کد خبر: ۱۳۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸
مشروح نشست وزیر اقتصاد با فعالان اقتصادی استان:

وزیر امور اقتصادی و دارایی: ما به فعالان اقتصادی منضبط، شناسنامه‌دار و شفاف سر سوزنی فشار نمی‌آوریم/ راه‌اندازی سامانه‌ مدیریت املاک تملیکی بانک‌ها/ ایجاد ۸۴۰ هزارظرفیت شغلی در کشور/ درخواست صدور مجوز اقامت پنج ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی

وزیر امور افتصادی و دارایی گفت: به زودی سامانه‌ای برای واگذاری به شرط فروش، اجاره به شرط تملیک و واگذاری مدیریت املاک تملیکی بانک‌ها راه اندازی می‌شود.
به گزارش شیرازه، فرهاد دژپسند عصر امروز در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی و شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، اظهار داشت: 13 آبان امسال، نخستین سالگرد تحریم یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا بود که باید از این روز به عنوان روزی مبارک نام برد.

وی افزود: در سایه همدلی و تلاش جهادگرانه حاکمیت و بخش خصوصی توانستیم نقشه‌های ترامپ را نقش بر آب کنیم و بخش خصوصی با افزایش صادرات غیرنفتی ایران، بزرگترین تودهنی را به دشمن زد.
دژپسند گفت: از تابستان سال گذشته 840 هزار فرصت شغلی جدید و خالص با تلاش دولت و بخش خصوصی به وجود آمد همچنین با وجود فشار تحریم‌ها،  امتیاز ما در تجارت برون‌مرزی کاهش نیافت و به همین دلایل باید از بخش خصوصی تشکر کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد:  در هفت ماه نخست امسال، واردات ما تنها 3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته در حالی که واردات کالای اساسی 23 درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد دولت به نیازهای مردم توجه دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بانک‌ها در چهارماهه نخست امسال حدود 62 درصد از تسهیلات خود را به تامین سرمایه در گردش و حمایت از فعالان اقتصادی، اختصاص داده‌اند همچنین با بخشودگی جرایم معوقات مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته وصل مالیات بیشتری داشتیم.

وی ابراز داشت:  تا مهر امسال 12 هزار و 500 میلیارد تومان دریافت مالیات داشتیم که 4 هزار میلیارد تومان از این مبلغ از بدهکاران مالیاتی گرفته شده است.

دژپسند بیان کرد:  دیر یا زود باید خود را از وابستگی به بودجه نفتی رهایی دهیم اما نمی‌خواهیم با مالیات‌گیری، هیچ‌ فردی آسیب ببیند و ما برای افزایش وصول، اصول را زیر پا نمی‌گذاریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ما به فعالان اقتصادی منضبط، شناسنامه‌دار و شفاف سر سوزنی فشار نمی‌آوریم و برای تامین نیاهای مالی دولت، بی‌عدالتی مالیاتی راه نمی‌اندازیم.

این مقام مسئول خبر داد: به زودی سامانه‌ای برای واگذاری به شرط فروش، اجاره به شرط تملیک و واگذاری مدیریت املاک تملیکی بانک‌ها راه اندازی می‌شود.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای مدیریت املاک تملیکی بانک‌ها/ عدم تصویب FATF به بازار کسب‌و‌کار لطمه زد/وجود این همه موسسه مالی چه معنی دارد؟

استاندار فارس: اختیارات مدیران استان افرایش یابد

در ادامه این جلسه، استاندار فارس با بیان اینکه شناسایی توانمندی‌های استان و راه‌های توسعه آن‌ها با توجه به محدودیت‌های موجود در دستورکار مدیران استانی است، گفت: در اموری مانند کشاورزی، معدن، راه‌آهن و فرودگاه، بحث سیاحتی و زیارتی شناسایی ظرفیت و اقداماتی برای توسعه استان در این مباحث انجام شده است.

عنایت‌اله رحیمی اضافه کرد: در بحث سیاحتی و زیارتی به توسعه دفاتر گردشگری، هتل‌آپارتمان‌ها، بومگردی‌ها‌، ثبت آثار تاریخی استان در سطح ملی و بین‌المللی و... پرداختیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در موضوع کشاورزی، افزایش تسهیلات به کشاورزان، افزایش تعداد گلخانه‌ها، افزایش کاشت محصولات کم‌آب‌بر، افزایش تولید گیاهان دارویی، اختصاص تسهیلات برای آبیاری به روش‌های نوین و...  از جمله اقدامات ماست.

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین گفت که افزایش پروازهای داخلی و خارجی در کنار افزایش تعداد هواپیماها از برنامه‌های مدیران ارشد استان در توسعه فرودگاه‌ها بوده است.

این مسئول اظهار داشت: طرح آبرسانی برای محرومیت‌زدایی به شهرستان‌های شیراز، سعادت‌شهر، ارسنجان و جهرم نیز در دستور کار ما قرار دارد همچنین به منظور افزایش سرانه بهداشتی شهروندان استان، ساخت تصفیه‌خانه شش شهرستان رو به اتمام است.

استاندار فارس همچنین خواستار اعطای اختیارات بیشتر به مسئولان استانی طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی به منظور تسریع در امور اقتصادی و خدماتی شد.

صدور مجوز اقامت پنج ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵۰ هزار دلار، افزایش مشوق‌های مالی صادرکنندگان، احتساب سرمایه سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور به عنوان سرمایه خارجی، افزایش سقف پرداخت تسهیلات بانکی در استان، کاهش تعداد سامانه‌ها و تعریف یک سامانه واحد، پرداخت وام به پیمانکاران دولت، مشارکت بانک‌ها در تامین سرمایه سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌های دولتی؛ از جمله خواسته‌های استاندار فارس از وزیر امور اقتصادی و دارایی بود.

پارسایی: عدم تصویب FATF به بازار کسب‌و‌کار لطمه می‌زند

در ادامه بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات تولیدکنندگان به قوانین و اقدامات مجلس شورای اسلامی، گفت: همه چیز به مجلس برنمی‌گردد و این بین مجموعه‌های دیگری دخیل هستند؛ به عنوان نمونه در مجلس، قانون حذف سود مرکب تصویب شد اما شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن را رد کردند.

وی افزود: در حالی که دولت، مجلس و مردم خواهان تصویب FATF هستند اما مجموعه‌هایی جلوگیری می‌کنند که این موضوع قطعا بر بازار کسب‌وکار تاثیر نامطلوب دارد.

پارسایی با اشاره به ناراحتی بخش خصوصی از تبعیض‌های موجود در پرداخت مالیات، پیشنهاد کرد: شاهدیم که ابرقدرت‌های اقتصادی کشور مالیات نمی‌دهند و تاوان آن را دولت و بخش خصوصی می‌پردازد؛ بنابراین لازم است سامانه‌ای شفاف راه‌اندازی شود و بدهکاران بزرگ مالیاتی اعلام شوند تا تبعیض‌‌ها در پرداخت مالیات از بین رفته و بخش خصوصی با امید بیشتری به آبادانی کشور کمک کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس سورای اسلامی عنوان کرد: باید مدیران استانی اختیارات بیشتری در ارتباط با صنعت و تولید داشته باشند تا همدلی و همکاری بیشتری با تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود آید.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای مدیریت املاک تملیکی بانک‌ها/ عدم تصویب FATF به بازار کسب‌و‌کار لطمه زد/وجود این همه موسسه مالی چه معنی دارد؟

باید با نظام بروکراسی حاکم جنگید

در ادامه این جلسه، رئیس خانه صنعت‌، معدن و تجارت فارس بیان کرد: کشور می‌خواهد از درآمد تک محصولی نفت فاصله بگیرد و خود را با مالیات اداره کند اما اگر بخش خصوصی نحیف و بی‌رمق باشد، این مهم حاصل نمی‌شود.

سهراب شرفی افزود: قوانین کهنه، فرسوده و ناکارآمد از بزرگترین مشکلات ماست و هنوز نتوانسته‌ایم هیچ یک از ادوار مجلس را به پالایش و حذف قوانین مازاد راضی کنیم.

وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: خواهش می‌کنم کنار ما بایستید و با بروکراسی دست و پاگیر حاکم بر کشور بجنگید تا بخش خصوصی قدرت بگیرد؛ چرا که قوانین ما، عامل اصلی فرار نخبگان اقتصادی و دارندگان سرمایه است.

شرفی خاطرنشان کرد: اگر استان فارس در بحث اشتغال، جایگاه خوبی دارد به پشتوانه قوانین نیست بلکه حاصل تعامل بین بخش خصوصی در حفظ نیروی کار است.


وجود این همه موسسه اعتباری غیرمجاز در کشور چه معنی دارد؟

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با اشاره به اینکه از بزرگترین موانع موجود در فضای کسب و کار، مساله بانک‌هاست اظهار داشت: سهم تسهیلات بخش‌های تولیدی کشور بسیار پایین است و شاهد کم‌توجهی بانک مرکزی به توزیع منابع هستیم.

جمال رازقی‌جهرمی با بیان اینکه اکنون خلق پول، توسط نظام بانکی انجام می‌شود به جای اینکه این کار را بخش تولید به عهده بگیرد، افزود: وجود این همه موسسه اعتباری غیرمجاز در کشور چه معنی دارد؟ شلغم‌فروش سر خیابان هم یک موسسه اعتباری راه انداخته است و ما فراموش نکردیم که زمان آقای احمدی‌نژاد چه کردند.

وی عنوان کرد: به چه دلیل بانک‌های خصوصی از سیاست‌های کلان نظام اقتصادی سرپیچی می‌کنند و اگر نظام بانکی تابع نظام اقتصادی نباشد، آسیب‌های بسیاری به کشور و به ویژه تولیدکنندگان وارد می‌شود.

رازقی‌جهرمی گفت: بهبود فضای کسب و کار در نبود شفافیت و امکان دسترسی به اطلاعات، ممکن نیست و عدم شفافیت باعث گسترش فساد سیستماتیک و جولان رانت‌خواران می‌شود.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: باید نظام عادلانه مالیاتی در تمام بخش‌ها و کل درآمد آن‌ها، اجرا شود و همه فشار تنها بر تولیدکنندگان به ویژه صنایع کوچک و متوسط اعمال نشود.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان