجتماعی». این‌که این طرح چیست و چه تفاوت‌هایی با مسکن مهر دارد اگرچه هنوز مشخص نیست اما سوال جدی این است که آیا مسکن اجتماعی که بناست در حمایت از اقشار کم‌درآمد محقق شود، بر مبنای همان سیاست «پس‌انداز» که آخوندی به عنوان راهکار خانه‌دار شدن معرفی کرد، طراحی خواهد شد؟ آیا وقتی رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند که اصل مسکن مهر پسندیده است، بهتر نبود، مشکلات و نواقص آن رفع می‌شد و به صورت جامع‌تری به مردم ارائه می‌شد؟ آیا وزیر شهرسازی‌ای که مدت زمان پرداخت اقساط وام‌های مسکن مهر را که بیست ساله بود به دوازده سال کاهش داده و عملا برخی قشرهای محروم جامعه را دچار مشکل کرده است، می‌تواند در حمایت از محرومان و با توجه به شرایط مالی آن‌ها اقدام قابل توجهی انجام دهد؟ باید خوش‌بینانه منتظر ماند.

انتهای پیام/523/3

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
پنجشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۲
0
انتقاد تون واقعا عالی بود دستتون درد نکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۲
0
اونی که تو رفاه و خانه های آنچنانی بزرگ شده و زندگی می کنه از درد من بی مسکن بی پول چی درک می کنه؟