کد خبر: ۵۴۲۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳

نوبختی که در سال 87 پیش بینی تورم 550 درصدی می کرد، کجاست؟

کسانی که همین چند سال قبل وحشت‌زایی را پیشه کرده بودند، حالا نسبت به انتقادات چند کارشناس اقتصاد که به تبعات افزایش قیمت بنزین اشاره می‌کنند، حمله کرده و آن‌ها را از وحشت‌زایی پرهیز می‌دهند.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه؛ چند روزی است که برخی از اقتصاددان‌های منتقد روحانی و حتی برخی کارشناسانی که در جبهه حامیان او قرار دارند، نسبت به افزایش تورم ناشی از مرحله جدید هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ بنزین سخن می‌گویند. بعضا هم با اعداد سخن می‌گویند. فارغ از این‌که این اظهار نظرات چقدر دقیق و واقعی است، یادآوری کارشکنی‌های گسترده‌ای که در دولت نهم و دهم صورت گرفت تا احمدی‌نژاد نتواند مرحله اول هدفمندی را با موفقیت آغاز کند، جالب است. این یادآوری حداقل نشان می‌دهد که مدعیان آن روز که مجریان امروز شده‌اند، چقدر تفاوت کرده‌اند.

وقتی تورم قرار بود بشود 550 درصد!

عناوین او را کمتر کسی در ایران دارد: دکترای تخصصی مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی تهران، دکترای تخصصی اقتصاد از دانشگاهی در انگلستان، فوق دکترای توسعه اقتصادی از مرکز مطالعات کاربردی CASIN در سوئیس، نماینده مردم رشت در چهار دوره مجلس شورای اسلامی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، سخنگوی ائتلاف نهم برای فردای بهتر (ائتلاف حامیان‌هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری 1384) و در چند سال اخیر معاون حسن روحانی به عنوان معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و از نزدیکان اکبر‌هاشمی رفسنجانی. و حالا او سخنگوی دولت تدبیر و امیدی و یکی از نفرات اصلی این دولت در حوزه اقتصاد شده است. بله، او محمدباقر نوبخت است. او حالا در شرایطی که هر روز از نرخ تورم و کاهشش می‌گوید و از این‌که دولت در سال 93 این نرخ را به 25درصد خواهد رساند، در سال 87 نظری بسیار جالب داشت. در این سال که دولت احمدی‌نژاد طرح هدفمندی یارانه‌ها را کلید زد و می‌خواست اجرای آن را در لایحه بودجه سال 1388 بگنجاند، منتقدان دولت به شدت با این اقدام مخالفت می‌کردند و معتقد بودند احمدی‌نژاد به علت عملکرد به شدت ضعیف! و از دست دادن پشتوانه مردمی‌! می‌خواهد با توزیع پول به بهانه هدفمندی یارانه‌ها رای جمع کند. از این رو، این عده به شدت بر این گمانه دامن می‌زدند که در صورت اجرای طرح دولت، نرخ تورم حالت انفجار به خود خواهد گرفت. هرچند افرادی همچون احمد توکلی تورم هدفمندی یارانه‌ها را تا 70 درصد پیش‌بینی کرده بودند و مردم را نسبت به تبعات طرح به زعم آنها ناپخته دولت می‌ترساندند، اما نوبخت در سال 1387 در گفتگویی پیش‌بینی کرد آزادسازی قیمت‌ها موجب تورم 550 درصدی می‌شود که در نوع خود رکورددار پیشگویی درباره این طرح بود.

اعتراف تلخ مشاور نوبخت

روزگار اما چرخید و حسن روحانی که همیشه رئیس نوبخت بوده، رئیس جمهور ایران شد و نوبخت هم به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری منصوب شد. حالا معاون نوبخت حرفی زده که پاسخی به همه ادعاهای نوبخت در شش سال قبل است. محمد کردبچه مشاور معاونت برنامه‌ریزی در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرده است که «تورم ناشی از افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در مرحله اول هدفمندی ۱۰ درصد هم نبود؛ از این رو نباید در جامعه نسبت به تغییرات بعد از رشد متوسط ۶۰ درصدی قیمت‌ها در فاز دوم وحشت ایجاد شود». ای کاش کردبچه این‌ها را به رئیس کنونی‌اش جناب دکتر نوبخت گفته بود که سعی می‌کرد مردم را در آن سال‌ها از سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد بترساند. غیر از این است که نوبخت با آن پیش‌گویی متوهمانه‌اش یعنی تورم 550 درصدی! سعی می‌کرد تا در لباس کارشناسی و با مدرک فوق دکترا، وحشت را دامن بزند؟ چرخش روزگار، عجب چرخشی است. کسانی که همین چند سال قبل وحشت‌زایی را پیشه کرده بودند، حالا نسبت به انتقادات چند کارشناس اقتصاد که به تبعات افزایش قیمت بنزین اشاره می‌کنند، حمله کرده و آن‌ها را از وحشت‌زایی پرهیز می‌دهند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
mehdi
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
0
اقتصاد دانها اگر اقتصاد بدانند با دولت مخالفت نمی کنند آنها که مخالفند از آن اقتصاد دانهای سهمیه ای هستند که به زور و التماس فقط مدرک اقتصاد دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
0
بنزین نباید گران شود چون بعدش قیمت همه چیز سه برابر خواهد شد
ناشناس
Germany
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
1
یعنی شماها اگه روحانی و دار و دسته اش رو تخریب نکنید کارتن نمیشه. یسه . تندروی بسه.