کد خبر: ۴۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۷ آذر ۱۳۹۲
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

نگاه خیلی امیدوارانه به مذاکرات ژنو می‌تواند موجب ابهام در بودجه شود

اگر در آینده شوک‌های انرژی هم در کنار شوک ارزی و دیگر شوک‌ها وارد شود، قطب فقیر جامعه در تنگنا قرار می‌گیرند.
به گزارش شیرازه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با کلیات بودجه موافقم اظهار امیدواری کرد که بر اساس ادعای دولت برای اولین بار این بودجه به شکلی بسته شود که کسری بودجه نداشته باشیم.

دکتر رحیم زارع اظهار داشت: برای اولین بار چند سازمان، اداره و وزارتخانه بودجه‌بندی عملیاتی انجام داده‌اند که امیدواریم با نگاهی واقع بینانه‌تر بودجه برنامه ریزی و عمیلاتی شود.

وی بحث تولید، بخش خصوصی و تعاملی، بحث فاینانس یا‌‌ همان تسهیلات خارجی و صندوق نوآوری را از جمله محاسن بودجه برشمرد و ادامه داد: در بودجه ضمن بهبود فضای کسب و کار و انضباط مالی به بخش تولید و بهره‌وری، نگاه وی‍ژه شده است که اگر محقق شود می‌تواند باعث رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش بیکاری، کاهش اثر تورم و گرانی‌هایی شود که اکنون گریبانگیر کشور است.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه طرح‌های عمرانی که ۳۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است محقق نخواهد شد، گفت: شاید این پیش‌بینی بر این اساس بود که ما به مذاکرات ژنو خیلی امیدوارانه نگاه کردیم و این می‌تواند موجب ابهام در بودجه شود.

زارع با بیان اینکه به نظرم فشار بر روی کارکنان دولت باشد، خاطرنشان کرد: قانون مدیریت خدمات کشور و دیگر قوانینی برای بحث کارکنان است که در آن ۱۸ درصد اضافه حقوق کارکنان دیده شده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بودجه، تورم ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است، اظهار امیدواری کرد که تورم ۳۵ درصدی تا پایان سال جاری به ۲۵ درصد برسد.
این مقام مسئول بحث هدفمندی یارانه‌ها را نکته ابهام دولت عنوان کرد و با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۳ دیده نشده است، ادامه داد: شاید فکر دولت این بوده که به یک ثبات اقتصادی برسیم و بعد اجرا شود.

زارع ایجاد شوک‌های انرژی را یکی از نکات منفی هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: اگر در آینده شوک‌های انرژی هم در کنار شوک ارزی و دیگر شوک‌ها وارد شود، قطب فقیر جامعه در تنگنا قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: نباید فراموش کنیم که از طرفی با تورم ۴۰ درصدی و اقتصادی که وضعیت تورمی دارد، بودجه را بسته‌ایم و از طرف دیگر به نظر می‌رسد درآمدهای مالیاتی واقعی نباشد و در بودجه محقق نشود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص قیمت ارز نیز بیان کرد: درمورد قیمت ارز بین قیمتی که در بودجه بسته شده با آنچه در بازار وجود دارد، شکافی دیده می‌شود اما ارز تک نرخی می‌تواند به اقتصاد و ثبات جامعه کمک کند و شکاف‌ها و رانت‌ها را از بین ببرد.

نماینده مردم آباده بوانات و خرمبید در مجلس افزایش سرمایه بانک‌ها در بودجه آتی را امیدی برای آن‌ها دانست و با اشاره به افزایش بیست برابری صندوق نوآوری توضیح داد: یکی از شیوه‌هایی که می‌تواند بهره وری را پایدار کند، نوآوری است و این می‌تواند در رشد اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و همه ابعاد توسعه به ما کمک کند.

زارع تحویل به موقع لایحه بودجه را یک نقطه مثبت برای دولت عنوان کرد و افزود: تحویل به موقع لایحه بودجه هم به نفع دولت و هم به نفع مجلس است زیرا مجلس وقت دارد بودجه را واقعی ببیند.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدام دولت مبنی بر اینکه پروژه‌هایی که درصد بالایی پیشرفت داشته است را در اولویت قرار داده است، تاکید کرد: این فکر بسیار خوبی است که یک گوشه از پروژه‌ها را امسال تمام کنیم و بقیه را برای سال‌های آینده اولویت بندی کنیم.

زارع حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را خواستار شد و اظهار کرد: در این شرکت‌ها تصمیمات علمی و تخصصی‌تر گرفته می‌شود و مطمئنا این تصمیمات کارآمد‌تر از تصمیم غیر علمی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: وقتی تصمیم اثربخش و کارا باشد قطعاً هم‌افزایی ایجاد می‌کند که این هم‌افزایی می‌تواند در اقتصاد ایران تاثیرگذار باشد.
انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان