کد خبر: ۱۴۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

علت تنش در بازار مرغ؛ از گرانی نهاده تا دست‌های پشت پرده/ سیاست‌گذاری غلط دولت مشکل اصلی مرغداران استان فارس+عکس

ارائه آمار غلط از سوی مسئولان جهاد کشاورزی، سیاست‌گذاری غلط دولت در زمینه بازار مرغ، در دسترس نبودن نهاده کافی و بالا بودن قیمت تمام شده هر کیلو مرغ برای تولید کننده عمده مشکلات مرغداران فارس است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرکل توسعه بازرگانی داخلی کالا‌های کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی پیش از این در جلسه کارگروه ساماندهی مرغ فارس گفته  بود: هیچ افزایش یا دو نرخی شدن در قیمت مرغ پذیرفته نیست و در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار ندارد.

ابراهیم زارع اضافه کرد: بر قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان برای مرغ زنده تحویل درب کشتارگاه به دو دلیل تاکید می‌شود، زیرا در تعیین این نرخ قیمت جوجه یک روزه بالاتر از ۴هزار و۲۰۰تومان و نرخ دان بیش از نرخ اعلامی قبلی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد هزینه تولید در مرغداری‌ها مربوط به دان است که آن را تامین می‌کنیم، اضافه کرد: در تعیین قیمت مرغ با در نظر گرفتن سود سرمایه گردش و هزینه استهلاک مرغداری ها، سود مرغدار نیز لحاظ شده است از این رو قیمت مذکور عادلانه است.

مدیرکل توسعه بازرگانی داخلی کالا‌های کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی با ابراز امیدواری نسبت به کاهش وابستگی در تامین جوجه یک روزه، افزود: جوجه ریزی در مرغداری‌های کشور، فروردین امسال نسبت به اسفند سال قبل با ۱۷ میلیون قطعه افزایش به ۱۲۴ میلیون قطعه رسیده است که این افزایش تقاضا ناشی از دلایل مختلف خصوصا التهاب‌های بازار طبیعی است.

علت تنش در بازار مرغ؛ از گرانی نهاده تا دست‌های پشت پرده/ سیاست‌گذاری غلط دولت مشکل اصلی مرغداران استان فارس

اما تجمع امروز جمعی از مرغداران استان فارس مقابل استانداری واعتراض به ناهماهنگی قیمت‌های تمام شده، قیمت جوجه یک روزه، رانتهای موجود در این محصول، همچنین گرانی نهاده های دامی و مقرون به صرفه نبودن قیمت تمام شده برای تولید کننده، حکایت از ماجراهایی دیگر دارد.

حکایتی که باز هم خبر از بی تدبیری دولت در کنترل اوضاع و رانتهایی می دهد که باعث شده مرغداران دست از تولید کشیده و خواستار پیگیری ماجرا از سوی استاندار شدند.

گر چه به گفته مرغداران بخشی از این نارضایتی مربوط به عملکرد استانداری و نامه ای است که استاندار فارس در حمایت از دو واحد تولیدی مرغ داده آن هم در شرایطی که مرغداران با سخت ترین مشکلات در تامین نهاده و قیمت جوجه یک روزه مواجه هستند.

به گفته محمدی نماینده معترضان، استاندار فارس به بهانه حفظ زنجیره تولید، این واحد مرغداری را حمایت ویژه کرده و علی رغم خالی بودن سالن های مرغداری دیگر واحد ها، برای این واحد تولیدی از وزارت جهاد کشاورزی تقاضای احداث سه واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت هر واحد 500هزار قطعه(جمعا1500قطعه ) کرده است که با این اقدام تمام مرغداران باید همانند یک کارگر برای همین واحدتولیدی کار کنند.

علت تنش در بازار مرغ؛ از گرانی نهاده تا دست‌های پشت پرده/ سیاست‌گذاری غلط دولت مشکل اصلی مرغداران استان فارس

جمعی از مرغداران استان با در دست داشتن بنر های متعدد از مسئولان جهاد کشاورزی و استاندار خواهان رسیدگی به مشکلات خود و رانت هایی که در این زمینه صورت می گیرد شدند و خطاب به استاندار فارس می گفتند: آقای استاندار به جای صدور دستور و حمایت از نظام سرمایه داری، دستور حمایت از مرغدارانی را صادر کنید که توسط سرمایه داران کمرشان شکسته وتوان تولید ندارند.

همتی دیگر مرغدار استان فارس با اشاره به پتانسیل‌ها و امکانات موجود در استان، اماکن تولید مرغ به میزان کافی در این استان وجود دارد، گفت: همه ما مرغداران تاکید می‌کنیم که اگر رانت بازی‌ها و مسائل پشت پرده در این صنعت حذف شود ما قادر به تولید روزانه مرغ حتی بیش از نیاز استان را داریم.

وی با بیان اینکه تمام آماری که مسئولان جهاد کشاورزی ارائه می‌دهند نادرست است، افزود: مشکل اصلی ما سیاست‌گذاری غلط دولت در زمینه بازار مرغ است چرا که نه نهاده به اندازه و قیمت مناسب به ما می دهند نه جوجه یک روزه به آن میزان که آمار ارائه می شود در اختیار ما قرار می‌گیرد اما از ما توقع تولید مرغ پنجاه روزه آن هم با قیمت مصوب خودشان را دارند.

این مرغدار اضافه کرد: از روزی که قیمت مرغ17 هزار و 100تومان مصوب شده 30 درصد نهاده گران تر شده، 30 درصد کرایه حمل ونقل افزایش یافته و اینها همه به غیر از مشکلات گرانی و تامین واکسن دارو و... می باشد.

دیگر مرغدار حاضر در این تجمع با بیان اینکه جهاد کشاورزی اعلام می کند ما 3تنها درصد تلفات درمرغداری ها داریم، افزود: این آمار کاملا نادرست است چرا که بیش از 20 درصد تلفات در مرغداری ها وجود دارد.

یکی دیگر از مرغداران با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلویی مرغ حدود 22 هزار تومان برای مرغدار است، اظهار کرد: قیمت 17هزار و 100 تومان برای ما جزء ضرر و تعطیلی واحد تولیدی مان چیز دیگری ندارد.

به گفته این افراد، قیمت مصوب جوجه یک روزه توسط وزرات جهادکشاورزی  4هزار و 200 تومان تعیین شده اما این در حالی است که مرغدار باید هر قطعه جوجه را به قیمت 8 هزار و 500تومان از شمال کشور و دیگر استان‌ها تهیه کند از طرفی همین جوجه با قیمت‌هایی سه تا چهار برابر به کشورهای عربی از جمله عراق قاچاق می شود که همین امر نیز موجب تنش در بازار مرغ شده است.

حرف آخر اینکه:
 گرانی، کمبود و تنش در بازار مرغ تنها به یک یا دو عامل بستگی ندارد بلکه بر اساس تحقیقات انجام شده و درد دل های مرغداران، فروشگاه‌های مرغ و حتی کشتارگاه‌ها وجود رانت های بسیار، سیاست‌گذاری‌های غلط، دلالان و واسطه ها همه و همه تنها بخشی از مشکلاتی است که این بازار را دچار التهاب کرده وموجب شده هر روز بیش از روز قبل سفره های مردم کوچک و کوچک تر شوند.


 انتهای پیام/س/ر
برچسب ها: تجمع ، مرغداران فارس
نظرات بینندگان