کد خبر: ۵۷۹۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۳
تلاش یک کارخانه برای زنده ماندن

کارخانه «کما» شیراز برای خروج از اغما صندوق صدقه می‌سازد

شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(کما) یکی از بزرگترین شرکتهای تولید تجهیزات مخابراتی ایران در شیراز بود.
حدود 10 سال پیش بود که اگر مردم شیراز و مسافرین از مسیر بلوار مدرس قصد تردد داشتند زمانبندی می کردند که در موقع تعطیل شده کارخانه "کما" و یا به قول قدیمی ها نباشد زیرا تعداد کارگران این مجموعه به حدی بود که بخش زیادی از بلوار مقابل این کارخانه محل ایستادن اتوبوس و مینی بوس های سرویس بود و زمانی هم که راه می افتادند در این بلوار شلوغی ایجاد می شد.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ این امر نه تنها جای گلایه و ناراحتی برای هیچکس نداشت بلکه همه از اینکه باید شلوغی تعطیلی و تعویض شیفت یک کارخانه را تحمل کنند خوشحال بودند زیرا در کمتر خانواده ای پیدا می شد که یک نفر از اعضا و یا آشنایان آنها در این کارخانه مشغول به کار نباشد.

یادمان می آید آن زمانها که واگذاری تلفن ثابت ماه ها طول می کشید و حتی به سال نیز می رسید، وقتی خط تلفن  وصل میشد، دستگاه های تلفنهای "کما" اولین انتخاب شیرازیها و حتی سطح کشور بود اما از داشته های آن روزها، امروز کارخانه ای مانده که برای بقای خود در حال تلاش است.

شرکت کارخانجات مخابراتی ایران اولين و بزرگترين توليد كننده مراكز تلفن ثابت و سيّار كشور در سال 45 با مشاركت وزارت پست و تلگـراف و تلفن، بانك توسعه صنعتي و شركت زيمنس آلمـان بصورت شركت سهامي خاص در شيراز بمنظـور توليد تجهيزات مورد نياز شبكه مخابراتي كشور و با ظرفيت اسمـي ساليانه 45 هزار خط تلفن EMD و 60 هزار دسـتگاه تلفن روميزي تأسيس و در سال 1348 به بهره برداري رسيد.

وضعیت این کارخانه از حدود سال 83 تغییر کرد زیرا اپراتورهای ایران خرید از خارج کشور را به خرید تولید داخلی ترجیح دادند و این شروعی بود که شرکت کارخانجات مخابراتی ایران از حدود سه هزار و 900 کارگر و کارمند امروز به 500 نفر برسد.

200 میلیارد تومان بدهی 50 میلیارد تومان کار

اما مدیر عامل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(کما) در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این کارخانه امروز 200 میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: امروز از سه هزار و 900 شاغل این کارخانه تنها 555 نفر در بخش های مختلف مشغول به کار هستند که البته بخشی از آنها در بحث نگهداری استانهای دیگر حضور دارند.

محمد مهدی حسین پور تاکید کرد: زمانیکه اپراتورهای داخلی حاضر نشدند که از ما خرید کنند وضعیت کارخانه نیز تغییر کرد و امروز هم شاهد هستیم که چگونه باید با چنگ و دندان باقی کارخانه را حفظ کرد.

وی یادآور شد: امروز به جرات می توان گفت که نمونه دستگاه هایی که در این کارخانه وجود دارد در کشور نیست اما زمانیکه کاری نباشد نمی توانیم بدهی های گذشته را پرداخت کنیم.

مدیر عامل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(کما) با اشاره به وضعیت بدهی های این مجموعه، گفت: در حال حاضر 200 میلیارد تومان بدهی داریم در حالیکه مجموع قراردادهای ما حدود 50 میلیارد تومان است.

حسین پور تصریح کرد: وضعیت بانکی مناسبی هم نداریم و سود بدهی ها به گونه ای شده که بانکها حاضر نیستند برای گرفتن پروژه های جدید با این کارخانه همکاری کنند.

وی ادامه داد: یکی از بدهی ها 165 میلیارد تومان به یکی از بانکها است که اصل بدهی حدود 60 میلیارد تومان بوده و سودی که به آن اضافه شده 100 میلیارد است.

مدیر عامل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(کما) تاکید کرد: در این مدت حدود 10 میلیارد تومان نیز به بازنشستگان خودمان بدهی داریم.

ساخت صندوق صدقات در کارخانه بزرگ کما

حسین پور در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل اقدام به ساخت صندوق صدقات کرده اید، گفت: با از دست دادن بازار مخابرات کشور باید از طریق های دیگر کارخانه را حفظ می کردیم که در این میان ساخت صندوق صدقات که در گذشته مربوط به یک کارخانه دیگر بود را قبول کردیم البته به دلیل مجهز بودن کارخانه ما ساخت این صندوق ها نیز ارزانتر می شود.

وی تصریح کرد: ساخت جعبه های عابر بانک ها را نیز انجام می دهیم اما با  چنین کارهایی که نمی شود کارخانه را نجات داد.

مدیر عامل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(کما) تاکید کرد: از سال 85 نیز دانشگاه علمی و کاربردی را راه اندازی کردیم تا بخشی از هزینه های جاری تامین شود که خوشبختانه با استقبال مناسبی روبه رو شده است.

حسین پور با بیان اینکه ما به وام و یا پول احتیاجی نداریم، گفت: امکاناتی که در این مجموعه وجود دارد بی نظیر است به همین دلیل ما به کار و پروژه نیازمندیم.

وی ادامه داد: زمانیکه کار به این مجموعه داده شود به طور حتم می توانیم خودمان را اداره کنیم.

مدیر عامل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(کما) یادآور شد: در سال 88 نیز بحث ساخت سیستم مرکزی خودرو را در دستور کار قرار دادیم اما باز هم شرکت های خودرو سازی تمایل به واردات داشتند تا اینکه بخواهند ما را حمایت کنند.

حسین پور تاکید کرد: تنها راه نجات این کارخانه واگذاری پروژه است که در این خصوص نمایندگان و مسئولین استان فارس می توانند حمایت لازم را داشته باشند.

اموال مازاد این مجموعه برای پرداخت بدهی مورد استفاده قرار گیرد

اما نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه راه های مختلفی برای برون رفت از مشکلات این کارخانه وجود دارد، گفت: در مرحله اول بهتر است که مسئولین این کارخانه به فکر فروش اموال مازار خود باشند تا از این طریق بتوانند مشکلات بانکی را حل کنند.

جعفر قادری تصریح کرد: به گفته مسئولین این مجموعه ساختمانهای مختلفی در استانهای دیگر مربوط به این شرکت است که می توانند با فروش آنها بخشی از بدهی بانکی خود را پرداخت کنند.

وی یادآور شد: پس از اینکه بدهی های بانکی خود را پرداخت کردند می توانند با قدرت به دنبال کار جدید باشند که در این مسیر به طور حتم حمایت ما را نیز به همراه خواهند داشت.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص کمک به این کارخانه ادامه داد: در مواردیکه ترک تشریفات وجود داشته باشد می توان در مناقصه ها شرکت کرد اما آنچه که مهم است توان این مجموعه برای انجام کار های بزرگ است.

قادری افزود: به طور حتم این کارخانه روزهای خوبی را خواهد داشت و در این مسیر تمامی مسئولین نیز به نوبه خود کمک خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳
0
وقتی جوانان مخترع، نخبه و خلاق و نوآور می خاستن طرحاشون رو به کما ببرند و از امکانات کما استفاده کنند و ...
التماس می کردیم، اونا حتی اجازه ندادند ما از در کما داخل بشیم تا با یه مسئول کما صحیت کنیم . . .
همون جوونا طرحاشون رو میبرند به شرکت های خارجی و اون شرکت ها تولید میکنند بعد اپراتور های ما از اونا می خرند
کما محصولاتی تولید می کرد به مال زمان تیرکمون شاه بود،جامعه امروز دیگه این چیزا رو نمیخاد...
باید نوآوری کرد،باید محصولات جدید تولید کرد...