کد خبر: ۵۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
یادداشت وارده

مرثيه‌ای بر رفتارهای غير حرفه‌ای رسانه‌های شيراز

دريغ كردن حداقل حقوق اجتماعي مردم در زمينه اطلاع از تصميمات شوراي شهر، ضايعه اي جدي براي رسانه هايي است كه فلسفه وجودي شان دفاع از حقوق مردم و اطلاع رساني به آنان است.

به گزارش شیرازه، یکی از شهروندان شیرازی با ارسال یادداشتی برای شیرازه نسبت به عملکرد غیرحرفه ای رسانه های شیراز در موضوع مصوبه شورای شهر شیراز مبنی بر احداث دو برج 25 طبقه در باغ فرزانه انتقاداتی را مطرح کرده است. متن کامل این یادداشت بدون هرگونه تغییر و دخل و تصرف در ادامه می آید:

تحليل رفتارهاي رسانه هاي استان فارس و واكنش هايشان به موضوع مصوبه شوراي اسلامي شهر شيراز در خصوص تخريب باغ فرزانه و احداث دو برج در آن تا حدودي گوياي وضعيتي است كه در فضاي عمومي اطلاع رساني شيراز با آن مواجه هستيم.

اولين نكته اي كه در زمينه مسائل مرتبط با شوراي شهر و رسانه ها بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه علي رغم اهميت مصوبات و مذاكرات شورا و تاثيرات مهم آن در زندگي همه مردم، انتشار مصوبات قانوني و رسمي اين نهاد در رسانه ها همچنان مورد بي توجهي قرار مي گيرد. مسئله اي كه مي تواند در صورت ورود نهادهاي نظارتي و بازرسي، موجب توقف اجراي مصوبات شده و روند اداره شهر را دچار مشكلات جدي كند.

نهاد شورا كه تشكيل شده از منتخبين مستقيم مردم به منظور اداره شهر بوده و بر اساس قانون موظف است مصوبات خود را به رؤيت ولي نعمتان خود و اهالي شهر برساند؛ در شيراز تاكنون چندان به اين امر اهتمام نداشته است؛ و رسانه ها كه بايد مصرانه خواستار شفاف سازي در اين عرصه باشند بيشتر به انتشار مذاكرات رسمي جلسات شورا و حاشيه هاي كم اهميت آن اهتمام نشان مي دهند؛ چنان كه تاكنون هيچ كدام از رسانه هاي رسمي شيراز اقدام به انتشار مصوبه جنجالي شوراي محترم اين شهر در خصوص تخريب باغ فرزانه و همچنين تعيين پاداش براي مديران شهرداري شيراز نكرده اند و عمدتاً ترجيح مي دهند دفاعيات اعضاي شوراي شهر را در خصوص مصوباتي كه مخاطبين، از متن آن اطلاعي ندارند منتشر كنند.

دريغ كردن حداقل حقوق اجتماعي مردم در زمينه اطلاع از تصميمات شوراي شهر، ضايعه اي جدي براي رسانه هايي است كه فلسفه وجودي شان دفاع از حقوق مردم و اطلاع رساني به آنان است.

رفتار رسانه هاي شيراز در ماجراي اعتراضات اساتيد، انجمن هاي تخصصي شهرسازي، نهادهاي مردمي و تشكل هاي دانشجويي به مصوبه تخريب باغ فرزانه و احداث دو برج در آن، ابعاد ديگري نيز دارد.

پس از بالا گرفتن اعتراضات و انتشار برخي بيانه هاي منتقدانه، از جانب كانون هاي تفكر و انجمن هاي تخصصي شهرسازي، رسانه هاي استان در بخش مكتوب به طور مطلق اين اخبار را سانسور كرده و خبرگزاري ها نيز به جز موارد بسيار معدود، ترجيح دادند با سكوت از كنار اين اخبار عبور كرده و حتي نيم نگاهي هم به آن ها نيندازند. در مقابل رسانه هاي محترم استان ترجيح دادند با علاقه مندي فراوان، تهاجم عجيب و غير اخلاقي برخي از اعضاي محترم شوراي شهر به منتقدين و اتهامات سياسي و بي ربط آنان به معترضين را كه در هر مجلس و محفلي ادامه مي يابد، به شكل گسترده و جامعي پوشش دهند.

هر چند سرانجام نشست خبري اعضاي هيأت علمي و دانشكده هنر و معماري دانشگاه شيراز و دبير جامعه مدرسین استان فارس در خصوص انتقادات وارده به مصوبه جنجالي شوراي شهر شيراز در خصوص تخرب باغ فرزانه و احداث دو برج در آن، مورد توجه رسانه هاي استان قرار گرفت، اما هرگز با سيل اخبار منتشر شده از طرف مدافعان اين مصوبه كه بيشتر اعضاي شوراي شهر و برخي مسئولين سياسي استان بودند، قابل مقایسه نبود.

نقش پررنگ رپرتاژهاي تبليغاتي شهرداري اگر چه در فراهم كردن شرايط رسانه اي ناعادلانه و گمراه كننده، بسيار موثر به نظر مي رسد اما نبايد فراموش كرد كه رسانه ها چنانچه خواهان تداوم حضور خود در عرصه تأثيرگذاري اجتماعي و جمع آوري حداقلي از اعتماد عمومي مردم باشند ناچار به تأملي جدي در نحوه مواجهه خود با منافع و مصالح جامعه هستند؛ به ويژه اگر دريابيم بايكوت كامل خبري توسط رسانه هاي مكتوب شيراز و بي توجهي عمده خبرگزاري هاي رسمي در استان به اعتراضات منتقدين مصوبه جنجالي، هرگز مانع تأثيرگذاري جدي اين جريان اجتماعي بر توده هاي مردم نشد(كه واكنش خشم آلود و عصبي برخي مدافعان اين مصوبه شاهدي بر اين تاثيرگذاري است) و بايد منتظر فراگير شدن اين اعتراضات در سطح فعالان حامي محيط زيست كشور، اساتيد شهرسازي دانشگاه هاي معتبر كشور و نهايتاً ورود برخي نهادهاي تصميم گير ملي همچون شوراي عالي شهرسازي در زمينه تعارضات اين مصوبه با اسناد بالادستي و ورود سازمان هاي نظارتي همچون سازمان بازرسی و ديوان عدالت اداري در خصوص روند معيوب تصميم گيري در شوراي شهر شيراز باشيم كه عملاً به معناي از بين رفتن حداقل تاثيرگذاري رسانه هاي شيراز خواهد بود.

اميدواريم مديران و اصحاب سخت كوش رسانه هاي فارس با بازنگري دوباره در رسالت و جايگاه خود به عنوان پل ارتباطي اركان مختلف جامعه، دريابند كه تنوع و تكثر روز افزون سامانه هاي خبري و كانال هاي ارتباطي، به گونه اي است كه بي توجهي رسانه هاي رسمي به سخنان كارشناسانه منتقدان، هرگز مانع از توجه مردم به آنان نخواهد شد.

نظرات بینندگان