کد خبر: ۱۳۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۸

آیا یارانه دهک‌های پایین افزایش می‌یابد؟

به نظر می‌رسد برای ساماندهی یارانه بگیران می‌توان از لایحه اصلاح ساختار بودجه به عنوان یکی از اهرم‌های قوی برای خروج سرمایه داران از لیست یارانه بگیران استفاده کرد.
به گزارش شیرازه، درست از زمان ابلاغ دولت وقت، مبنی بر آغاز پرداحت یارانه نقدی به سرپرستان خانوار، موضوع تفکیک دهک‌ها و حذف افراد گیرنده یارانه که استطاعت مالی آن‌ها بالاتر از سایر اقشار آسیب پذیر بود به میان آمد و این موضوع سال ها زبان به زبان بین جامعه و دولت ها دست به دست شد و تاکنون نه تنها یارانه بگیران به میزان قابل قبول کاهش پیدا نکرده اند بلکه تا حدودی افزایش هم داشته اند البته این موضوع خود مسئولان دولت را هم کلافه و سردرگم کرده است.

به همین دلیل دست به کار شده و در قالب بودجه و لایحه اصلاح ساختار بودجه امسال این موضوع را از اولویت های اصلاح ساختار بودجه و بودجه دو سالانه قرار داده اند.

اصلاح ساختار بودجه اهرمی قوی برای حذف یارانه بگیران پولدار!/

*چهارمحور اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸


چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸ حدود ۷۸ میلیون نفر صد و یکمین مرحله یارانه نقدی خود را دریافت کردند در واقع یعنی در هر مرحله رقمی بالغ بر ۳ هزار و ۵۴۹ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود که این رقم در سال برابر ۴۲ هزار ۵۸۸ میلیارد  تومان است.  

حال دولت تصمیم گرفته است تا در قالب قانون بودجه و پیوست آن لایحه اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸، دستی به سر و گوش سازمان هدفمندی یارانه‌ها و همچنین سیاست‌های آن بکشد. در این قسمت از بررسی جوانب لایحه اصلاح ساختاری بودجه امسال به مبحث تکلیف دولت برای حذف یارانه بگیران پر درآمد پرداخته ایم و برای بررسی تاثیر این اصلاح ساختار به سراغ یکی از کارشناسان مسائل اقتصاد رفتیم تا نقش آن در بهبود معیشت مردم جامعه را  جویا شویم.

اصلاح ساختار بودجه اهرمی قوی برای حذف یارانه بگیران پولدار!/

بهزاد خسروی، استاد دانشگاه و کارشناس راهبردی در  مسائل اقتصادی با اشاره به لایحه اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: دولت در قالب بحث اصلاح ساختار بودجه ۳ هدف عمده از جمله، ۱- مدیریت کسری بودجه بر اساس تامین منابع پایدار از طریق هزینه کرد برای اداره کشور، ۲-  ایجاد ثبات در اقتصادی کلان برای تولید و اشتغال و ۳- ایجاد ثبات در اقتصاد از طریق  برپایی  عدالت اجتماعی را مطرح کرده است.

وی افزود: این سه هدف عمده در قالب کوتا مدت میان مدت و بلند مدت در آورده است کیکی از نقایص این موضوع این است که اکثر برنامه اثر بخش در قالب میان مذت و بلند مدت غیب شده اند  و  برنامه عملیاتی خاصی برای کوتاه مدت جایگزین نشده است.

خسروی بیان کرد: لایجه اصلاح ساختار بودجه امسال در بخش  ایجاد ثبات در اقتصادی کلان برای تولید و اشتغال باید بسیار قدرتمند‌تر عملیاتی شود، ما در  بحث  قوانین شاهد وجود ۱۰ تا ۱۲ هزار قانون هستیم، این بین ۱۲۰ هزار دستورالعمل در کشور وجود دارد مجوز‌های متعدد و پروانه‌های صدوری دست و پاگیر به نوعی مانع عملیاتی شدن این بند از ساختار اصلاح بودجه می‌شود، برای مثال در کشور برای ایجاد یک گاوداری  بیش از ۱۸۶ دستورالعمل نیازمندیم درصورتی که در هلند همین گاوداری با ۵ مجوز راه اندازی می‌شود. در نهایت باید فکری به حال حذف مقررات دست و پا گیر و زائد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اهمیت بسزای ساماندهی یارانه بگیران در کشور، گفت:  با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه به مردم جامعه قرار بر این شد که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی سالانه بر اساس اطلاعات درآمدی افراد،  درصدی از این افراد کم شوند، اما آنچه که هم اکنون مشاهده می‌شود نه تنها بیانگر کاهش تعداد یارانه بگیران نیست بلکه به تعداد این افراد افزوده نیز شده است. به نوعی دهک‌های بالا براساس قانون حذف نشده اند  و عملا دستورالعمل فعلی حذف یارانه بگیران کارایی لازم را ندارد.
 
نتیجه تصویری برای نمودار افزایش یارانه بگیران
 
وی تاکید کرد: متاسفانه دولت برنامه حذف یارانه بگیران را هم به نوعی در دسته پروژه‌های اجرایی میان مدت قرار داده است و به نظر می‌رسد باید برای تحقق این امر نیز منتظر دولت بعدی باشیم.در صورتی که می تواند از این اصاح ساختار بودحه و برنامه ریزی های قوی گذشته برای حذف افراد  سرمایه دار که از یارانه خود دست نمی کشند، استفاده کند و عملا همین رقم را به افزایش قابل توجه یارانه دهک های پایین صرف کند.
 
خسروی توضیح داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در یکی از جلسات گفت که قرار است تعیین تکلیف یارانه بگیران به استانداری‌ها و حتی دهیاری‌ها واگذاری شود که به نظر می‌رسد زمانی که کشور دارای سامانه جامع اطلاعاتی قوی است چرا باید در این شرایط دست به دامان استانداری‌ها ودهیاری‌ها شد که احتمال خطا در آن بسیار بالاست.

ابهامات بودجه ای شرکت های دولتی پابرجاست!

او می گوید: ابتدای دولت یازدهم بودجه عمومی کشور حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان بود که  به ۴۷۵ میلیارد تومان رسیده است، همچنین در این میان بودجه شرکت‌های دولتی نیز ۳ برابر شده و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر ما برای اصلاح ساختار بودجه آستین‌ها را بر اساس فرموده‌های رهبری بالا زده ایم به طور حتم باید این موضوع را بیش از پیش می دید.

خسروی تاکید کرد: چرا دولت سالی ۱۰ درصد بودجه شرکت‌های دولتی را نکاسته است که در صورت این کاهش میتوانست رقمی بالغ بر یک صد و ۲۰ هزار میلیارد تومان در تخصیص منابع صرفه جویی کند. این رقم معادل درآمد‌های مالیاتی در یک سال است. شرکت‌های دولتی پس از تصیص منابع عملا دیگر رسیدگی  بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد و جتی مجلس نیز برای بررسی میزان عملکرد این شرکت‌ها دست به کار نمی‌شود.

وی تصریح کرد: امسال قریب به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به بودجه شرکت‌های دولتی اضافه شده است و  مالیات آن‌ها با کاهش چشمگیری به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است این درحالیست که در سال گذشته این میزان ۱۰  هزار میلیارد تومان مالیات دریافتی بوده است، دولت باید در قبال این کاهش میزان مالیات مصوب به شرکت‌های دولتی توضیحات قابل قبولی را ارائه کند.

این استاد دانشگاه گفت: شاید دولت در اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸ چشم انداز خود را بیش از حد به بلند مدت تنظیم کرده است این درحالیست که از عمر این دولت تنها یک سال و چند ماه باقی مانده است!

دلیل تعلل دولت برای حذف یارانه بگیران مشخص نیست

همچنین سیدحسن شاهرودی حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد به ضعف دولت در حذف یارانه بگیران پر درآمد اظهار کرد: با وجود اینکه مجلس شورای اسلامی بارها تکلیف  حذف افراد پردرآمد از لیستیارانه بگیران را روشن کرده است؛ اما دولت‌ها همچنان با  بهانه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی  از این موضوع سر باز می‌زنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت حذف یارانه بگیران به‌طور کامل به استانداری‌ها محول شده است؟  گفت: قرار بر این شد که فرمانداری‌ها و استانداری‌ها مسئولیت رسیدگی به شکایات افرادی که از گردونه دریافت یارانه حذف شده‌اند را بر عهده بگیرند نه اینکه مسئول مستقیم حذف یا اضافه افراد باشند. در نهایت انکشت اشاره برای پاسخگویی به این موضوعات همچنان سازمان هدفمندسازی یارانه هاست.

حسینی شاهردوی توضیح داد: سال هاست که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مدعی است  با در دست داشتن اطلاعات مختلفی نظیر تراکنش های بانکی، اسناد و املاک ثبتی و سایر امور اطلاعاتی توانایی مدیریت دهک های مشخص شده در جامعه یارانه بگیران را دارد. این ادعا منجر شده است تا انتظار مجلس شورای اسلامی  برای مدیریت و حذف افراد با درآمد بالا از سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها بیشتر شود.

نسرین نامی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با استقبال از رویکرد دولت برای اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: دولت حتی اگر در ارائه گزارش اصلاح ساختار بودجه مدتی هم تاخیر کرده است به نظر می رسد عزمی جدی برای بارور سازی اقتصاد کشور دارد؛ موضوع مهمی با نام کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی از مواردی است که بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در بحث حذف یارانه بگیران پر درآمد تا حدودی باید به همکاری ها سایر سازمان ها نیز متکی بود، وزارت کار و همچنین مرکز آمار باید در چنین شرایطی به یاری سازمان و برنامه و بودجه بیایند تا با ارائه داده ها، مشخص کنند که از میزان ۷۸ میلیون یارانه بگیر چه تعداد پردرآمد هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ این کارشناس در پایان گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در امسال برنامه خود را   برای حذف یارانه بگیران پردرآمد تغییر دهد و دراجرای آن مصِر باشد همانطور که با یک طرح جامع توانست در قانون مالیات های مستقیم موفق عمل کند.

حذف یارانه بگیران شروع شده است؟

یارانه، سوبسید و یا چتر حمایتی بر اقشار کم درآمد موضوع بسیار مهمی است که سال هاست تمام کشورهای دنیا با استفاده از فرمول های صحیح و یا برخی اوقات هم دستوری انجام می دهند. کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست اما این روزها و شاید این سال ها گرفتار گردابی با نام مقاومت افراد یارانه بگیری شده است که عملا نیازی به این رقم ندارند.

طی چندین مرحله دولت دست به همه پرسی و یا خود اظهاری از طریق مردم بُرد اما در نهایت تنها توانست  خارج نشینان  را در اسفند سال ۹۳ از گردونه یارانه بگیران خارج کند که  در مجموع ۵۰ هزار و ۸۸۶ نفر از لیست یارانه بگیران حذف شدند.

در نهایت هنوز این طرح نیازمند توضیح بیشتر سازمان برنامه و بودجه کشور است زیرا در با توجه به پیگیری های مکرر سازمان هدفمند سازی یارانه پاسخ به این سوال را که " چه زمانی دولت اقدام به ساماندهی یارانه بگیران می کند؟" را به سمت سازمان برنامه و بودجه کشور محول می کند. این درحالیست که در این دوره از پرداخت یارانه های نقدی تعدادی از هموطنانمان یارانه خود را دریافت نکرده اند و حال باید پرسید که آیا دولت کلید ساماندهی به این طرح را زده است؟

  دانا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان