کد خبر: ۴۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۲

اعتبارات طرح‌های ملی در فارس 47 درصد کاهش بافته است

فارس در لایحه بودجه سال 93 دارای 165 طرح مشخص تملک دارایی با اعتباری معادل 697 میلیارد تومان خواهد بود که از لحاظ اعتباری نسبت به سال 92 بالغ بر 47.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
به گزارش شیرازه، ایسنا نوشت: سیدمحمد احمدی پنجشنبه شب در یک گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه میانگین رشد بودجه کشور 28.2 درصد است، گفت: سرجمع اعتبار استانی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای فارس 364 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به سال 92 حدود 31 درصد کاهش دارد در حالی که میانگین کاهش در سطح کشور 33.2 درصد است.

استاندار فارس ضمن یادآوری اینکه مبلغ 165 میلیارد تومان از اعتبارات پیش‌بینی شده برای این استان از محل 2 درصد نفت و گاز است، گفت: یک سوم این اعتبار، متعلق به مناطق گازی و نفت‌خیز یا تحت تاثیر است و مابقی به مناطق محروم تعلق می‌گیرد که از این میزان حداقل 50 درصد باید در این مناطق هزینه شود.

وی از کاهش حدود 10 درصدی این مبلغ به نسبت سال 92 خبر داد و گفت: البته میانگین کاهش این درآمد در کل کشور، 13.3 درصد است.

احمدی همچنین گفت: فارس در لایحه بودجه سال 93 دارای 165 طرح مشخص تملک دارایی با اعتباری معادل 697 میلیارد تومان خواهد بود که از لحاظ اعتباری نسبت به سال 92 بالغ بر 47.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه طرح اتصال قطار شیراز به صدرا یکی از هفت طرح مندرج در جدول 15 لایحه است، خاطرنشان کرد: برای بنیاد سعدی‌شناسی در جدول 17 مبلغ سه میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای و همچنین در جدول 18 برای پرداخت مطالبات حرم مطهر احمدبن موسی(ع) مبلغ 250 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

استاندار فارس با بیان این که مبلغ 370 میلیارد تومان برای اجرای 65 عنوان پروژه مندرج در جدول 19 پیش‌بینی شده که 13 مورد آن مربوط به استان فارس است، گفت: مبلغ 50 میلیارد تومان برای مطالعه و اجرای 274 عنوان پروژه مندرج در جدول 20 پیش‌بینی شده که 22 مورد آن مربوط به استان فارس است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات ویژه پیگیری طرح‌های ملی استان فارس برای پیش‌بینی اعتبار در بودجه 93، شرایط طرح‌های ملی این استان به لحاظ سهم اعتباری را نامطلوب توصیف و تصریح کرد: به دلیل این که در سالیان گذشته در توزیع منابع درآمد عمومی در بین استان‌ها مدیریت منطقی حاکم نبوده است، عملاً طرح‌های ملی فارس به تبع تزریق نشدن منابع مالی مناسب، پیشرفت فیزیکی بالا و مناسبی ندارد.

احمدی با بیان این که پیرو سیاست و شاخص‌های مدنظر دولت محترم به منظور توزیع منابع عمومی برای طرح‌های ملی، استان فارس در جایگاه مناسبی قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: میانگین کاهش اعتبارات طرح‌های ملی که در سطح کشور 33 درصد بوده، برای فارس متأسفانه به دلایل ذکر شده، با کاهش 47 درصدی همراه است.

استاندار فارس با اشاره به حضور 5 نفر از نمایندگان فارس در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی و توانایی و نفوذ بالای مجمع نمایندگان این استان، گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی استان در شاخص‌های مهمی همچون نرخ بیکاری و رکود اقتصادی و همچنین بروز مشکلات متعدد به دلیل پدیده خشکسالی و تاثیر آن بر روند توسعه استان از یک سو و از طرف دیگر وجود ظرفیت‌های بالا برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، از نمایندگان محترم مجلس تقاضا دارم که برای رفع مشکلات در تامین منابع طرح‌های ملی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، همت و تلاش ویژه‌ای را صرف کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم از توانمندی‌های استان در جهت توسعه استان با بهره گیری از این ظرفیت‌های قانونی، استفاده لازم را کرده و در بخش اعتبارات طرح‌های ملی نیز حداقل به متوسط کشور که 33 درصد کاهش است، نزدیک شویم.


نظرات بینندگان