کد خبر: ۵۷۹۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۳
کارآفرینی که آوازه‌اش در برزیل پیچید

جوان مرودشتی چگونه فرش ایرانی را به خیابان پائولیستای برزیل رساند؟

خوشحالم كه در دو سال گذشته صادر كننده نمونه كشور در زمينه فرش دستباف بودم بي آنكه معوقه اي به سيستم بانكي كشور داشته باشم.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه؛ یکی از مواردی که در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است، گفتمان‌سازی این نوع اقتصاد است تا عموم مردم، علاوه بر شناخت اجمالی از آن، در یک فضای گفتمانی، نسبت به اقتصاد مقاومتی دغدغه‌مند شوند. یکی از راه‌های ترویج این گفتمان، معرفی و تقدیر از کارآفرینان و تولیدکنندگانی است که آرزوی کارمند شدن نداشته و با سرمایه‌های حداقلی، اکنون برای صدها نفر شغل ایجاد کرده‌اند.

سیدفخرالدین عامریان یکی از این کارآفرینان است که شب گذشته در برنامه پایش در شبکه یک سیما، حضور یافت.

تاجر جوان مرودشتی کیست؟

سيد فخرالدين عامريان، تاجر مرودشتی که سال ها در ايران مشغول به تجارت فرش دستباف بوده حالا نزديک به 15 سال است که توانسته فرش دستباف ايراني را در برزيل و آمريکاي جنوبي در سطحي وسيع عرضه کند به طوري که در سال هاي 1391 و 92 از مجموع بيش از 40 ميليون دلار صادرات ايران به برزيل، اين تاجر ايراني، به تنهايي 90 درصد صادرات ايران به اين کشور را به خود اختصاص داده است. عامریان که کارشناسی حقوق دارد، بیست قبل با سرمایه بیست هزار تومانی وارد بازار فرش شد و حالا در برزیل، 74 شعبه فرش‌فروشی دارد. او حالا علاوه بر فرش، از آفریقا و آسیا طلا و جواهر می‌خرد و در برزیل می‌فروشد. به تازگی وارد کشاورزی هم شده تا جایی که مزارع بزرگی در برزیل را زیر کشت برده است.

کارآفرینی برای صدها ایرانی

اما یکی از مهم‌ترین مواردی که در تجارت این کارآفرین مرودشتی به چشم می‌خورد، کارآفرینی برای صدها ایرانی است. عامریان گفته که بیش از 25 تکنیسین فرش را از ایران به برزیل آورده و در دفترش مشغول به کار کرده. علاوه بر این، فرش‌بافان بسیاری هم در داخل، مشغول به کارند تا این هنر ایرانی را بیش از پیش جهانی کرده و ارزآوری برای کشور داشته باشند.

تاجری که نه تنها بدهکار نیست که طلبکار هم هست

در حالی که چند هفته‌‌ای است که بحث بدهکاران دانه‌درشت بانکی در ایران، به یکی از اخبار مهم داخلی تبدیل شده، عامریان می‌گوید حتی یک ریال هم به سیستم بانکی ایران بدهکار نیست. او نه تنها بدهکار نیست که از دولت، بیش از یک میلیارد تومان هم طلب‌کار است: «خوشحالم كه در دو سال گذشته صادر كننده نمونه كشور در زمينه فرش دستباف بودم بي آنكه معوقه اي به سيستم بانكي كشور داشته باشم. البته براي اين دو عنوان صادركننده نمونه قرار بود جوايز صادراتي رابدون نوبت به ماپرداخت كنند كه تا اين زمان هنوزيك ريال هم به ماپرداخت نشده است و از دولت قبل فكرمي كنم بيش از يك ميليارد تومان از اين بابت طلب دارم.»

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳
0
بیست سال قبل بیست هزارتومان معادل سه عدد فرش ماشینی ایرانی درجه دو بود.