کد خبر: ۱۶۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی فارس:

سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی اقتصادی شود

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی فارس با تأکید بر اینکه باید کنترل و هدایت اصولی بخش انرژی در کل کشور و با نگاه جدید بازبینی شود، گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی اقتصادی شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،کاوه خیری رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی فارس در جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: تدوین راهکارهای حمایت از بخش خصوصی برای توسعه طرح‌های انرژی و صنایع وابسته را با بهره‌گیری از خرد جمعی و مشارکت فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی استان آن را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی افزود: برای تدوین حرکت توسعه‌ای بخش انرژی استان باید معضلات و مشکلات احصا، ظرفیت‌های قانونی شناسایی و راه‌حل‌های کارشناسانه و کاربردی ارائه شود تا بخش اقتصاد استان بتواند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده بیشتری ببرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اظهار کرد: نیاز است بررسی‌های کارشناسانه، پیشنهادها و راهکارهای اقتصادی، اجرایی، قانونی و قابل حصول برای مثبت‌شدن تراز انرژی استان ارائه شود که بخش خصوصی ما می‌تواند این اقدام مهم را انجام دهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه برای رونق‌بخشی به بخش انرژی به‌عنوان یک مزیت اقتصادی مهم استان همراهی با کمیسیون‌های صنعت و سرمایه‌گذاری اتاق حائز اهمیت است، گفت: در برخی از بخش‌ها همپوشانی بین کمیسیون‌های تخصصی سرمایه‌گذاری و صنعت اتاق وجود دارد که برای حرکت مؤثرتر از این ظرفیت مشترک بهره خواهیم برد.

وی با تأکید بر تلاش برای ارتقای جایگاه انرژی و صنایع مرتبط در استان ادامه داد: تعریف و پیگیری گزارش‌های کارشناسی در خصوص منابع و مصارف انرژی استان و مشارکت با سازمان‌های مرتبط، دانشگاه‌های معتبر و مراکز کارشناسی از دیگر برنامه‌های ما در این کمیسیون است.

خیری همچنین به بررسی کارشناسی و هدایت اصولی در بخش انرژی در سطح استان و کشور و سرمایه‌پذیر کردن انرژی در تمامی بخش‌ها تأکید کرد و افزود: در حال حاضر قیمت‌ها در حوزه انرژی در کشور در حدی است که امکان توسعه نیروگاه را به صاحبانشان نمی‌دهد البته طرح‌های جدید و جذابی تعریف شده است؛ اما معلوم نیست که آیا اجرایی خواهند بود یا خیر.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر محل تأمین سرمایه آن‌ها نیز مشخص نیست و صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، شرکت‌های بزرگ پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی در این حوزه ورود کردند و در تلاش‌اند که بتوانند کسری برق را جبران کنند.

خیری اظهار کرد: براین‌اساس معتقدم باید کنترل و هدایت اصولی بخش انرژی در کل کشور و با نگاه جدید بازبینی شود و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی اقتصادی شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اظهار کرد: باید اصول توسعه پایدار در کلیه برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود. مصارف انرژی معمولاً با پایداری تقابل دارد. باتوجه‌به این موضوع در محدوده وظیفه و مسئولیت اجتماعی‌مان و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های علمی مهم در این حوزه می‌توان برنامه‌ای جامع تدوین کرد که شاید به‌عنوان یکی از نقاط ماندگار این کمیسیون در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به آینده‌پژوهی و تلاش برای آینده‌نگاری ظرفیت‌های انرژی استان فارس و دغدغه بخش خصوصی در این زمینه ادامه داد: باید با هم‌فکری و تلاش یک برنامه کارشناسانه با بازه زمانی بالای ۴ سال برای بخش انرژی استان تهیه شود و مسیر توسعه این بخش مشخص شود که ضمن اثربخشی با تغییر دولت‌ها، دچار دگرگونی نشود.

خیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش در مشارکت و همراهی در کارشناسی و تدوین سند آمایش استان در بخش انرژی اظهار کرد: در استان فارس چندین نهاد فعال در حوزه انرژی فعال هستند از جمله شورای راهبردی انرژی، اتاق فکر استانداری، کمیسیون انرژی، دانشگاه شیراز و صنعتگران دولتی، خصولتی و خصوصی فعال هستند که امیدواریم بتوانیم با ایجاد یک طرح واحد و یکپارچگی، از موازی‌کاری و چندگانگی این نهادها جلوگیری کنیم.

در ادامه این جلسه کیوان کتیبه، دبیر شورای راهبردی انرژی استان فارس نیز گفت: حدود ۲ سال قبل شورای راهبردی انرژی استان تشکیل شده است که بر اساس نظر جمعی بین مدیران استان این شورا محلی برای جمع‌شدن متخصصین و مسئولین این حوزه برای تعیین اهداف و راهبردهای کلان حوزه انرژی استان است.

وی با تأکید بر فعالیت به‌صورت هم‌افزایی مابین شورای راهبردی انرژی استان، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و کارگروه انرژی اتاق فکر استانداری در حوزه انرژی استان برای تأثیرگذاری بیشتر، افزود: شورای راهبردی انرژی استان قطعاً نیاز به خوراک دارد. مسائل کلان در شورای راهبردی، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با همکاری اتاق فکر قابل‌طرح هستند که این مسائل می‌تواند در شورای راهبردی دنبال شود.

کتیبه اظهار کرد: در شورای راهبردی بسیاری از مسائل نیاز به تجزیه‌وتحلیل کارشناسانه دارد که با استفاده از ظرفیت‌های اتاق فکر و کمیسیون انرژی این امر قابل‌انجام است.

انتهای پیام/
 
نظرات بینندگان