کد خبر: ۱۶۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
 مدیرکل صدا و سیمای فارس خبر داد: 

 تولید سریال روز خون روایت حمله تروریستی شاه‌چراغ (ع)

 مدیرکل صدا و سیمای استان فارس از تولید سریال «روز خون»، روایت حمله تروریستی تکفیری‌ها به حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، امیر رئوف در ابتدای نشست خبری سریال روز خون که در مرکز صدا و سیمای فارس با حضور تهیه‌کننده اثر و اصحاب رسانه برگزار شد، بیان کرد: دوره مدیریتی جدید صدا و سیمای فارس از ۲۳ مردادماه آغاز شده که امیدواریم با یک نگاه هم‌افزایانه شاهد تحول به معنای واقعی کلمه رسانه‌های استان باشیم.

 وی افزود: رادیو و تلویزیون نقش بسیار مهمی را در مدیریت افکار عمومی ایفا می‌کند و کارکردهای متعددی دارد، یکی از کارکردهای رسانه ملی کارکرد دانشگاهی است.

 مدیرکل صدا و سیمای فارس یکی دیگر از کارکردهای رسانه ملی کارکرد قرارگاهی دانست و گفت: رسانه ملی باید بتواند محور هم‌افزایی در میان تمامی کنش گران در عرصه رسانه‌ای شود و بتواند میزان تولید خود را گسترش دهد و از همه توانمندی‌ها از تمامی شهرستان‌های استان استفاده کند.

 تولید سریال روز خون روایت حمله تروریستی شاه‌چراغ (ع)

ابزار هنر به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در راستای آرامش بخشی به جامعه و مخاطبان است 

رئوف در ادامه گفت: کارکرد دیگری که رسانه دارد کارکرد آسایشگاهی با استفاده از ابزار هنر به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در راستای آرامش بخشی به جامعه و مخاطبان است که رسانه بتواند با ابزار هنر مفاهیم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به مخاطبان انتقال دهد نیز یکی از کارکردهای رسانه است.
 
 وی افزود: ما در سازمان صداوسیما دارای سند تحول هستیم، سندی که از سال ۱۴۰۰ تدوین شده است و محور همه برنامه‌ریزی‌های ما در دوره جدید عمل کردن به این سند تحول است.
 
 مدیرکل صدا و سیمای فارس با بیان اینکه این سند تحول بر مبنای سه راهبرد استوار است، بیان کرد: راهبرد اول هویت محوری است که ما از یک پیشینه تمدنی بسیار غنی برخوردار هستیم، در سطح استان ما دارای شاخصه‌های بسیار متعددی در حوزه هویت ایرانی هستیم.

 رئوف ادامه داد: ما در هویت دینی نیز مفتخریم که در سطح فارس مدفن فرزندان پیامبر اکرم (ص) وجود دارد و شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت نام‌گذاری شده است و هویت انقلابی که مردم فارس در انقلاب اسلامی و قبل از پیروزی انقلاب نقش مؤثری در این پیروزی داشته‌اند و این هویت انقلابی را در دوران متعدد شاهدیم.
 
 وی راهبرد دوم را عدالت‌گستری برشمرد و مطرح کرد: صدا و سیما بایستی بتواند زبان تمامی مردم استان باشد و رسانه همه جامعه استان قلمداد شود حتی افرادی که در نقاط کوچک و روستاها زندگی می‌کند بتوانند سهم خود را از رسانه ملی مطالبه کنند.
 
 مدیرکل صدا و سیمای فارس خاطرنشان کرد: راهبرد سوم شتاب‌دهی به پیشرفت است که الحمدلله به برکت انقلاب اسلامی اتفاقات بزرگی در سطح استان رقم خورده است؛ اما کافی نیست و لازم است که با همراهی و هم‌افزایی تمامی مسئولان استان و ایجاد یک صدای واحد بر سر پیشرفت در تمامی ابعاد در سطح استان، رسانه کمک کند تا پیشرفت مادی و معنوی در استان یک شتاب ویژه‌ای به خود بگیرد.
 
 رئوف در ادامه مطرح کرد: همان‌طور که مستحضرید ما یک شبکه ۲۴ ساعته رادیو و تلویزیون و در حوزه معاونت خبر نیز سه بخش اطلاع‌رسانی تلویزیون و حدود پنج بخش اطلاع‌رسانی رادیو داریم و یک بخش فضای مجازی که در راستای فضای مجازی فعالیت می‌کند که این یک بستر خوب تحت عنوان رسانه ملی ایجاد شده که بایستی از این ظرفیت برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر بهره‌گیری شود.

 تولید سریال روز خون روایت حمله تروریستی شاه‌چراغ (ع)

 یکی از ساختارهای تأثیرگذار در تلویزیون ساختار نمایش است

 وی افزود: یکی از ساختارهای تأثیرگذار در تلویزیون ساختار نمایش است که قطعاً تأثیر مهمی را در ذهن مخاطب می‌تواند ایفا کند، علی‌رغم اینکه در استان‌های دیگر بیشتر در ساختارهای ترکیبی و مستند و گفتگو محور فعالیت می‌کنند، اما در فارس با همت همکاران و مصوبه‌ای که در صدا و سیما وضع شد یک مجموعه سریالی تحت عنوان روز خون که هم اکنون در حال تولید است، مراحل پیش‌تولید از دو سال پیش شروع شد.
 
 مدیرکل صدا و سیمای فارس با اشاره به دو حادثه تروریستی حرم شاه‌چراغ (ع)، یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در شیراز دو حادثه بسیار تلخ روبرو شدیم، حادثه تروریستی توسط گروه‌های تکفیری با محوریت نظام سلطه در شهر شیراز به وقوع پیوست و جمعی از هم‌وطنان ما در حرم امن حضرت احمد بن موسی (ع) به خاک و خون کشیده شدند که حادثه‌ای بسیار تأسف‌بار بود.
 رئوف تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تلخی در کام‌ها ماند و این حادثه یک حادثه تلخ و غم‌بار بود؛ اما این حادثه خود به یک حماسه تبدیل شد و مردم با حضور خود در تشییع‌جنازه شهدای این حادثه یک حماسه بزرگی را خلق کردند و از آن سو نیز چهره نظام سلطه برای تمامی مردم در اقصا نقاط دنیا بیشتر آشکار شد.
 
سریال روز خون در هفت قسمت ۴۵ دقیقه ای پخش خواهد شد 

وی اضافه کرد: رسانه ملی به تاسی از فرمان مقام معظم رهبری که فرمودند نگذارید که این حادثه به فراموشی سپرده شود و این حادثه می‌بایستی؛ مانند حادثه عاشورا زنده نگه داشته شود نسبت به طرح سریال تلویزیونی اقدام کرد و این طرح تصویب شد و امروز در مرحله تصویربرداری سریال هستیم و ان‌شاءالله پیش‌بینی می‌کنیم که سریال در هفت قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در سالروز این حادثه تروریستی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی نمایش داده شود.

 مدیرکل صدا و سیمای فارس بیان کرد: سعی شده است لوکیشن‌ها به‌گونه‌ای انتخاب شود که نماهای معرف استان فارس در تولید این سریال بیشتر استفاده شود، با توجه به اینکه فارس ظرفیت‌های بسیار متعددی در حوزه هنری نمایشی دارد انتظار از دستگاه‌های می‌رود که ما در هر سال حداقل یک الی دو سریال تولید شود.
 
 رئوف خاطرنشان کرد: این اثر حدود ۶۰۰ سکانس دارد و در ۸۵ لوکیشن و با حضور ۲۰۰ هنرمند این اثر در حال تولید است که امیدواریم که این اثر در نوع خود بتواند به عنوان یک کار فاخر تلویزیونی مطرح شود و از جایگاه هنری و رسانه‌ای استان به خوبی بتواند صیانت کند.

 وی در خصوص سرمایه‌گذاری این طرح، گفت: سرمایه‌گذار این پروژه سازمان صدا و سیما است و رسانه ملی به دستور رئیس سازمان صدا و سیما این پروژه را حمایت می‌کند، البته با توجه به اینکه سعی شده است که اگر نهادهای مختلفی آمادگی برای مشارکت داشته باشند، از ظرفیت‌های حمایتی دستگاه‌ها استفاده شود.

 تولید سریال روز خون روایت حمله تروریستی شاه‌چراغ (ع)

کتاب «چراغ‌دار»، روایتی تلخ از حادثه تروریستی شاه‌چراغ (ع)

 در ادامه مرتضی رضایی تهیه‌کننده سریال روز خون مطرح کرد: حدوداً از همان روزهای ابتدایی بعد از این حادثه جلسه هم‌اندیشی با مرکز فارس برگزار شد و به پژوهش فیلمنامه پرداختیم که حدود ۵ الی ۶ هزار صفحه چکیده روایات و خاطرات جمع‌آوری شد که کتابی نیز تحت عنوان «چراغ‌دار» از این خاطرات و روایت‌ها تهیه شده است.
 
 وی ادامه داد: این طرح به دفتر فیلمنامه رسانه ملی ارائه شد که برای اولین‌بار طرحی از یک مرکز به دفتر فیلمنامه رسانه ملی ارائه می‌شد که این طرح پس از بررسی جهت تصویب ارائه شد.
 
 تهیه‌کننده سریال روز خون با بیان اینکه پژوهش این فیلمنامه حدوداً هشت ماه به طول انجامید، تصریح کرد: در این سریال طرح فیلمنامه به این صورت است که در بستر یک فیلم پلیسی هفت خانواده به صورت هم‌زمان درگیر ماجرا هستند و در نهایت در زمان حادثه این هفت خانواده سرنوشتشان به این حادثه گره می‌خورد.
 
 رضایی افزود: فیلمنامه با سرپرستی حمیدرضا همتی کارگردان اثر نوشته شد و همه نویسندگان از نویسندگان بومی فارس از جمله قاسم عابدی، محسن دانشور و مجتبی رنجبر هستند که بعد از هشت ماه که نوشتن فیلمنامه به طول انجامید که مرحله پیش‌تولید رقم خورد و اولین قرارداد این کار در روز عید غدیر بسته شد و از مردادماه تولید فیلم کلید خورد.
 
 وی بیان کرد: تا کنون ۲۹ جلسه فیلم‌برداری شده و ۱۷ جلسه دیگر از جلسات فیلم‌برداری سریال باقی مانده است، حدوداً ۱۲ نفر از بازیگران غیربومی هستند و ۲۵ نفر از هنرمندان سینما و تئاتر استان فارس در این کار حضور دارند.

 تهیه‌کننده سریال روز خون مطرح کرد: مدیر فیلم‌برداری هادی شلالوند که فردی با سابقه درخشان در فیلم‌های پلیسی دارد، روح اله جعفربگلو به عنوان مدیر صدابرداری، حبیب کریم‌زاده طراح صحنه، رحمت عبدالله‌زاده مدیر تولید پروژه در حال همکاری با پروژه هستند.

 تولید سریال روز خون روایت حمله تروریستی شاه‌چراغ (ع)

تاکنون در فارس پروژه‌ای با این قصه و حجم نداشته‌ایم

 رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: سعی شده است که کاری ارائه شود که درخور نام شیراز باشد، تاکنون در فارس پروژه‌ای با این قصه و حجم نداشته‌ایم.

 وی در خصوص بودجه پروژه گفت: بودجه اختصاص داده شده به این پروژه در حد یک پروژه تک لوکیشن آپارتمانی است؛ اما هم اکنون ما با همان بودجه محدود در حال تولید یک فیلم پلیسی هستیم.

 تهیه‌کننده سریال روز خون با اشاره به همکاری دلسوزانه هنرمندان توانمند فارس با این مجموعه تلویزیونی، تصریح کرد: بسیاری از افراد حرفه‌ای با مجموعه همکاری دارند که در جهت اینکه این پروژه منصوب به نام شهدای مظلوم این حادثه تروریستی است، با دستمزدهای پایین‌تر حدوداً ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از مبلغ واقعی دستمزدشان با این پروژه قرارداد بسته و در حال همکاری هستند.
 
 به گزارش «شیرازه»، اولین حمله تروریستی به حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) در مغرب چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۱ منجر به شهادت ۱۳ تن و زخمی‌شدن ۲۵ تن از خادمان و زائران حرم احمدی شد و عامل اصلی حمله در درگیری با نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شد.

 و در حادثه دوم که یک حمله مسلحانه در محوطه حرم شاه‌چراغ شیراز بود که در ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، در این حمله یک نفر از خادمان و یکی از محافظان حرم کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.
 
 
 
 
 
 

نظرات بینندگان