کد خبر: ۱۳۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
نوبخت:

پرداخت نخستین بسته حمایتی؛ ساعت ۲۴ سه شنبه

رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت نخستین بسته حمایتی به خانوار‌های فاقد در​آمد در ساعت ۲۴ روز سه شنبه، پس فردا خبر داد.
محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه مباحث اقتصادی مدیریت کرونا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما با تبیین مصوبات اقتصادی دولت برای حمایت از قشر‌های آسیب پذیر گفت: مجموع مصوباتی که در این جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا اتخاذ شد به دو گروه تقسیم می‌شود.
وی افزود: این مصوبات به ۱۰ رسته شغلی از مشاغل آزاد مربوط می‌شود که صاحبان این مشاغل از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده اند و درآمدهایشان کاهش یافت و باید مشمول مساعدت‌هایی شوند.
آقای نوبخت گفت: این کمک‌ها مثلا در خصوص مالیات این بود که پرداخت مالیات این افراد و یا بیمه تامین اجتماعی این افراد چند ماه به تعویق بیفتد و یا اگر چکی دارند که مثلا برگشت خورد آثار بانکی آن یعنی محرومیت از برخی خدمات بانکی به طور موقت شامل آنان نشود و تسهیلاتی برای آنان ایجاد شود.
معاون رئیس جمهور افزود: بخش دیگر مصوبات، مصوباتی بود که بار مالی برای دولت داشت و سازمان برنامه و بودجه از جانب دولت متعهد شد که آن را پرداخت کند.
وی گفت: نخستین بخش بسته‌های حمایتی شامل سه میلیون نفر است کم درآمدترین افراد جامعه می‌شود که شاید به نوعی بشود که این افراد در آمد ثابتی جز یارانه‌ها ندارند.
آقای نوبخت افزود: مقرر شد که به این افراد متناسب با شمار اعضای خانوار از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در قالب بسته حمایتی ویژه به طور بلاعوض پرداخت کنیم که این بسته در چهار مرحله پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه از هماهنگی برای پرداخت نخستین بسته حمایتی در ساعت ۲۴ سه شنبه پس فردا به حساب این سه میلیون نفر خبر داد و اضافه کرد: این بسته سه مرحله دیگر نیز در سه ماه آینده برای این افراد پرداخت می‌شود.
وی همچنین گفت: غیر از این افراد، کارگردان فصلی یا صاحبان مشاغلی مانند کارگران مغازه‌های آب میوه فروشی یا اغذیه فروشی که اکنون امکان فروشی برای آنان نیست و اکنون نیاز به کمک دارند اگر تقاضا کنند در کارت یارانه و حمایت معیشتی آنان از یک تا دو میلیون تومان شارژ می‌کنیم.
آقای نوبخت افزود: برای پرداخت این وام نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان نیست و همین که تقاضای شارژ این تسهیلات را از طریق سایتی که معرفی خواهد شد، اعلام کنند، در فاصله بسیار کوتاهی، یک تا دو میلیون تومان در حسابشان شارژ می‌کنیم.
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: دریافت کنندگان این تسهیلات از دوره سه ماه تنفس برخوردار می‌شوند و پس از این دوره، این تسهیلات در فاصله‌ای دو ساله به صورت اقساط با کارمزد ۴ درصد از یارانه هایشان کسر خواهد شد و این تسهیلات را می‌توان نوعی قرض الحسنه ارزان قیمت تلقی کرد.
وی گفت: همه امید ما به این است که صاحبان این مشاغل مانند اغذیه فروش‌ها و رستوران‌ها از تابستان آنقدر کسب و کارشان رونق بگیرد که مشکلات کنونی جبران شود.
آقای نوبخت افزود: این مصوبات صرفاً برای ارائه مساعدت به این قشر‌ها در این چند ماه است و دولت در حد وسعش در کنار مردم است، اما مردم فراموش نکنند که دولت نیز اکنون با تحریمی بسیار سخت و ناجوانمردانه و ظالمانه در حوزه مسائل نفتی، بانکی و واردات دارو مواجه هستیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره تلویحی به دروغگویی آمریکایی مبنی بر ادعای کمک به مردم ایران تصریح کرد: کسانی که می‌گویند آمادگی دارند به ایرانیان کمک کنند، بهترین کمک شان این است که تحریم‌ها را بردارند تا دارو وارد کنیم یا بتوانیم نفتمان را بفروشیم.
وی در پایان افزود: با این همه اگر دست دولت بیش از این هم باز بود، بیشتر از این‌ها برای مردم شایسته اش هزینه می‌کرد با این حال ما فعالانه در کنار مردم هستیم و به یاری خداوند شاهد روز‌ها بانشاط هم خواهیم بود.
منبع: خبرگزاری صداوسیما
نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان