کد خبر: ۱۶۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

آب سرد غرب آسیا به‌صورت شرقی‌ها

تیم‌های غرب آسیا در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با ارائه سبکی جدید و ناکام گذاشتن ژاپن و کره جنوبی، توجه تمام فوتبال جهان را به خود معطوف کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه» به نقل از ورزش سه، اگر شکست ۲-۱ ژاپن در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا مقابل عراق و تساوی ۲-۲ کره جنوبی با اردن یک افت باشد، آن وقت که ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی توسط ایران حذف شد و کره جنوبی مقابل اردن ۲-۰ شکست خورد، چه نام داشت؟ به‌خصوص اینکه ایران و قطر در نیمه‌نهایی با هم یک بازی حساس را برگزار کردند و ۳-۲ قطر برنده شد!


برخلاف اینکه همه تصور داشتند ژاپن و کره در مرحله مرحلهٔ نهایی به مصاف هم خواهند رفت اکنون کل جهان فوتبال این تغییرات را بررسی خواهند کرد که شاید فوتبال غرب آسیا به الگوی فوتبال مدرن روی آورده است.


جام ملت‌های ۲۰۲۳ قبل از شروع رقابت‌ها به‌عنوان «هیجان‌انگیزترین جام ملت‌های تاریخ آسیا» شناخته می‌شد. به‌خصوص فوتبال اروپا که به‌عنوان مهد فوتبال شناخته می‌شود، هرگز به این اندازه به جام ملت‌های آسیا توجه نکرده بود.

بااین‌حال فوتبال اروپا روی دو تیم پرستاره ژاپن و کره جنوبی تمرکز داشت. اکثر بازیکنان ملی‌پوش آن‌ها بازیکنان مهمی در باشگاه‌های خود هستند. ارزش آن‌ها در مجموعه به ترتیب به ۳۱۶ میلیون یورو و ۱۹۳ میلیون یورو می‌رسد.

این یعنی به نظر می‌رسد جام ملت‌های آسیا که برنامه‌ای نزدیک به یک‌ماهه داشت، حتی ممکن بود در تصمیمات مراحل کلیدی لیگ‌های برتر اروپایی مانند لیگ برتر، لالیگا و بوندس‎لیگا تأثیر بگذارد.

اما به طور غیرمنتظره، نه ژاپن و نه کره جنوبی نقش اول را در جام ملت‌های آسیا نداشتند، بلکه تیم‌های غرب آسیا با حضور اردن، قطر، ایران و عراق بودند که تمام توجهات را به خود جلب کردند. در مقایسه با فوتبال اروپایی و آمریکایی که ژاپن و کره جنوبی مدت‌هاست آن را دنبال می‌کنند، این تیم‌های غرب آسیا به سبک کاملاً متفاوتی بازی کردند.


دلایل حذف ژاپن و کره جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی بسیار قوی و قانع‌کننده است. تیم‌های غرب آسیا نیمی از ۱۶ و ۸ تیم برتر این جام را به‌ویژه سه سهمیه از چهار سهمیه نیمه‌نهایی را به خود اختصاص دادند و در نهایت این تیم‌ها دو جایگاه نهایی را کسب کردند، اصلاً تصادفی و شانسی نبود. موفقیت آن‌ها کاملاً برحسب شایستگی بود.


اگر بتوانیم «سبک کاملاً متفاوت» فوتبال غرب آسیا را در یک جمله خلاصه کنیم، فکر می‌کنم سه عبارت «سریع‌تر، قوی‌تر و ساده‌تر» می‌تواند دستاوردهای فوتبال غرب آسیا در این جام ملت‌های را منعکس کند. در بیان بهتر "سریع‌تر" و "قوی‌تر" به معنای فوتبال "کاملاً متفاوت" نیست. می‌توان گفت که فوتبال غرب آسیا با روند اصلی فوتبال اروپا و آمریکا همگام بوده اما بازی ساده‌تر و البته قوی‌تر، سبک به‌روزتری را ارائه کرده است.

آب سرد غرب آسیا به‌صورت شرقی‌ها


سبک اصلی فوتبال در رده ملی این است که سرعت بیشتری داشته باشد و توانایی‌های فنی و تاکتیکی را در بازی‌های سخت‌تر بکار گرفته شود، اما تیم‌های کمی سبک «سریع‌تر و قوی‌تر» را با فوتبال «ساده‌تر» ترکیب می‌کنند. تیم‌های غرب آسیا در این جام ملت‌ها به دلیل ارتباط بی‌نظیر بین فوتبال «سریع‌تر، قوی‌تر» با سبک «ساده‌تر» کاملاً متحول شدند و درک سنتی مردم را زیر سؤال می‌برند. همچنین سنت چندین دهه‌ای فوتبال آسیا شرقی را که در آسیا پیشرو بود، می‌شکنند.


این الگوی جدید نشان‌دهنده ظهور کل فوتبال غرب آسیا است. در مقابل، فوتبال ژاپن و فوتبال کره که عمدتاً به بهبود مهارت‌های فنی برای جبران کمبود شرایط فیزیکی متکی هستند، «خیلی کند»، «بیش از حد نرم» و «بیش از حد پیچیده» هستند، فوتبال در غرب آسیا «سریع‌تر» است. در مرحله گروهی ژاپن مغلوب عراق شد و کره جنوبی با اردن به‌تساوی رسید. برخی می‌گویند به‌خاطر دست‌کم گرفتن حریف بوده است.

 

اما در واقع ژاپن و کره جنوبی خیلی سخت بازی کردند تا به این نتیجه برسند. به‌غیراز میزان مالکیت توپ، همه آمارهای دیگر برای حریفان این دو تیم بوده است. سپس ژاپن مغلوب ایران شد و کره جنوبی هم از اردن شکست خورد که بیشتر ثابت کرد برتری‌های فنی تیم‌های ژاپنی و کره‌ای دیگر نمی‌تواند برتری‌های کلی «فیزیکی و فنی» فوتبال غرب آسیا را جبران کند.


تیم‌های غرب آسیا موفقیت ارتباط اجتناب‌ناپذیر بین فوتبال "ساده" و "زشت" را معکوس کرده و فوتبال "ساده و خام" را به "ساده و کارآمد" ارتقا دادند تا به نتایج موفقیت‌آمیز دست پیدا کنند. مهیج‌ترین و سطح بالاترین بازی این جام متعلق به کدام بازی بوده است؟ نه کره جنوبی در مقابل عربستان سعودی یا استرالیا، نه ژاپن با عراق یا ایران، بلکه دو تیم غرب آسیا یعنی قطر و ایران که در فینال مقابل هم قرار گرفتند!


دو تیم برتر غرب آسیا که توانایی انجام بازی «سریع، قوی‌تر و ساده‌تر» را دارند، نبردی کلاسیک را باقدرت بالا، سرعت بالا، رویارویی شدید؛ اما پر از لحظات دیدنی به اجرا گذاشتند. اکرم عفیف قطر، سردار آزمون ایران و موسی التعمری ستاره اردنی که در نیمه‌نهایی خوش درخشیدند، سون هیونگ مین و کیم مین جائه از کره جنوبی و تاکه‌فوسا کوبو و کائورو میتوما از ژاپن را کاملاً شکست دادند. آن‌ها را می‌توان فاتحان واقعی این جام ملت‌ها نامید.


ژاپن و کره جنوبی که در سال‌های اخیر به نسیم بهاری افتخار کرده‌اند، با آب سردی از خواب بیدار شده‌اند و عجله برای جبران، تنها راه پیش‌روی آن‌هاست. مسابقات مقدماتی جام جهانی به‌زودی این جنگ را دوباره شعله‌ور خواهد کرد و باید ببینیم ژاپن و کره جنوبی چه ضد حمله‌ای برای بازگشت خواهند داشت؟ فوتبال چین هم برای شرق آسیا است اما بیایید از آن حرف نزنیم!

انتهای خبر/

نظرات بینندگان