کد خبر: ۱۶۰۰۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۰ تير ۱۴۰۲
گزارش شیرازه از بررسی علت گرانی نان؛

نان سفره ملت گران شد/سکوت معنادار مسئولان استانی در پاسخ به علت گران شدن نان

پایگاه خبری شیرازه در پی رسالت اصلی خود که مطالبه‌گری است پیگیر علت گران شدن نانی شد که تا ماه قبل بنا به گفته مدیران کشوری اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشت، اما با سکوت معنادار مدیران استانی مواجه شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، از اوایل اردیبهشت ماه امسال(۱۴۰۲) بود که زمزمه‌هایی در خصوص افزایش قیمت نان، کاهش ساعات کار نانوایی‌ها، هوشمند شدن آرد و صف‌های طولانی در نانوایی‌ها بر سر زبان‌ها افتاد و همین امر موجب نگرانی مردم شد.

 به همین منظور این رسانه در یک بررسی میدانی سری به چند نانوایی شهر شیراز زد و علت را جویا شد که اکثر نانواها کاهش سهمیه آرد را دلیل این تنش در بازار نان عنوان کردند.

در ادامه به سراغ جمالی مدیرکل غله استان فارس رفیتم و در خصوص طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به گفتگو پرداختیم که وی این طرح را راهکار موثری در رفع مشکلات ندانست

اما در همان مقطع زمانی مسئولان استان و کشور این اطمینان را به مردم دادند که هیچ‌گونه افزایش قیمت نانی نخواهیم داشت؛ در همین راستا مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی  وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با برخی رسانه‌ها اعلام کرده بود که نان هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته است و هرگونه افزایش قیمت و گران‌فروشی نان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی گفته بود که قیمت آرد ثابت است و تغییری نداشته است و برای جبران افزایش دیگر هزینه‌های تولید نان، وزارت اقتصاد به‌طور روزانه 30 درصد قیمت نان فروخته‌شده را به‌طور مستقیم به حساب نانوایان واریز می‌کند.

از طرفی سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز گفته بود که موضوع افزایش قیمت نان مطرح نیست و حتی به‌صورت استانی نیز شاهد تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت نان نیستیم.

محمد جلال سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان هم که در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده بود که  بر اساس تصمیمات جدید، برای ترمیم اقتصاد و جبران خلاء درآمدی نانوایان تصمیم بر افزایش کمک‌هزینه نانوایان از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد گرفته شده که بر اساس این تصمیم ۴۰ درصد قیمت نان فروخته‌شده در پایان هر روز به حساب نانوایان واریز می‌شود.

مردم هم که اخبار روز را دنبال کرده و هر روز این اطمینان به آنان داده ‌می‌شد که نان گران نخواهد شد خیال‌شان آسوده شد که «طرح جدید هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان» اقدامی است در جهت کاهش قاچاق آرد و کنترل قیمت‌ها در بازار، اما اکنون با افزایش قیمت نان در استان فارس و برخی استان‌های دیگر موجی از اعتراض به این تصمیم ایجاد شده و مردم از مسئولان امر خواهان پاسخ در این راستا هستند.

نان سفر ه ملت گران شد/سکوت معنادار مسئولان استانی در پاسخ به علت گران شدن نان

 اکنون تکه‌های پازل این ماجرا را که کنار هم قرار می‌دهیم، سوالاتی مطرح می‌شود که نیاز است مسئولان به صورت شفاف پاسخگو باشند.

اولین ومهم‌ترین سوال این است که چرا در فاصله زمانی کمتر از سه ماه پاسخ‌ها و مصاحبه‌های مدیران کشوری اینقدر تغییر کرده و سخنی که به اطمینان اعلام شده بود حالا شاهد نقض آن هستیم؟

دومین سوال اینکه مگر طرح هوشمندسازی راهکاری جهت کاهش قاچاق آرد توسط سودجویان و کوتاه کردن دست دلالان نبود، پس چرا حالا و به صورت ناگهانی قیمت نان افزایش یافته؟

اگر قیمت‌گذاری به استان‌ها تفیض اختیار شده چگونه است که امروز و به وقت گرانی نان مسئولان استانی سکوت کرده و اجازه مصاحبه یا پاسخگویی به مردم را ندارند؟

علت گران شدن نان در هاله‌ای از ابهام

هر چند خبرنگار شیرازه جهت دریافت هر یک از سوالات مطرح شده و شفاف‌سازی ماجرا برای مردم، به سراغ متولیان امر رفت، اما  مدیرکل غله استان فارس پاسخگویی در این زمینه را به حوزه اقتصادی استانداری موکول کرد و گفت: گرانی نان و تصمیمات گرفته شده در ید اختیار مسئولان استانداری است.

روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس نیز این موضوع را مربوط به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی دانست که آقای دائی هم ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفت: گران شدن نان در حیطه اختیارات و شرح وظایف این سازمان نیست.

در ادامه جهت پیگیری به سراغ سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس رفتیم که بازهم تیرمان به سنگ خورد و دست خالی بازگشتیم و پاسخ قانع کننده‌ای از روابط عمومی وی دریافت نکردیم که قابل ارائه باشد.

خلاصه کلاف سردرگم این پیگیری و توپ پاسخگویی، باز هم در زمینی افتاد که مدیرانش پاس‌کاری را به خوبی بلدند و حالا پاسخ علت گرانی نان همچنان در هاله‌ای از ابهام فرو رفته که هیچ مدیری حاضر به پاسخ دادن نیست.

البته در حاشیه پیگیری‌های انجام شده این مطلب را متوجه شدیم که نان به صورت کشوری گران شده و تا این لحظه مدیران استانی اجازه مصاحبه در این خصوص را ندارند.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲
0
دولت اجازه گران کردن نان را به استانها داده فارس هم که پیشتاز است