کد خبر: ۱۵۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰
در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

واکسن پاستو کووک در کودکان تا ۹۵ درصد ایمنی حاصل می کند/بیش از پنجاه درصد ایرانیان دو دز واکسن را دریافت کرده اند

باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در مورد اثر گزاری واکسن ها بر کودکان اظهار کرد: در مورد واکسن پاستور(پاستو کووک) طبق تحقیقاتی که در ایران و باکو انجام شده نشان داده که سه دوز آن می تواند بیش از ۹۵ درصد ایمنی حاصل کند و از ابتلاء جلوگیری و مرگ و میر را کم می کند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، با گسترش  و ادامه یافتن ویروس منحوس کرونا در دنیا و همه گیری آن اولین مکانی که تقریبا به طور مطلق تعطیل شد، مراکز آموزشی و مدارس بود، چرا که حفظ جان کودکان و نوجوانانی که شاید کمتر به رعایت مسائل بهداشتی توجه می کنند مهم ترین مسئله ای بود که کل دنیا به آن نگاه ویژه ای دارند.

 از همین رو از ابتدای همه گیری کرونا سعی بر این شد که این قشر از جامعه از محیط های پرخطر دور بمانند و تلاش در ساخت واکسنی مناسب آنان در دنیا آغاز شد. اگر چه برخی کشور ها مثل آمریکا از واکسن های موجود همانند فایزر به کودکان 12 تا 18 ساله تزریق کرد اما خطرات وعوارض ناشی از آن موجب شد تا دیگر کشور ها با تحقیقات بیشتری به این عرصه ورود کنند.

سینوفارم یکی دیگر از واکسن هایی بود که پس از بررسی های موجود مجوز تزریق به کودکان را گرفت اما برخی کشور ها از جمله کوبا در صدد ساخت واکس نی برآمد که بیشترین کارآیی را برای این گروه سنی داشته باشد، از همین روساخت واکسن پاستوکووک آغاز و به مرحله آزمایش و سپس تزریق رسید و کشور ایران نیز فن آوری آن را دریافت و به تولید مشترک پرداخت.

 واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و انستیتو فینلای کوبا دومین واکسن تولید داخل است که در کنار واکسن‌های وارداتی به داد واکسیناسیون عمومی کشور می‌رسد. تزریق پاستوکووک ۹۲ درصد از ابتلای شدید ویروس کرونا پیشگیری می‌کند.

پاستوکووک تنها واکسن کنژوگه (تکنولوژی ساخت واکسن بر مبنای پروتئین نوترکیب) در دنیا است که دوز یادآور هم تولید کرده و در کنار این ویژگی‌هایش قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد.

نتایج حاصل از کارآزمایی بالینی فاز سه در کشور کوبا نشان داده شد که دو تزریق واکسن منجر به پیشگیری ۶۵ درصدی از فرم‌های علامت‌دار می‌شود و با تزریق دوز بوستر به داوطلبان ۹۱.۶ درصد افزایش محافظت و پیشگیری از ابتلا به فرم‌های علامت‌دار بیماری مشاهده کردند.

به منظور میزان تاثیرگذاری این واکسن بر گروه های سنی 12 تا 18 سال گفتگویی با کامران باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام داده ایم.

وی در گفتگو با شیرازه، با بیان اینکه تقریبا تحقیقاتی که در راستای مقایسه  واکسن ها با یکدیگر و اثر گذاری آنها باشد هنوز در دنیا انجام نشده است، گفت: فقط چندی پیش یکی از مجلات معتبر فرا تحلیلی در خصوص واکسنها انجام داده بود اما با هم قضاوت در این زمینه مشکل است.

باقری لنکرانی در مورد اثر گزاری واکسن ها بر کودکان اظهار کرد: اما در مورد واکسن پاستور(پاستو کووک) طبق تحقیقاتی که در ایران و باکو انجام شده نشان داده که سه دوز آن می تواند بیش از ۹۵ درصد ایمنی حاصل کند و از ابتلاء جلوگیری و مرگ و میر را کم می کند.
 
وزیر اسبق بهداشت با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم نظریه جدی در مورد یک واکسن داشته باشیم که آیا در برابر دیگر واکسن ها بهتر عمل می‌کند، افزود: مردم هر واکسنی که استفاده شود مرگ و میر را کاهش می دهد حتی در شرایط شیوع واریان دلتا که ویروس بدی بود و حدود پنج ماه  کشور ما را متاثر کرد اثرات تزریق واکسن را مشاهده کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ورود ویروس جدید «او میکرو»در برخی نقاط جهان خبر داد و گفت:هنوز نمی دانیم  این ویروس چطور عمل خواهد کرد ولی همچنان تاکید ما بر رعایت شیوه نامه هایی بهداشتی و واکسیناسیون است.


لنکرانی با بیان اینکه کشورهایی که تک بعدی به مسئله کرونا نگاه کردند بیشترین ضرر را متحمل شدند، عنوان کرد: تنها تزریق واکسن و یا رعایت پروتکل های بهداشتی به تنهایی نمی تواند باعث کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر ها شود، چون کشورهایی مثل اسپانیا و پرتقال که هم آمار واکسیناسیون چشم گیری داشتند و هم شیوه نامه ها را به خوبی رعایت کردند و محدودیتها را جدی گرفته و با آن عاقلانه رفتار کردند کمترین آمار ابتلا را دارند، اما کشورهای شرق اروپا و آلمان که محدودیتها را سریع برداشتند آمار بالایی در مرگ و میر و ابتلا دارند.

 وی با تاکید بر اینکه پس بهترین شرایط برای کنترل این ویروس رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن کنار یکدیگر است، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما 68درصد دو دز واکسن را دریافت کرده اند که تا ایمنی کامل باید  این آمار به 88درصد برسد.

باقری لنکرانی در پایان اظهار کرد: متاسفانه موج ناسزای در دنیا و کشور ایجاد شده که واکسن زدن راهکار خوبی برای کنترل بیماری نمی دانند اما ما باید عاقلانه برخورد کنیم چون نزدن واکسن فقط برای فرد مشکل ایجاد نمیکند بلکه باعث اخلال در سلامت جامعه می شود.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان