کد خبر: ۱۵۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
گزارش «شیرازه» از تابش نور امید در بازار:

پایان تحقیر حاصل از ناکارآمدی «کلید بنفش» با مدیریت جهادی/ صف هایی که محو شد

طی چند سال اخیر و در زمان دولت تدبیر و امید در کشور اتفاقات خوبی رقم نمی خورد، از کمبود روغن و شکر و کره و صف های طولانی مرغ گرفته تا مدیریت خسته و بی رمقی که حتی از ترس کرونا مدتها بود از هیچ نقطه ای بازدید به عمل نیاورده بودند و از طرفی انتظار تیم ناتوان در مذاکرات برای روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا برای تحقق توافقات مزید بر علت شده و شرایط نامطلوبی را برای جامعه به وجود آورد که باعث تحقیر ملت ابران شد اما اکنون با روی کار آمدن دولت جدید و مدیریت جهادی شاهد کنترل بازار و محو شدن صف های طولانی هستیم.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، در دهه گذشته شاهد بودیم که هر ساله تامین مرغ، گوشت، روغن و برخی دیگر اقلام اساسی مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد می کرد به گونه ای که در اسفند ماه 1399 بی تدبیری در تامین مرغ مورد نیاز کشور، باعث گسترش صفوف به هم فشرده در شهرهای مختلف و تجمع، مردم در جلوی مراکز عرضه مرغ شده بود و این اتفاق یکی از مهمترین چالش های دولت تدبیر و امید بود که در واپسین روزهای سال با آن مواجه شد.

سال گذشته در چنین روزهایی به دلیل عملکرد فشل و ناکارآمد دولت حسن روحانی کشور شرایط بحرانی را تجربه می کرد. در آن روز ها یک گزاره از سوی دولت مردان بسیار در اذهان عمومی تکرار می شد که «کشور به دلیل تحریم این شرایط را پیدا کرده است» و «تفاوتی نمی کند چه کسی رئیس جمهور باشد بلکه همه مسئولان کشوری با این شرایط روبه رو خواند شد.»
 
حسن روحانی در آخرین جلسه هیئت دولت در سال 1399 در توجیه وضعیت کشور گفته بود: «تحریم یعنی تضییع حقوق مردم و من امیدوار هستم اقلیتی که دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند، در ایام ماه شعبان توبه کنند» این اظهارات در حالی از رئیس جمهور وقت روایت می شد که کارشناسان بسیار به صراحت می گفتند که «معیشت مردم توسط دولت به گروگان گرفته شده است» و در آن زمان شرایط اداره کشور به گونه ای بود که بیش از هر چیز احساس می شد با نوعی بی مدیریتی و رها شدگی کشور در بخش های مختلف به ویژه اقتصادی مواجه هستم.

در آن روزها مردم شاهد بودند در کشور اتفاقات خوبی رقم نمی خورد، از کمبود روغن و شکر و کره و صف های طولانی مرغ گرفته تا مدیریت خسته و بی رمقی که حتی از ترس کرونا مدتها بود از هیچ نقطه ای بازدید به عمل نیاورده بودند، از طرفی تیم ناتوان در مذاکره علی رغم تلاشی که کردند و منتظر شدند که بایدن بر سر کار آید تا توافق صورت گیرد مزید برعلت شده و شرایط نامطلوبی را برای جامعه به وجود آورد.

اوج کرونا و نرساندن واکسن به مردم آن هم بر اساس بازی های سیاسی، موج ترس و ناامیدی را در بین شهروندان بیشتر کرد و موجب گردید تلخ ترین اسفند قرن برای مردم ایران رقم بخورد و اما در واپسین روزهای سال  1400 یعنی اولین اسفند قرن جدید، حال و هوایی متفاوت از سالیان گذشته بر کشور حکم فرما شده است چرا که در یک مقایسه کوتاه و منطبق با شرایط موجود، درمییابیم که تفاوت از زمین تا به آسمان است.

بازدید های میدانی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، ارتباط مستقیم با مردم، رابطه خوب با سایر قوا، تامین کالاهای اساسی، وفور کالاها، سرعت بخشیدن به سه دوز واکسیناسیون کرونا و مذاکره و توافق در آرامش و بدون التهاب عمدی در مردم از جمله اقدامات دولت جدید است که خیال مردم را نسبت به سال گذشته راحت تر کرده است.

 در ابن گزارش جهت مقایسه شرایط موجود با آنچه در دو سال اخیر شاهد بودیم، به گوشه ای از اخبار منتشر شده در رسانه ها در سال گذشته اشاره می کنیم.

روزنامه وطن امروز در خصوص صفوف طولانی مرغ نوشت:

صف مرغ و ضعف مدیریت

گروه اقتصادی: قیمت اقلام خوراکی در چند ماه اخیر با افزایش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است. طبق گزارش‌های مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی به بیش از 60 درصد رسیده است. در کنار گرانی و تورم بی‌سابقه اقلام خوراکی، کمیاب شدن برخی اقلام اساسی هم مردم را آزار می‌دهد. نتیجه این شرایط تشکیل صفوف مردم در برابر مراکز فروش اقلام خوراکی بویژه برای روغن و مرغ بوده است. با وجود وعده‌های مکرر مسؤولان دولتی مبنی بر حل شدن این مشکلات،‌ کمتر از یک هفته مانده به پایان سال هنوز شرایط بازار اصلاح نشده است.

شبکه خبری صبح زاگرس در تیتری به مقایسه دو دولت پرداخت و نوشت:

یک اسفند و 2 دولت؛ از بی تدبیری تا حذف صف خرید مرغ

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس: بی‌تدبیری برخی از مسئولان در شبکه تامین مرغ و توزیع اقلام اساسی، مشکلات زیادی را برای شهروندان به خصوص در روزهای پایانی سال رقم زد تا یک سال بعد در همان روزها شاهد حذف صف باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان در 23 اسفند 1399 نوشت:

کمبود گوشت و روغن در روز‌های پایانی سال

محمد مجیری مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری اصفهان با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته با شرایط سخت‌تری روبه‌رو هستیم گفت: مشکلات کالا‌های اساسی مردم را باید در طول سال مدیریت و کنترل کنیم که در پایان سال دچار سر درگمی نشویم.


روزنامه همدلی نیز در 26 اسفند 1399 نوشت:

گرانی بی‌صاحب مانده است

در آستانه سال جدید، دستگاه‌های متولی همچنان تقصیر افزایش قیمت‌ها را به گردن یکدیگر می‌اندازند.

همدلی: شمارش معکوس پایان سال 99 در حالی آغاز شده که اوضاع قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی همچنان بحرانی است. اکنون در حالی که بسیاری از خوراکی‌های سنتی نوروز به دلیل افزایش عجیب قیمت‌ها از سبد خرید بسیاری از اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه، حذف شده و فرصت کنترل بازار تنگ‌تر از همیشه است، دولتی‌ها تازه یادشان آمده برای اصلاح اوضاع کاری کنند.

دراین میان  وضعیت اقتصادی و صف‌های طولانی مرغ و کمبود اقلام اساسی مورد نیاز مردم، تنها موردی نبود که در سال ۱۳۹۹ کشور با آن روبرو بود، بلکه  وضعیت نابسامان شهرها در مواجهه با کرونا، بی تدبیری دولت و افزایش شیوع کرونا باعث شد که رسانه ها بار دیگر دست به کار شده و تیتر های تندی در خصوص این بی تدبیری نثار دولت روحانی کنند.

 تیترهایی از قبیل: آقای روحانی بی‌تدبیری شما باعث افزایش شیوع کرونا شد،  خبر بد روحانی درباره کرونا،  مدیریت کرونا به سبک روحانی و روزگار دوزخی مردم


با روی کار آمدن دولت سیزدهم با سکانداری سید ابراهیم رئیسی در انبوهی از مشکلات مالی، اجتماعی و... شاهد شرایط مساعدی در عرصه های مختلف هستیم بنابراین همه این شرایط در کنار یکدیگر نشان می‌دهد مدیریت انقلابی و جهادی در همه عرصه ها و ادوار تنها راه حل مشکلات کشور بوده است.

با بازدیدی از مراکز عرضه کالا و جست و جویی در اینترنت با طرح های اقتصادی خوبی مواجه خواهیم شد که باتوجه به زمان اندک روی کار امدن دولت کار و کرامت، تابش نور امید را نوید می دهد تا در آینده شاهد اقتصاد پویا و در نتیجه جامعه ای متعالی باشیم.

اگر چه این روزها مسئولیت امور در اختیار دولت سیزدهم است و خبری از صف های طولانی مرغ وجود ندارد و به نظر می رسد نیاز بازار تامین است و مردم در حال تهیه مایحتاج خود از میادین عرضه هستند اما این سخن دلیل بر عدم وجود مشکلات اقتصادی و سختی های مردم در تامین معیشت نیست، چرا که نمی توان اشتباهاتی را که در دو دوره مدیریت ناکارآمد کشور باعث بروز معضلاتی شده است را در زمان اندکی چنان کاهش داد که دیگر هیچ خبری از گرانی، تورم و دیگر مشکلات نباشد. قطعا نیاز به همت جمعی مدیران و مدیریت جهادی دولت و همچنین همراهی مردم است.

 انتهای پیام/س



برچسب ها: حسن روحانی ، رئیسی ، صف مرغ
نظرات بینندگان