کد خبر: ۱۵۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۹ دی ۱۴۰۰
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

رسانه های فارس در کنترل بیماری کرونا در استان نقش کلیدی و موثری ایفا کردند/برای بازگشایی کامل مدارس تابع ستاد ملی کرونا هستیم

سرپرست و معاونین علوم پزشکی شیراز هر کدام ابتدا به نقش کلیدی و موثر رسانه ها در کنترل بیماری کرونا و تشویق مردم به سمت تزریق واکسن اشاره کردند و رسانه ها را یکی از اضلاع مهم کنترل بیماری کرونا در کنار کادردرمان و مردم در استان فارس دانستند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، نشست خبری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اصحاب رسانه امروز 19 دی ماه در حالی برگزار شد که سید وحید حسینی سرپرست این دانشگاه و معاونین وی ابتدا به برخی مباحث مربوط به واکسیناسیون، وضعیت فارس در شرایط کرونایی، تغذیه و سلامت، غذا و دارو و مباحث مربوزط به نیروی انسانی و کادر درمان صحبت کردند.

سرپرست و معاونین علوم پزشکی شیراز هر کدام ابتدا به نقش کلیدی و موثر رسانه ها در کنترل بیماری کرونا و تشویق مردم به سمت تزریق واکسن اشاره کردند و رسانه ها را یکی از اضلاع مهم کنترل بیماری کرونا در کنار کادردرمان و مردم در استان فارس دانستند.

در ادامه حسینی وضعیت استان فارس را در خصوص بیماری کووید 19و تزریق واکسن مطلوب دانست و گفت: این امر نشان از فرهنگ سازی مناسب بین مردم است که توسط رسانه های استان انجام شده است .

وی افزود: همه ما محتاج اطلاعات و دیدن نقاط کوری هستی که شاید به دلیل مشغله بسیار از جلو چشممان  کنار رفته و این کار میسر نخواهد بود مگر با کمک رسانه های مختلف که در این دو سال رسالت خود را به خوبی انجام داده اند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه فارس از نظر واکسیناسیون در رتبه دوم کشور قرار دارد، گفت: 99.9 درصد از جمعیت مشمول واکسیناسیون در استان نوبت اول، ۸۴.۴ درصد نوبت دوم و بیش از ١٩ درصد نوبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی در رابطه با واکسیناسیون افراد زیر ١٢ سال هم با بیان اینکه واکسیناسیون این رده سنی در کشورهایی همچون چین و کوبا در حال انجام است اما هنوز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته، گفت: در ایران نیز پیشنهاد صدور مجور این مهم به ستاد علمی مقابله با بیماری کرونا داده شده و احتمال دارد به کودکان در معرض خطر در آینده اجازه واکسیناسیون داده شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص سویه فعلی کرونا "امیکرون" نیز عنوان کرد: این نوع ویروس سرایت پذیری بالایی دارد و در صورت شیوع، انتقال سریع و بالای آن حتمی است اما خوشبختانه عوارض آن به صورت حاد کمتر است.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا به ثبات رو به کاهش در فارس رسیده و بسیاری از یخش‌های کرونایی خالی از بیمار هستند، تصریح کرد: همچنان تخت‌های عادی ویژه کرونا و آی‌سی‌یوها را فعال نگه داشته‌ایم اما ضمانتی برای تداوم این وضعیت وجود ندارد.


 حسینی با تصریح بر این مطلب که ذخیره واکسن استان فارس مطلوب است، به چرایی کمبود واکسن آسترازنکا طی دو هفته اخیر در استان اشاره و عنوان کرد: این نوع واکسن معمولا به صورت هدیه‌ای وارد کشور شده و یک تاریخ مصرف مشخصی دارد که اکنون ذخیره آن در استان به اتمام رسیده و احتمالا طی هفته آینده مجددا توزیع شود.

سرپرست علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا در فارس تا ١٨ دیماه جاری، ١١ هزار و ٦٠ نفر از پزشکان و کادر بهداشت و درمان در استان درگیر بیماری کرونا شده‌اند که ١٠ هزار و ٩٨٦ نفر بهبود یافته و  ٦٣ نفر در قرنطینه هستند، ادامه داد: ٤١٨ نفر از مجموع بیماران کرونایی بخش سلامت فارس بستری شدند و ۱۱ نفر شامل ۶ پزشک، یک نفر از کادر رادیولوژی، دو پرستار، یک ماما و یک کارشناس بهداشت هم جان خود را از دست داده‌اند.

وی در خصوص اجرای طرح نسخه الکترونیکی در فارس که همزمان با سراسر کشور طی سه هفته گذشته آغاز شده، تسریع در زمان مردم و استفاده بهتر از منابع را از مزایای اجرای این طرح ذکر و افزود: اگر چه این طرح دارای اشکالاتی است اما در مجموع کار مبارکی است که باید عمل شود.

حسینی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در فارس از ٢٨ درصد به بیش از ٩٠ درصد رسیده است، تاکید کرد: اگرچه در اجرای طرح نسخه الکترونیکی مشکلاتی وجود دارد اما در نهایت با گذشت زمان و رفع نقاط ضعف، به نفع مردم خواهد بود. 

وی در ادامه به وضعیت دارو در فارس نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت فعلی دارو و ملزومات در فارس مطلوب است و کمبود برخی داروها مقطعی بود و امروز دارو به میزان کافی در استان موجود است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مطالبه دستیاران هم اشاره و با بیان اینکه همه قشر پزشکی ما در همه ابعاد دریافتی کمی دارند، گفت: مصوبه‌ای ٢٥ درصد و ٢٠ درصد از هیئت امنا داشتیم و تلاش شد تا عددی به حقوق دستیاران و دستیاران فوق تخصصی اضافه شود.

حسینی همچنین عنوان کرد: هم ما و هم وزارتخانه موافق رسمی شدن پرسنل ایثارگر شرکتی هستیم اما مسئله تامین اعتبار آن مطرح است که امید است به زودی تعیین تکلیف شوند.

وی همچنین در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هم گفت: حضور دانشجویان در کلاس و امتحانات پایان ترم مهم است اما از آنجا که جمعیت دانش آموزی هم در معرض خطر هستند و هم می‌توانند انتقال دهنده باشند، لذا ما نگرانیم که آیا دانش آموزان می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند یا نه؟

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان با تاکید بر اینکه تابع ستاد ملی کرونا هستیم و اگر تصمیم بر حضور دانش آموزان شود ما هم باید تبعیت کنیم مگر اینکه این تصمیم گیری را به استان‌ها تفویض کنند، گفت: توصیه علمی ما این است که تا سه هفته آینده تحمل شود تا وضعیت امیکرون مشخص و سپس تعیین تکلیف کرد.

عباس رضائیان زاده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه بیان کرد: تغذیه کرونا و واکسیناسیون شعار ملی هفته تغذیه است و براساس تحقیقات صورت گرفته تغذیه یکی از مهم‌ترین عامل برای ابتلاء به بیماری‌های مزمن است.
رضائیان زاده ادامه داد: موضوع چاقی یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که در جهان رایج بوده و عاملی برای سایر بیماری‌های واگیر و غیر واگیر است این در حالی است که سو تغذیه نیز یکی دیگر از مشکلات موجود در جوامع است.
به گفته این مقام مسئول کودکان دارای دو درصد اضافه وزن، نوجوانان دارای ١٧ درصد، جوانان ٣٣ درصد، میانسالان ۵٧ درصد و سالمندان ١١ درصد دارای چاقی اند این در حالی است که ٨ درصد کودکان دارای سو تغذیه، ٣ درصد از نوجوانان، ۶ درصد جوانان، ١ درصد میانسالان و ١١ درصد از سالمندان دارای سو تغذیه اند.

مهرداد شریفی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه بیان کرد: یک میلیون و ٧۶٣ هزار نفر طی شش ماه اول امسال به اورژانس‌های بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: نزدیک به ٣٠٠ هزار نفر از مراجعه کنندگان در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند این در حالی است که بیشتر خدمات درمانی ارائه شده تحت شعاع خدمات درمانی کرونا قرار گرفته است

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان