کد خبر: ۴۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۲

پروژه آبخیز داری حوزه جواز بکش شهرستان ممسنی افتتاح شد

پروژه آبخیز دارای منطقه ی دلی آب تختک با حضور برخی از مسئولین شهرستان ممسنی با اعتباری بالغ بر 208 میلیون ریال به مناسب هفته دولت افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار شیرازه در نورآباد، حمید رضا خورشیدی ریاست منابع طبیعی شهرستان ممسنی در رابطه با این پروژه عمرانی بیان داشت: طرح این پروژه سنگی ملاتی است که در منطقه ی دلی آب تختک به تعداد 3 بند با هزینه ای بالغ بر 2085 میلیون ریال اجرا شده است و قابلیت ذخیره 40 هزار متر مکعب  آب را دارد.

این طرح که دارای  ابعاد 4 متر ارتفاع و به طول 6 متر سر ریز است از سال 88 – 89 در مرحله مطالعه قرار گرفته و مرحله عملیاتی آن از سال 1391 شروع شده است.

طبق مطالعات انجام شده باید 11 بند در این منطقه ایجاد شود که بزرگترین بند باید با ارتفاع 12 متر باشد. بنابراین نیازمند اعتبارات مناسب در سالهای آینده است و در واقع می تواند برای سد بزرگ رود زهره که در صورت اجرایی شدن انقلابی برای کشاورزی منطقه است تامین کننده آب باشد.

از جمله اهداف کلی آبخیز دارای می توان به مواردی چون کاهش خسارات سیل، کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی، افزایش آبهای زیر زمینی چاهها و چشمه ها، جلو گیری از فرسایش خاک، محافظت از آب و خاک و گیاه، خود کفائی، اشتغال زایی، بهبود کیفیت محیط زیست و جلوگیری از مهاجرت اشاره کرد.

مهندس خورشیدی در گزارشی در خصوص وضعیت پروژه های آبخیز دارای شهرستان بیان داشت: از دیگر مطالعات طرح آبخیز داری که در سطح شهرستان انجام شده است،  منطقه هرایرز، جوزار بکش، تنگ اژدها، چم گل، رازیانه کاری، برم سیاه و ... می باشد. البته دفترچه های فنی این طرح ها آماده شده است و در صورت اخذ اعتبارات می توانیم اقدام کنیم.

بلند ترین طرح آبخیز دارای اجرا شده در سطح شهرستان مربوط به منطقه تل مشکی با ارتفاع 17 متر می باشد.

نظرات بینندگان