کد خبر: ۱۵۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۲۵ تير ۱۴۰۱
مدیر کل امور اراضی فارس؛

عدم همکاری مسکن و شهرسازی موجب رشد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم شهر‌ها شده است

یزدی در گریز به مشکلات موجود پیش روی سازمان امور اراضی به کمبود تجهیزات و وسایل نقلیه و صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها بدون اخذ مجوز تغییر کاربری اشاره کرد و گفت: عدم تعیین تکلیف روند واگذاری در حریم شهر‌ها به دلیل عدم همکاری مسکن و شهرسازی موجب رشد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم شهر‌ها شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی  شیرازه، نبی‌الله یزدی مدیر امور اراصی فارس در نشست خبری که در راستای سلسله مراتب مدیران پاسخگو به میزبانی استانداری فارس برگزار شد با اعلا آماری گفت: فارس ٧.٤ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است و ١٠ درصد اراضی فارس مربوط به بخش کشاورزی، ١٨ درصد جنگل، ٦٠ درصد مرتع و مابقی مربوط به سایر بخش‌هاست.

وی عوارض مجوز‌های تغییر کاربری در سال گذشته را ٦٨ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:113 درصد این درآمدها محقق شده است.

یزدی به مجوزهای صادر شده اشاره کرد و افزود: تعداد مجوز‌های صادر شده ٤٩٧ مورد بر اساس تبصره یک و ٤ که شامل طرح‌های مرتبط و غیرمرتبط با بخش کشاورزی است، بوده و در بحث نظارت بر تبصره‌ها  ۴ هزار مورد در دستور کار بوده که ٢ هزار و ٧٠٠ مورد آن چیزی حدود 60 درصد محقق شده است.

مدیر امور اراضی فارس در ادامه اعلام کرد: پایش اراضی کشاورزی فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای از ابتدای سال در دستور کار قرار گرفته که در استان ٢٩٨ مورد مجموعه باغشهری که هر کدام چندین قطعه را در بر میگیرد، شناسایی شده که شامل ٢١ هزار و ٢٤٠ هکتار از اراضی استان است و از این تعداد ١٦٧ مورد معادل ١٣ هزار و ٦٧٣ هکتار است، در شهر شیراز واقع شده است.

وی تعداد باغ شهری های استان را نزدیک به 200 هزار قطعه اعلام کرد.

این مسئول اظهار کرد: سازمان امور اراضی در بحث برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی ملی دستور قضایی تبصره ٢ را در دستور کار قرار داده است و براساس این تبصره قانونی، تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز نیاز به رای دادگاه نداشته و با هماهنگی دادستان هر شهرستان انجام می‌شود.

یزدی به تخریبهای اخیر در دشت ارژن اشاره کرد و گفت: در حوزه تالاب ارژن چندی قبل  با تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز، قسمتی از اراضی مجددا به تولید باز گشت.

مدیر امور اراضی فارس گفت: در حال حاضر در حریم بسیاری از روستا‌ها و مناطق شهری ساخت و ساز‌های غیرمجازی انجام شده که مثلا در روستا کرونی، ٤ تا ٥ برابر مساحت کل روستا است.

یزدی  در گریز به مشکلات موجود پیش روی سازمان امور اراضی به  کمبود تجهیزات و وسایل نقلیه و صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها بدون اخذ مجوز تغییر کاربری اشاره کرد و گفت: عدم تعیین تکلیف روند واگذاری در حریم شهر‌ها به دلیل عدم همکاری مسکن و شهرسازی موجب رشد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم شهر‌ها شده است.

او به عدم تمایل کشاورزان به صدور سند با توجه به تصرفات و تخلفات گسترده در این بخش اشاره و گفت: از طریق سامانه ١٣١ می‌توان تمام تغییر کاربری‌های مناطق مختلف را اطلاع داد تا مورد بررسی و در صورت لزوم برخورد قانونی قرار گیرد.

به گفته مدیر امور اراضی فارس، در سال گذشته ٢ هزار و ٤٩٤ مورد اراضی استان تغییر کاربری داشته که ٢ هزار و ٢١٧ مورد آن اخطار دریافت کرده‌اند.

یزدی پیشگیری از خرد شدن و توسعه تغییر کاربری اراضی را نیازمند تلاش همگانی در سطح دستگاه‌های مختلف دانست و خواهان همکاری همه نهادها در این زمینه شد و گفت: اراضی کشاورزی نباید خرد شود، چرا که موجب زیر سوال رفتن امنیت غذایی می‌شود.

وی حفظ اراضی را موجب اقتصادی شدن کشاورزی و جلوگیری از روند مهاجرت دانست و گفت: از زمان شروع به کار در این سازمان بحث پیشگیری در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و مبارزه با زمین خواری به شدت دنبال می‌شود.

مدیر امور اراضی فارس گفت: با اجرای طری پیشگیری و تبصره‌های هماهنگ مرتبط و بالادستی به دنبال برگردندان اراضی ملی هستیم و اجازه نمی‌دهیم عرضه کشاورزی خرد و کوچک شود.

یزدی از مردم خواست در بحث حفظ اراضی ملی و روند تغییر کاربری‌ها در کنار این سازمان باشند و گفت: امروز معضل بسیار بزرگ ما نبود قانون جلوگیری از اراضی ملی و باغی است.

وی گفت: در حال حاضر در اراضی زیر ٢ تا ٣ هکتار امکان صدور سند کشاورزی وجود ندارد.

مدیر امور اراضی فارس همچنین گفت: قانون حفظ کاربری‌ها باید اصلاح شود، به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری‌های گسترده باید به دنبال توسعه شهرک‌های صنعتی و کشاورزی بوده و بستر توسعه شهرک‌های گردشگری را فراهم کنیم تا به صورت قارچ گونه در اراضی کشاورزی ساخت و ساز انجام نشود.

یزدی در بخش پایانی گفت: برای باغشهری‌ها پیشنهاد اخذ مالیات‌های سنگین داده‌ایم، یکی از راه‌های پیشگیری از توسعه باغشهر‌ها مقرون به صرفه نبودن انهاست، لذا پیشنهاد داده‌ایم مالیات‌های سنگینی در این بخش وضع شود.
نظرات بینندگان