کد خبر: ۴۲۱۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۲
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی دانشگاه شیراز:

پاییز کم بارشی پیش رو داریم/کشاورزان فارس بر سر استفاده از آب رقابت دارند!/ کشاورزان امسال دیم نکارند

پدیده گرمایش منطقه‌ای در استان فارس چند برابر گرمایش جهانی، دمای هوا را در این منطقه بالا برده که این مشکل ناشی از سوءرفتارهای ما با طبیعت است. نرخ افزایش دما در شهرهایی مثل شیراز و مشهد نزدیک هشت درجه سانتیگراد در یک قرن است درصورتی که میزان افزایش گرمای جهانی نزدیک دو تا سه درجه است.
به گزارش خبرنگار شیرازه، رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز از ادامه کم بارانی ها در فصل پاییز سال جاری خبر داد و گفت: طبق پیش بینی هایی که انجام شده این اتفاق برای اکثر استان های کشور رخ می دهد.

محمدجعفر ناظم السادات با اشاره به اینکه رسالت دانشگاهیان ایجاب می کند مقالات علمی خود را به زبان ساده در جامعه بیان کنند و اگر خطری می بینند درباره آن هشدار دهند، تصریح کرد: استان هایی مثل آذربایجان، زنجان، تهران و سمنان کاهش 30 درصدی بارش را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: استان فارس نیز با همین حدود کاهش بارش روبرو است اما استان هایی مثل سیستان و بلوچستان و برخی از استان های شرق کشور وضعیت بدتر و استان هایی مثل گلستان وضعیت مناسب تری خواهند داشت.

کشاورزان امسال زمین های خود را به امید دیم کشت نکنند
ناظم السادات هشدار داد: در این میان کشاورزان باید دقت بیشتری داشته باشند و زمین های خود را به امید دیم کشت نکنند زیرا سال کم بارشی را پیش رو خواهیم داشت.علاوه بر آن به طور حتم با کم شدن بارش ها گرد و غبار بیشتری در کشور دیده می شود و وزارت بهداشت باید از هم اکنون به فکر رفع مشکلاتی باشد که در این راستا پیش می آید.
 رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز افزود: البته بخشی از کمبود بارش های پاییزی در زمستان جبران می شود اما با این وضعیت نیز با کاهش باران نسبت به میانگین نرمال مواجه خواهیم بود. مسئولین مربوطه باید تدابیری بیاندیشند تا در تامین آب شرب شهرها دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به اینکه بارور کردن ابرها به راحتی ممکن نیست، گفت: باروری ابرها در یک زمان محدود و میزان محدود ممکن است و با روش های  مصنوعی نمی توان وضعیت بارش منطقه را به طور وسیعی را تغییر داد. متاسفانه در کشور ما مرکز تحقیقات عملیاتی باروری ابر وجود ندارد که در آن محل بتوان به طور عملی فعالیت های خود را انجام داد.

 خشک شدن هر رودخانه و دریاچه هوا را گرم‌تر می‌کند
در ادامه ناظم السادات درخصوص علت گرمای بی سابقه هوا در تابستان سال جاری پاسخ داد: آب حوزه‌هایی مانند بختگان، پریشان، مهارلو و دریاچه ارومیه مانع افزایش دمای هوا و گرمای شدید  بود زیرا برای تبخیر یک مترمکعب آب  600 میلیون کالری انرژی خورشید جذب می‌شود و با خشک شدن این آب‌ها انرژی خورشید جذب نشده و سبب افزایش دمای شهرها می‌شود.

وی تصریح کرد: پدیده گرمایش منطقه‌ای در استان فارس چند برابر گرمایش جهانی، دمای هوا را در این منطقه بالا برده که این مشکل  ناشی از سوءرفتارهای ما با طبیعت است. نرخ افزایش دما در شهرهایی مثل شیراز و مشهد نزدیک هشت درجه سانتیگراد در یک قرن  است درصورتی که میزان افزایش گرمای جهانی نزدیک دو تا سه درجه است.

تولید برنج در فارس مصیبت‌های زیست‌محیطی را در پی دارد!
وی تصریح کرد: در استان فارس بین کشاورزان بر سر استفاده از آب رقابت در گرفته و گاه حتی زمانی که زمین نیاز ندارد، موتور چاه کار می‌کند و چند برابر میزان مجاز آب را از دل زمین بیرون می‌کشند. با توجه به قیمت به نسبت رایگان آب و برق، کشاورزان آنقدر از یک چاه آب می‌کشند تا آب آن تمام شود.به عنوان مثال  با توجه به میزان آبی که کشت برنج مصرف می‌کند، تولید این محصول در استان فارس مصیبت‌های زیست‌محیطی را در پی دارد.

 وی در این خصوص اظهار داشت: کشت هر کیلو برنج به طور تقریبی 2.5 متر مکعب آب نیاز دارد و برای هر هکتار آن باید آب را از عمق 50 تا 60 متر زمین بیرون کشید. بنابراین با توجه به تغییرات اقلیمی استان فارس تولید محصولات آب‌بری مانند برنج به هیچ وجه توجیه ندارد و در آینده نزدیک این مزارع به شوره‌زار بدل می‌شوند.

انتقال آب راهکار درستی نیست
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: با توجه به تحقیقات در زمینه آب و هوا به نظر می‌رسد که در آینده چندان نمی‌توان بر روی انتقال آب از یک استان به استان دیگر یا از یک شهر و منطقه به منطقه دیگر حساب کرد. برای تامین آب شیراز باید آب موجود منطقه را مدیریت کنیم و تولید آب داشته باشیم. از طرفی گسترش جمعیت شهرهایی که با مشکل آب مواجه هستند را بنابر مطالعات زیست‌محیطی محدود سازیم گسترش شهرهای بزرگ باید براساس منابع آبی آنجا باشد.منابع آب شهرستان ها را باید زنده نگه داشت انتقال آب راهکار درستی نیست.

ناظم‌السادات خاطرنشان کرد: اگر شهری به منابع آبی حوزه‌های دیگر وابسته باشد، مشکلات اجتماعی و سیاسی بسیاری برای دولت و ملت ایجاد می‌کند چرا که در آینده تعداد شهرهایی که در مسیر یک انتقال تشنه هستند، افزایش یافته و مردم انتظار دارند آب هر منطقه در خود آن منطقه صرف شود.

وی با اشاره به فعالیت احزاب و گروه‌های سبز در تمام کشورهای دنیا گفت: در مجلس ما چالش های سیاسی زیاد است اما گروهی  نداریم که صرفا به دنبال حفظ محیط زیست باشند؛ انتظار می رود با توجه به شرایط جوی که پیش رو داریم، چنین گروه هایی در مجلس و دولت جدید تشکیل شود.

ناظم‌السادات خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدیریت منابع آبی به عهده وزارت نیرو است و جهاد کشاورزی مصرف‌کننده منابع آبی بوده و برای بالا بردن آمارهای خود باید هر چه بیشتر آب مصرف کند در حالی که اگر گروه‌های فعال زیست‌محیطی در مجلس وجود داشت شاید تجمیع فعالیت‌های این دو مجموعه را تصویب می‌کرد.

وی همچنین افزود: وضعیت هر منطقه و استان با توجه به منابع آبی، شرایط اقلیمی و زیست‌محیطی آن متفاوت است و برخی قوانین مربوط به آب شمول کافی را ندارد.

بخشی از اختیارات مربوط به آب به هر استانها تفویض شود
ناظم‌السادات گفت: در شرایط فعلی پیشنهاد ما این است که حداقل بخشی از اختیارات مربوط به آب به هر استان تفویض شود تا مسئولان آن استان با کمک کارشناسان حوزه‌های مختلف برای مدیریت آب برنامه بلند‌مدت بومی تدوین کنند.

بهترین راهکار مقابله با خشکسالی درختکاریست
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز بهترین راهکار مقابله با خشکسالی را بسیج کردن کل مملکت برای درختکاری دانست و گفت: آب در دامان جنگل تولید می شود. وی جنگل کاری را بهترین منبع تولید آب دانست و گفت: بیش از اینکه به فکر انتقال آب شهرستان ها به کلان شهر ها و یا باروری ابر ها باشیم، باید روی جنگل کاری تمرکز کنیم.

وی در این نشست همچنین با انتقاد از صدا و سیما اظهار داشت: خشکسالی، گرد و خاک و پدیده‌های گرمایش و کمبود آب واقعیت بوده و برای مدیریت آن باید مردم آگاه شده و همگان در مقابله با این وضع شریک شوند.

ناظم‌السادات تصریح کرد: اگر برای مقابله با خشکسالی، بیان واقعیات و راه‌های مدیریت منابع زیستی فرهنگ‌سازی نکنیم بسیار زود با مشکلات جدی مواجه می‌شویم که تمام برنامه‌سازی‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز متاثر می‌کند.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سجاد
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲
0
من در فیروز آباد زندگی میکنم ....و 2 تا حلقه چاه ..حفاری داریم...که از آبهای زیر زمینی برای کشت استفاده میکنیم.....در جنوب فیروز آباد ...منطقه ای به نام کنار سیاه قرار دارد که سطح آن از فیروز آباد پایین تر هستش...وکل اب های زیر زمینی به صورت چشمه از این منطقه خارج وبه صورت دریاچه به سوی خلیج فارس روانه هستش....در صورتی که 100 حلقه چاه هم در فیروز آباد قرار دارد...ولی اگه از این آبها استفاده نشود...در سطح پایین تر به صورت چشمه هدر میرود....در صورتی که کره زمین به صورت گرد میباشد....ما در سطح پایین ترین ارتفاع قرار گرفتیم که استفاده ما از این آبها خیلی هم ضرر انچنانی نداره ...چون در آخرین ...سطح زمین قرار داریم که استفاده از آب حتی یه نوع درآمد زایی هستش در صورتی که اگه استفاده نشه به صورت چشمه به خلیج فارس روانه مسود. ..بنده فوق لیسانس هستم...